Recenze: Eoin Colfer, Michael Scott, Marcus Sedgwick, et al. – Doctor Who: 11 doktorů 11 příběhů

Doktor Who, neboli Pán času, je nejdéle vysílaný britský sci-fi seriál a v roce 2013 oslavil padesát let své existence na televizních obrazovkách. Fenomén mimozemšťana se dvěma srdci a jedenácti životy zasáhl i Česko, a tak si můžeme přečíst antologii vydanou k této příležitosti i v češtině. Sice o dva roky později, ale zato ve výborném překladu a úžasném grafickém zpracování.

knihaSbírka povídek o Doktorovi má jedenáct kapitol, jak jinak, inkarnací má Doktor také jedenáct, v roce výročí běžela v televizi řada s jedenáctým Doktorem. Co na tom, že Doktor tak trochu podvádí a v současnosti můžeme sledovat dobrodružství Dvanáctky.

Každá kapitola má svou inkarnaci Doktora i svého autora. V této knize se sešli literární velikáni nejen sci-fi žánru. První povídky se ujal irský autor EoinColfer, který se proslavil knižní sérií o mladém géniovi zla Artemisi Fowlovi, ale také dopsáním posledního dílu kultovní trilogie v pěti dílech (která má šest částí) Douglase Adamse Stopařův průvodce Galaxii. Závěrečnou povídku o jedenáctém Doktorovi se slabostí pro motýlky a fezy napsal Neil Gaiman, tvůrce Sandmana,  Amerických bohů,  Hvězdného prachu a mnoha dalších skvělých fantasy románů.

Ani ostatní autoři za hvězdným duem nezaostávají, ke slovu se dostane např. i člen scénáristického týmu Star Treku, konkrétně Michael Scott, který napsal příběh o druhém Doktorovi a vpašoval do něj kultovní hlášku Kostry McCoye, kterou jsem si půjčila do titulku této recenze. Mezi autory povídek o Doktorovi jsou i ženy, např. autorka bestsellerové série Vampýrská akademie Richelle Meadová.

Stavba této knihy je téměř geniální. Každý ze spisovatelů má svůj styl, tudíž je Doktor v každé povídce jiný. Ovšem on má být jiný! Každá povídka je jednou z jeho inkarnací a jak ví každý fanoušek, povaha Doktora se s každou inkarnací mění. Kromě povahových rysů autoři do vyprávění přimíchávají i typické atributy toho kterého Doktora. Jednou je to celer na klopě, podruhé dlouhá šála nebo cool motýlek. Ale protože se knihy ujali ti nejlepší z nejlepších, nespoléhají na vyvolání nálady jen poukázáním na ty správné doktorské předměty. Využívají i popis charakteru a typických vlastností jednotlivých doktorů, první Doktor je popudlivý, devátý lehce maniakální a jedenáctý hravý. Snad jen pátý Doktor, ač hezky uveden, nemá v povídce příliš prostoru.

Doktor nerad cestuje sám, a tak se i v jeho knižních dobrodružstvích objevují jeho společníci. Společníků bylo v seriálu víc než doktorů, proto si mohou spisovatelé vybírat. A vy se můžete nechat překvapit, zda se váš oblíbenec v povídce objeví.

Stejně jako v seriálu i v knize se Doktor pohybuje napříč prostorem a časem. Dočkáme se proto návštěvy vikingské vesnice a jako bonus zjistíme, jak to vlastně bylo se severskými bohy, objevíme stromový svět nebo se seznámíme s teenagery Ameriky za 2. světové války. Doktor potkává další mimozemšťany i staré známé, hraje si i poučuje, ale hlavně se baví. Čekají vás neuvěřitelná dobrodružství, útěky před monstry, chytré hlášky i záchrany na poslední chvíli. Zkrátka Doktor.

COLFER, Eoin, Michael SCOTT, Marcus SEDGWICK, et al. Doctor Who: 11 doktorů 11 příběhů. Vydání první. Brno: Jota, 2015, 412 stran. ISBN 978-80-7462-869-6.