Recenze: Marek Eben – Marek Eben a hosté Na plovárně

marek-eben-a-hoste-na-plovarne

Marek Eben nikdy při rozhovoru s hosty „Plovárny“ nepoložil otázku A co jinak?. To mi Ruda (Rudolf Křesťan) doporučil, když bude rozhovor váznout. Protože velmi často mají lidé spoustu věcí, na které by rádi odpověděli, ale vy se nezeptáte. Když však položíme otázku A co jinak?“, tak oni můžou. Ačkoliv ji pokládám za geniální, tuhle otázku jsem nikdy nepoužil. To bych si netroufl. O to horší je, že si na ni vždycky vzpomenu,“ prozradil pan Eben na křtu knihy Marek Eben a hosté Na plovárně.

marek-eben-a-hoste-na-plovarnePerličkou byl pozdní příchod Jiřího Janouška, který do publikace vybral hosty z televizního pořadu a zpracoval text pro knižní vydání. Termín autogramiády si poznamenal do kalendáře o týden později a zjistil to až ve chvíli, kdy mu volali pořadatelé, aby se ujistili, že na akci dorazí. Vše nakonec dobře dopadlo a spoluautor stihl připít knížce společně s hosty, kteří na křest dorazili ve velkém počtu.

Slova se na začátku ujal vydavatel Martin Vopěnka (PRÁH). Velmi překvapivé pro všechny, kdo se přišli na křest knihy podívat, bylo jeho sdělení, že knihy, které vydává, nečte. Ta z „Plovárny“ byla výjimkou, přečetl si ji ve vlaku cestou do Ostravy.

Asi budeme všichni souhlasit s tím, že není jednoduché provázet slovem akci jednoho z nejlepších českých moderátorů, takže se nikdo nedivil, když pan vydavatel po chvíli předal mikrofon Marku Ebenovi, který svým profesionálně vtipným komentářem dovedl akci až do konce.

Hostů přišlo do relativně stísněných prostor knihkupectví Luxor hodně, pozvání přijal Jan Baptista Špidlen, houslař čtvrté generace a autor modrých houslí Pavla Šporcla, pan profesor Petr Robejšek, analytik a poradce, a také Miroslav Lidinský, válečný veterán z Afghánistánu, etolog Marek Špinka, jenž se zaobírá pocity zvířat, a objevil se i spisovatel Petr Šabach.

Dalším z hostů byl Petr Janda. V anotaci knihy jsem se dočetla, že rocker Petr Janda vydává jedné dceři desky, zatímco druhé nosí na pískoviště kyblíček s lopatkou a přemítá, jak má Olympic skončit po desítkách let existence. Janda zahrál na kytaru a zazpíval známou skladbu Bonsoir mademoiselle Paris a všem posluchačům dokázal, že zpívat stále umí velmi dobře a konec Olympicu by byl pro spoustu fanoušků smutnou zprávou. Doufejme tedy, že si ještě z pískoviště aspoň občas odskočí i na podium.

Ale pojďme se podívat na knížku Marek Eben a hosté Na plovárně blíže. Co v ní najdeme?

Známý moderátor zpovídá dvacet tři osobností z řad umělců, vědců, sportovců, ochránců přírody, historiků a válečných veteránů. A kdo konkrétně se ještě, kromě již zmiňovaných hostů, objevil mezi vybranými rozhovory? Jsou to například Gábina Osvaldová textařka a herečka, Vavřinec Hradilek kajakář a vodní slalomář, Mel Gibson – herec, režisér a filmový producent či Dan Brown spisovatel. Rozhovory jsou všechny zajímavé, ale mě nejvíce zaujal Dan Brown. Eben ho představil jako jednoho z nejefektivnějších spisovatelů, kterému na to, aby prodal více než 200 milionů knih, stačilo napsat šest knih. A připomněl, že Brownovy knihy vzbuzují velké vášně. S tím nelze než souhlasit.

Publikace Marek Eben a hosté Na plovárně přináší poutavá vyprávění, zážitky a myšlenky pozoruhodných lidí doprovázené typickým ebenovským nadhledem a humorem, tak jak jej známe z televize. Text je doplněn profesionálními fotografiemi nejenom zpovídaných hostů, ale i Marka Ebena.

Jedná se o odpočinkové čtení, na druhou stranu ale životní příběhy a myšlenky jednotlivých hostů vyvolávají ve čtenáři impulsy vedoucí k zamyšlení. Možná dokonce víc, než je tomu při televizním vysílání. Divák většinou totiž nesleduje jenom to, co host říká, ale také jak se u toho tváří, co má na sobě a jak na to reaguje moderátor. Při čtení rozhovorů se můžeme soustředit jenom na obsah. Milá, vtipná, ale současně poučná publikace je ideálním řešením pro situaci, kdy chcete knihu věnovat jako dárek a nejste si jisti čtenářským vkusem obdarovaného.

EBEN, Marek a Jiří JANOUŠEK (ed.). Marek Eben a hosté Na plovárně. Vydání první. Praha: Práh, 2015, 255 stran. ISBN 978-80-7252-585-0.