Recenze: Emma Healeyová – Kam se poděla Elizabeth

Od začátku roku již vyšlo dost zajímavých knih různých žánrů. Hned několik jich nosí nálepku Edice světový bestseller, kterou vydává nakladatelství Knižní klub. Jednou z nich je i poutavý román Kam se poděla Elizabeth. Jedná se o debut třicetileté britské autorky Emmy Healeyové.

knihaHlavní postavou je babička Maud, jejíž věk překročil osmdesátku. Vzhledem k tomu se čtenář nemůže divit, že občas něco zapomene. Vlastně docela hodně. Aby vůbec byla schopná fungovat, nosí po kapsách desítky papírků s poznámkami. Pravidelně k ní dochází její pečovatelka i dcera, které se jí snaží pomáhat. Navíc má i nejlepší kamarádku Elizabeth, která se však jednoho dne ztratí. Už se jí dlouho neozvala, ale nikdo jejím tvrzením o pohřešování nevěří. Proto se rozhodne pátrat na vlastní pěst. Záhadné zmizení jí zároveň připomíná ztrátu vlastní sestry, o kterou před mnoha lety rovněž nečekaně přišla.

Na první pohled se čtenářům může zdát, že před sebou mají napínavou detektivku se stařenkou. I já jsem si to před počátkem čtení myslel. Ovšem velice brzy po začtení se do samotné knihy zjistíte, že pravda je někde úplně jinde. Dobře, možná v ní najdeme určité náznaky starých klasiků tohoto žánru, ale správné zařazení je opravdu složitější. Chvílemi se jedná téměř o thriller, vzápětí se za břicho popadáte smíchy a nakonec vám děj připomene některý z klasičtějších románů. Vzhledem k neurčitosti tohoto útvaru se raději zaměřme na ústřední osobu. Jedním z největších kladů a hnacích motorů je právě Maud.

Emma Healeyová měla vždycky blízko ke knihám. Získala diplom z vazačství knih, pracoval v knihovnách i v knihkupectví. Spisovatelská dráha tedy pro ni byla jasná volba. Impulzem k vytvoření staré paní s počínající demencí byla vlastní babička, která rovněž neměla úplně bezstarostné stáří. Tato nepříjemnost ovšem dala vzniknout postavě, která vás opravdu chytí za srdce.

Výborně popsané důsledky vysokého věku vytvářejí v knize atmosféru, která je opravdu neuvěřitelně uvěřitelná. Čtenář po veškerý čas sleduje dvě časové linie. Jedna se věnuje mládí Maud, jež neustále zůstává v její zapomětlivé hlavě. Druhá se zaměřuje na přítomnost a její současný lehký život. V obou případech dojde ke zmizení osoby, která je hlavní postavě blízká. Jedná se o její sestru Sukey před mnoha lety a Elizabeth v současnosti. Vzájemná paralela je velice dobře promyšlená a minulost se často setkává s přítomností.

Zatímco většina čtenářů trochu očekává, že právě zmizení Elizabeth se bude vyvíjet v takřka detektivním duchu, je tomu nakonec jinak. Nakonec se pátrání soustředí spíš na minulost a ztracenou Sukey. A v tomto případě dojde i k nečekanému odhalení. Ono k němu dojde i při ztrátě Elizabeth, ale to bude trochu tuctovější.

Ale vraťme se ještě k hlavní postavě. Její zapomnětlivost se postupem času vyvíjí a zhoršuje. Kvůli tomu můžete sledovat postupně větší a větší průšvihy, které jsou jejím důsledkem. Řada těchto situací je popravdě více či méně komická, ale vzhledem k samotné nemoci získávají vážnost. Téměř jistě si Maud zamilujete, protože její vystupování je svým způsobem kouzelné.

Celkový počet postav je poměrně malý a vlastně ani celý děj není nijak složitý. Hlavním účelem celého příběhu je přiblížit stařeckou demenci a její důsledky. Okolní příběh by se možná dal propracovat do zajímavější formy, ale i tak se jedná o zvláštní a poměrně zajímavý debut autorky.

Kam se poděla Elizabeth je určená pro rozsáhlou věkovou skupinu. Část mladých se u ní zasměje, ale zaujme asi spíš střední či starší generaci. Najdeme v ní mnoho poučení o životě a jeho strastech. Možná se sami někdy ocitnete v podobné situaci a potom sáhnete po této knize. Připomenete si, že nejste jediní na světě s podobnými problémy. Jestli to ovšem do konce knihy nezapomenete.

HEALEYOVÁ, Emma. Kam se poděla Elizabeth. Vydání první. Praha 2015: Knižní klub, 296 stran. ISBN: 978-80-242-5190-5