Recenze: Louise Penny – Nejkrutější měsíc: případy vrchního inspektora Gamache

Vrchní inspektor Gamache je zpátky a v plné síle! Milovníci kanadské autorky Louise Pennyové se po roce dočkali nového případu sympatického vyšetřovatele, který vás uchvátí od první stránky. Nejkrutější měsíc je již třetím dílem série z malé vesničky, kde tentokrát za velmi zvláštních okolností umírá mladá žena, jež se vyděsila k smrti. Jednalo se však o vraždu? Tak na tuto odpověď si musíte ještě nějakou chvilku počkat.

knihaArmand Gamache je povolán k záhadnému případu, v němž se sbíhají osudy a příběhy lidí z okouzlující vesničky Three Pines, aby vyústily v překvapivý závěr. Při duchařské seanci madam Blavatské ve starém domě Hadleyových (milovníci této série jistě ví, o který dům se jedná) dojde k prazvláštní situaci. Madeleine Favreauová umírá. A před námi i před vyšetřovacím týmem vyvstává řada otázek může člověk zemřít hrůzou? Může duch temného domu žádat další oběť a sám si ji vzít? Může láska zabíjet?

Spolu s rozkrýváním hlavní dějové linky autorka opět rozvíjí i starý příběh Armanda Gamache, který započal dávno před tím, než se s ním čtenáři měli možnost seznámit, a o němž již bylo ledacos naznačeno. Arnotův případ, jenž mu zkazil pověst i kariéru v Sureté, je stále živý. A nepřítel, blízký nepřítel, zaútočí tentokrát na jeho nejcitlivější místo. Na jeho rodinu. Jak si inspektor poradí s dvojím tlakem? Odvrátí nebezpečí? Odhalí zlo číhající ve stínu? Najde vraha? Nebo to nakonec ani vražda nebyla? Odpověď naleznete v knize, již otevřete a nepustíte.

„Každé roční období je nepředvídatelné,“ oponoval Peter. Na podzim hurikány, v zimě sněhové bouře.“
„Ale tím jen dokazuješ, co jsem měla na mysli,“ prohlásila Ruth. Můžeš říct, co hrozí. V jiných ročních obdobích všichni víme, co můžeme čekat. Ale na jaře ne. Na jaře bývají nejhorší záplavy. Lesní požáry, vražedný mráz, sněhové bouře i sesuvy bahna. Příroda je úplně pomatená. Může se stát cokoli.“
„Na jaře ale bývají nejkrásnější dny,“ namítla Clara.
„Pravda, zázrak znovuzrození. Říká se, že na té myšlence staví všechna náboženství.
Ale některé věci je lepší nechat pohřbené.“ [1]

V knize se znovu setkáte se starými dobrými známými: s Clarou a Peterem, Gabrim a Olivierem, básnířkou Ruth. Ale poznáte i nové postavy, jež s dějem pořádně zamotají a dokreslují tak jedinečnou atmosféru vyprávění. Louise Pennyová patří k výtečným vypravěčkám. Vede vás zapeklitými zákrutami lidských povah s jistotou a bravurou. Nezaváhá, neuhne, snad proto se nikdy neztratíte. Ale nikdy vás nenechá poznat víc, než právě potřebujete. Jednotlivé úhly pohledu, z nichž je příběh vyprávěn, se skvěle doplňují a tvoří tak působivý celek. Nedá se ale jednoznačně říct, že by kniha měla více vypravěčů. Vlastně ji vypráví všichni a nikdo. Každý dostane svůj prostor, i nesympatická agentka Nicholová. Rozhodně se máte na co těšit.

Děj plyne pozvolně a přirozeně, stejně jako se jednotlivé říčky stékají v silnou řeku. Knižní klub je také nutné pochválit za výběr překladatelky, která si s nelehkým originálním textem poradila krásnou, lehkou češtinou.

Nejkrutější měsíc by rozhodně neměl chybět ve vaší knihovně. A pokud jste zatím na Armanda Gamache nenarazili, vřele doporučuji dokoupit si první dva díly, Zátiší a Vražedný chlad. Nebudete litovat.

[1]  PENNY, Louise. Nejkrutější měsíc: případy vrchního inspektora Gamache. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2015. 384 s. ISBN 978-80-242-5048-9. Str. 13.