Recenze: Tomáš Šebek – Mise Afghánistán

Kniha Mise Afghánistán s podtitulem Český chirurg v zemi lovců draků od doktora Tomáše Šebka je dílo, které vás seznámí s organizací Lékaři bez hranic a zavede do jedné z jejich nemocnic, konkrétně ve městě Kundúz v Afghánistánu. Realisticky a bez servítek popisuje brutální následky války, ale i problémy vznikající nedostatkem hygieny a lékařské péče v zemi, o které si většina lidí myslí, že ví všechno a přitom neví téměř nic.

knihaŠebkovy vzpomínky na jeho misi čtenáři primárně nabízejí možnost zamyslet se nad tím, jak se v naší zemi máme dobře, jak jsou na tom lidé jinde a že všechno není tak špatné, jak se zdá. Afghánská kultura a prostředí jsou naprosto odlišné od toho, co známe ze svého bezprostředního okolí. A i když si každodenně stěžujeme, jak se máme špatně, ani zdaleka si neumíme představit, jak se asi cítí lidé, kteří se stále potýkají s všudypřítomnou válkou, smrtí a zraněními.

Z knihy se také dozvídáme mnoho věcí o kultuře, kterou v mnoha případech jako Evropané nechápeme, neznáme anebo ji předčasně odsuzujeme bez toho, aniž bychom se její problematice věnovali nějak blíž nebo se o ni vůbec začali víc zajímat. Dáváme na názor elitářské menšiny, který zaznívá z médií, a náš vlastní raději rychle změníme, abychom nevybočovali z davu.

Šebek každý den pracuje na maximum a nad rámec svých povinností. Je odhodlán pracovat, i když je úplně vyčerpaný, protože ví, že životy místních lidí závisí mnohdy jen na něm, a proto se jim snaží pomoct, jak nejvíc to jde. A samozřejmostí je u něj také to, že se bezpodmínečně řídí Hippokratovou přísahou a při ošetření zraněného neřeší takové maličkosti, jako je pacientova náboženská orientace nebo příslušnost k určitému etniku.

Děti do války nepatří je fráze, která v knize zazní několikrát. Autor (a určitě nejen on) těžko snáší pohled na děti, které za nic nemohou a jsou trestány válkou. Bohužel je jich spousta a budou chvíle, kdy slabší povahy knihu zavřou, jelikož válka je brutální a Šebek ji popisuje tou nejrealističtější formou. A to i v případě, že se musí postarat právě o své dětské pacienty.  A protože je vyprávění doprovázeno také reálnými fotkami, jsou hrůzy afghánské války pro čtenáře ještě daleko méně pochopitelné a hrůzu nahánějící.

Autor používá krátké, stručné a mnohdy jednoslovné věty, a tím zvyšuje dynamiku vyprávění. Není to ovšem zamýšlené, jelikož stručné věty odráží osobnost vypravěče, chirurga, který se musí rychle rozhodovat a ještě rychleji konat. Šebek popisuje každý den strávený v Afghánistánu tak dynamicky a intenzivně, že ihned po tom, co se začteme, se s autorem ponoříme do místa dění a probere nás až konec kapitoly. Jednotlivé situace jsou popisovány tak realisticky, že si je jako čtenáři okamžitě dokážeme představit.

Jazyk používaný v knize je prakticky stejný jako běžná mluva, a tak je nejlépe vystižena reálnost situace. Šebek také velice často používá odborné výrazy z lékařského prostředí, které pro lidi nepohybující se v oblasti medicíny mohou být občas problém. Výrazy jsou sice časté, ale většina je napsaná tak, že se dají z kontextu bez problémů pochopit.

S organizací Lékaři bez hranic cestuje mnoho lékařů z různých koutů světa, kteří chtějí pomáhat tam, kde jsou nejvíce potřeba, i když za to často platí ohrožením vlastní bezpečnosti nebo dokonce i vlastní smrtí. Celá organizace není jen o doktorech, musíme také vzpomenout všechny lidi okolo, různé úředníky, logisty, manažery a další pracovníky, kteří věnují mnoho svého času tomu, aby organizace fungovala a mohla efektivně pomáhat tam, kde je to potřeba. I proto je veliká škoda, že se jí nejen v literatuře nevěnuje větší prostor, mnoho lidí o Lékařích bez hranic neví skoro nic. I proto je tato kniha na českém trhu tak výjimečná a stojí za to jí věnovat pozornost.

Co si po přečtení této knihy odnesete? Setkáte se s lékařskou péčí, o jaké se vám v naší zemi ani nezdá. Průstřel břicha znamená, že vám ho otevřou, vyčistí, zašijí a za dva týdny jdete domů. V našich podmínkách nemyslitelné. Co myslíte, zvládli byste takové psychické a fyzické vypětí, s jakým se setkává Tomáš Šebek?

ŠEBEK, Tomáš. Mise Afghánistán. Český chirurg v zemi lovců draků. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2015, 312 s. ISBN 978-80-7432-656-1.