Recenze: Roberta Richová – Porodní bába z Benátek

porodni-baba-z-benatek

S knihami o porodních bábách jakoby se roztrhl pytel. Počínaje veleúspěšnou ságou od Sabine Ebertové začala česká nakladatelství vydávat spoustu dalších knih s podobným tématem. Zdá se, že když kniha nese v názvu slova porodní bába“, je úspěch a prodejnost knihy zaručena. Jak to však je u novinky z nakladatelství Knižní klub – Porodní bába z Benátek americké spisovatelsky Roberty Richové?

porodni-baba-z-benatekHlavní hrdinkou je – jak jinak – porodní bába, mladá Židovka Hannah. Žije a pracuje v židovské komunitě v ghettu v jedné části renesančních Benátek. Konec 16. století je v Benátkách, stejně jako jinde, pro Židy velmi nemilosrdný. Platí zde tvrdá pravidla a zákony, které je třeba dodržovat, aby byli Židé co nejméně napadáni a obviňováni křesťany z různých přestupků a zločinů, které mnohdy ani nespáchali. V této situaci za Hannah přijde rabín spolu se dvěma neoblomnými křesťanskými šlechtici, kteří ji žádají, aby pomohla při porodu manželce jednoho z nich. Žena rodí již mnoho hodin, je zesláblá, nemocná a pohybuje se nad propastí smrti. Pokud Hannah půjde a žena či dítě při porodu zemře, bude to mít obrovské následky nejen pro ni, ale ohrozí i celé ghetto. Hannah váhá. Není však v situaci, kdy si může vybírat. Její manžel Izák je zajat na Maltě a ona potřebuje spoustu peněz, aby jej mohla vykoupit. A tak přes rabínovy protesty přijímá a vydává se do šlechtického paláce na laguně.

Postupně sledujeme v oddělených kapitolách příběh Hannah a příběh jejího chotě Izáka. Zatímco Hannah bojuje o život rodičky a dítěte, Izák bojuje o svůj vlastní. Ocitá se na ostrově, kde je zajat a prodán jako otrok. Jeptiška, která ho koupí, požaduje, aby konvertoval na křesťanskou víru. Má to udělat, aby si zachránil život? Ale jak by se potom mohl vrátit k Hannah?

Autorka dokázala rozehrát dramatický příběh plný rychlých zvratů na poměrně malém počtu stran. Spíše než o románu můžeme mluvit o historické novelce (250 stran). Přesto se jedná o velmi poutavý příběh, který neodložíte z ruky. Richová vsadila na prudký spád událostí a svižné rozhovory a přesto dokázala věrně popsat renesanční Benátky a uchopit do svých rukou čtenářovy emoce. Málokterá žena zůstane klidná při líčení dramatického porodu s nejistým koncem, i když tady si autorka pomohla svou fantazií, když vložila do rukou porodní báby nástroj nelegální a především neexistující, kterým mohla Hannah novorozence zachránit, stejně jako zabít. Když se pak odehrává boj mezi Hannah a jedním z mužů o život několikatýdenního miminka, tají se čtenáři dech. Oproti tomu Izákův pobyt na Maltě se nezdá z autorčina vyprávění tak krutý, jak popisuje a nějak nemám pocit, že Izák opravdu hladověl a chřadnul. Spíše to na mě působilo, že celkem v pořádku přežíval.

Celkově musím knížku zhodnotit jako velmi pěkné a napínavé čtení, s romantickými zápletkami, stejně jako dramatickými a místy velmi dojemnými okamžiky. Autorka dobře ví, v jaké chvíli ukončit kapitolu, aby udržela napětí čtenáře, a tak se snadno stane, že jakmile knížku otevřete, nebudete ji chtít odložit.

Na závěr bych podotkla, že ačkoli jsem nečetla všechny knihy, které na téma porodních bab v Čechách v poslední době vyšly a na něž jsem narážela v úvodu, tato kniha je podle mě jedna z nejlepších. Zajímavá je také tím, že se částečně odehrává v židovském ghettu a ukazuje mnoho zvyklostí a náboženských rituálů, které Židé dodržují. Autorka měla dobře nastudované náboženské i historické dobové reálie a dokázala vše potřebné vysvětlit, aniž by čtenáře zatěžovala sáhodlouhými popisy. Proto je její kniha skvělým oddechovým čtením a zároveň pobaví i trochu poučí.

Nezbývá mi než doufat, že nakladatelství Knižní klub brzy vydá i volně navazující druhý díl. Pravdou je, že si autorka nechala mnoho prostoru na další zajímavé osudy svých hrdinů, takže je určitě na co se těšit.

RICHOVÁ, Roberta. Porodní bába z Benátek. Vydání první. Praha: Knižní klub, 2015, 254 stran. ISBN 978-80-242-5114-1.