Recenze: Iain King – Tajemství posledního nacisty

Britský spisovatel se slavným příjmením Iain King přichází do našich končin se svým debutem Tajemství posledního nacisty. Jedná se o velice vzrušující thriller ve stylu Šifry mistra Leonarda.

knihaRozhodně se ovšem nemusíte bát. Nejedná se o další kopii tohoto velice kontroverzního románu od Dana Browna. Hlavním tématem se tentokrát nestali templáři, ale doba o poznání mladší. Nacistická ideologie se stala předlohou pro mnoho knih, přesto stále láká mnoho dalších autorů a Iain King je jedním z nich.

Tentokrát se ovšem nebudeme zabývat žádnou historickou studií. Máme totiž před sebou plnohodnotný špionážní román. Hlavní dějová linie se začíná rozjíždět ve chvíli, kdy vlády bývalých spojenců dostávají demarši podle dávno nepoužívaného protokolu z Jaltské konference v roce 1945. Rusko chce vyšetřit bývalého významného nacistu, kapitána SS Wernera Stolze. Mezinárodní tým sestavený z řad Francie, Ameriky, Británie i Ruska se pouští do zdánlivě bezvýznamného vyšetřování. Pomáhat jim navíc bude německá překladatelka, takže se jedná o opravdu zajímavou skupinku. Tajemství okolo nacisty Stolze se začíná pomalu rozplétat, tím roste i nebezpečí pro pátrače. Na scéně se objevuje vrah, který se nezastaví před ničím. Zjevně ho zajímá stejná záležitost. Začíná honba za záhadou, která může skončit smrtí všech zúčastněných.

Thrillerů se zápletkou postavenou na základě nějaké historické záhady vzniklo již opravdu příliš. Důvodem je fakt, že prostě velkou část čtenářů baví. Ovšem i na mě už bylo dost příběhů o tajných středověkých pokladech či uskupeních. Námět věnovaný záhadám druhé světové války určitě není nic nového, ale přesto je o něco originálnější. Navíc se v této knize vedle hromady fikce nachází i mnoho reálných skutečností.

Jednu z hlavních rolí si tentokrát zahrála i astrologie a tajnosti okolo ní. Je všeobecně známo, že Hitler a jeho soukmenovci se velice zajímali o mystiku, alchymii i magii. Ani astrologie jim rozhodně nebyla neznámá, proto je toto spojení poměrně reálnou instancí. Nebudu vám víc rozplétat samotný děj, ale určitě se máte na co těšit. Jestliže se zajímáte o svět mystérií a zároveň vám nevadí ani příběh s nacistickou tématikou, určitě nemůžete sáhnout vedle.

Autorovi se zároveň velice dobře podařilo spojit tyto vlastnosti s moderním a velice akčním thrillerem. Na začátku se trochu pomaleji vplížíte do děje, abyste se následně pustili po velice rychlé horské dráze. Času na odpočinek se téměř nedostává a klidu si příliš neužijete. Neustálé nebezpečí i pátrání po daných tématech vás nenechá zamhouřit oka.

Velice zajímavé jsou i ústřední postavy. Najdeme zde opravdu přísnou a drsnou Rusku, amerického uzavřeného špióna, francouzského intelektuála i britské podivína. Ten se navzdory silné konkurenci chopil hlavní role a veškerý příběh se soustředí okolo jeho osoby. Komické pro někoho určitě budou i jednotlivé vztahy, které se často přibližují skutečnosti. Američan se snaží spojit s Britem, zatímco Ruska je zdánlivě proti nim. A Francouz spíše stojí opodál. Jedná se o nejméně výraznou osobu.

I prostředí celé knihy je velice rozmanité. Skupinka se neustále stěhuje za novými stopami a indiciemi. Navštíví hned několik zemí včetně Francie či Německa. Několikrát je část textu věnována i zdejším památkám a celá atmosféra je důkladně popsána. Ocitnete se ve městě i v přírodě. Většina děje se ovšem odehrává v zabydlené civilizaci.

Thriller Tajemství posledního nacisty mě poměrně překvapil. Tak nějak jsem tušil, že mě zaujme. Ovšem rozhodně jsem nečekal tolik akce a málo hluchých míst. Pravda, občas mohou být pro někoho lehce nudnější zejména části, věnující se astrologii. Mnoho lidí tento obor nemá příliš rádo a vyloženým odpůrcům by se mohla kniha lehce protivit. Na druhou stranu se dočkáte opravdu zajímavého vývoje, mnoha zvratů a šikovnému konečnému rozuzlení. Rozhodně jsem zvědavý, jakým směrem se Iain King vydá do budoucna.  Našlápnuto má velice dobře.

KING, Iain. Tajemství posledního nacisty. Vydání první.  Brno: Jota, 2015, 456 s. ISBN: 978-80-7462-921-1