Recenze: Sarah J. Maas – Půlnoční koruna

V prvním díle s názvem Skleněný trůn se hlavní hrdinka Celaena Sardothien doslova probila na svobodu, když vyhrála v turnaji uspořádaném samotným králem. Její volnost s sebou však nesla podmínku – stane se královým nájemným vrahem. Autorka knihy Sarah M. Maasová se brzy po vydání prvního dílu objevuje s dílem druhým, s názevem Půlnoční koruna, který by měl pojednávat o úkolech, jimiž jsou bedra hlavní hrdinky pod vlivem „povolání“ obtěžkána. Situace se ale poněkud zvrtne…

knihaPrvní kapitola začíná vcelku krvavě. Celaena přináší ke královskému dvoru první oběť, respektive pár jejích částí v podobě useknuté hlavy a několika končetin. Čtenář bezpochyby zbystří, neboť nelze zapomenout na jistou míru jemnosti u akčních a krvavých scén v prvním dílu. Ano, je třeba uznat, že Maasová je v Půlnoční koruně poněkud surovější a v akci odvážnější. Přesto vkládá i klidné pasáže, kdy bude čtenář jen tak klouzat zrakem po stranách knihy a ptát se, kdy přijde další akce?

Králova bojovnice si musí po náročné práci také odpočinout. Utrácí peníze za oblečení a dobré jídlo, svým vzhledem provokuje stráže i samotného prince. Každopádně splnila úkol, zabila, koho jí král přikázal, a dostává vzkaz se jménem další osoby, jež má být usmrcena. Je jí ovšem Celaenin přítel, se kterým se zná od dětství. A tak se začne zamýšlet nad smyslem tohoto zabíjení. Král je přesvědčen, že jsou to lidé, kteří se mu chtějí postavit. Jsou hrozbou pro království, a proto musí být zneškodněni.

Hrdinka nezištně získává informace odkud to jen jde, a přitom si udržuje slepou důvěru svého krále. A přesto mu něco tají, něco, co by jí i bez účasti na případném útoku zajistilo smrt. Nechť se každý čtenář dozví o činech vražedkyně sám.

Každopádně jméno jejího přítele Archera na seznamu lidí určených k likvidaci Celaeně nedá spát a vydává se zjišťovat podrobnosti. Zde zdůrazňuji, že je naprosto nutné přečíst předcházející díl, neboť postav, které se znovu objrvují, stále přibývá a nezbývá prostor k jejich rekapitulaci. Občas se objevují drobné náhledy do vzpomínek, ty však příliš neprozrazují. Častá záplava jmen může způsobit, že se v nich čtenář jednoduše ztratí a bude se ptát, kdo je kdo. Proto doporučuji opravdu důkladné a pozorné čtení.

Král se postaral o vymizení veškeré magie v zemi, nejspíš ze strachu z ohrožení, a také chce rozšířit kruté pracovní tábory, jako byl Endovier, ze kterého „vytáhl“ Celaenu. To se přestává líbit i jeho synovi, který pod vlivem vzteku, dřímající v jeho duši, probouzí magii vlastní, kterou jeho otec nestačil zničit.

Celaena, ač nechce, se víc a víc zaplétá do událostí a nakonec je jednou z těch, kteří proti králi skutečně bojují. Do příběhu vstupují tajemné místnosti, čarovné symboly, masožravé čarodějnice, objevuje se zaniklá magie a v záhadném labyrintu za gobelínem žije podivné „to“ – napůl člověk, napůl mrtvý, kterého hrdinka omylem vpustí na hrad. S ním svede dlouhý a napínavý boj, při kterém si připomene, kým doopravdy je a co bylo uvnitř její osoby po zániku magie potlačeno.  Nechybí víly, mluvící kliky u dveří a čarovné knihy. Nutno dodat, že kniha nepostrádá ani lásku, její opětování a pochopitelně též zradu a nenávist.

Děj Půlnoční koruny se vejde do jednoho měsíce, informací a událostí uvnitř je však obrovské množství. Došlo k eliminaci pouhého povídání si v pokoji, přibyla akce, která přispěla k daleko větší čtivost knihy. Na co bych upozornila nejvíc, je nejen popis pocitů jednotlivých postav, ale i jejich duševní rozvoj. Autorka umí dobře vykreslit situace i prostředí. Jsem přesvědčena, že čtenář bude utíkat do hradu, aby zachránil princeznu, bude se bít pokaždé, když se hrdinka chopí meče, a v neposlední řadě bude luštit hádanky a přemýšlet, odkud se vzala králova nebezpečná síla, moc a krutost. Druhý díl je záživnější, hravější a svým dějem mnohem poutavější, než jeho předchůdce, oba však spojuje občasná zbytečná zdlouhavost děje, se kterou čtenář musí počítat.

MAAS, Sarah J. Půlnoční koruna. 1. vydání. Praha: CooBoo, 2016, 397 stran. ISBN 978-80-7544-053-2