Recenze: Knihy pro dospělé

Recenze: Václav Kahuda – Exhumace

1 1 1 1 1 (2 hlasů)

Nová edice knih Václava Kahudy v nakladatelství Paper Jam pokračuje tentokrát svazkem nazvaným Exhumace. I když označovat Exhumaci slovem „svazek“ je poněkud přehnané, tak útlá je.


knihaNa rozdíl od předchozích dvou knih nejde o souvislý text, ale o soubor kratších útvarů, ne zcela koherentních. Základní rysy Kahudova rukopisu však zůstávají stejné, až na drobné výjimky. Kahudova poetika se zakládá na kontrastu mezi zněním a významem slov. Za větou, která svým zvukem dokáže okouzlit a vyvolat kladné a příjemné emoce, stojí výkaly, špína a sliz. Autor se nenechává svazovat konvenčním vnímáním toho, co je pěkné a slušné. Jakýkoliv odstavec dýchá živočišností a každé takové hnutí je rozpitváváno a stavěno do popředí, jako kdyby animální projevy byly tím jediným skutečně smysluplným životním cílem. Pudovost, sexualita a explicitní vyjadřování tvoří spojovací prvky jinak na pohled velmi roztříštěného textu, který není postavený ani na ději, ani na ústřední postavě. 

Sbírku textů otevírá povídka Noc, která může Kahudova čtenáře překvapit a do značné míry popřít vše, co jsem doposud o tomto autorovi napsal. Nejprve zaujme aplikace ich-formy, většina Kahudových textů totiž využívá er-formu. Následkem toho se mění i slovník, do značné míry se zjemňuje, zejména tam, kde by hlavní postava popustila uzdu svým obsesím. Výsledek je nečekaně poetický, jako kdyby autor pocítil nutkavou touhu po něze a romantice, ovšem dokázal své pocity ukočírovat natolik, aby neupadl do sladkobolného tónu, což by bylo opravdu děsivé. Kahudovi, prošlému filtrací od nejhoršího nánosu prdelí, chcaní a pyjů, zůstává poetika špinavých uliček, zaplivaných hospod, hráčů karet a pivních řečí. A do ní náhle vniká intimita, snad dokonce i láska. V povídce je přítomna i jakási dějová linka, byť nepříliš zřetelná, ale obrazy, momentky zachycené v různých prostředích pořád převažují. Vše je zabaleno do alkoholového oparu. Kahuda v Noci ovšem označuje alkohol za jakýsi ostřič smyslů. 

Dalším textem nazvaným Samozabíječ se Kahuda vrací zpět ke svému osvědčenému a zaběhlému stylu nejprve v krátkých, úsporných větách přiblíží prostředí, následuje drobná vsuvka hororového charakteru, v níž divoká bytost kozlovitého vzhledu pronikne odpadem do koupelny a znásilní dívku, pak, po delší době, z textu vykrystalizuje nezřetelná hlavní mužská postava, již čtenář sleduje a skrze ni může vnímat i střípky okolního prostředí. 

Povídka Exhumace dala název celé sbírce a je také nejrozsáhlejší. Opět respektuje kahudovskou stavbu i slovník. Textem prochází smrt v různých formách, sebevražda elektrikáře-myslivce, oběšení učitelova syna, na němž se podílela nešťastná náhoda, i vražda ženy. Smrt a sexualita, projevující se v explozivních orgiích pohlavních orgánů, k sobě v povídce Exhumace neoddělitelně patří, spojují se do jediného celku zejména v závěru, kde se objevuje i sama Smrtka, zobrazená jako klasická postava s kosou. Ohňostroj metafor a obrazů zavádí čtenáře do prostoru autorovy fantazie spojené s realitou. To se projevuje i v hrátkách se slovy, například kočka kočkodán kotěnočkin míří od různých živočišných druhů až k režisérově oblíbenému seriálu Jen počkej! 

Následující krátké Pohádky O červenej, A trpaslíkův sedum, Medvěd z hrobu, Vodník a Peklo – mají předvídatelnou stavbu. Autor jednoduše převádí známé lidové pohádky do podoby blízké jeho poetice a slovníku. 

Závěrečná několikastránková povídka Motouzek je velmi volně inspirována dětským telefonem, vytvořeným z kelímků a provázku. Tentokrát autorova fantazie posadila Josefa Hrona na hřbet dieselelektrické žáby, která nejezdí, ale skáče. Ladění povídky se přibližuje úvodní Noci konkrétností děje a redukovaným slovníkem. 

Václav Kahuda se od svého stylu, kterým započal své dílo, příliš neodchýlil ani ve své třetí knize. Výjimku tvoří poslední a zejména první povídka, která nese nečekané stopy čisté“ poetiky. Pokud však za protiklad slova „čisté“ v tomto případě považuji špinavé“, není to výraz úzkoprsosti, ale prosté konstatování. Kahudův styl je prostě takový a je ho potřeba respektovat jako svébytnou součást dnešní české literatury. 

KAHUDA, Václav. Exhumace. Vydání druhé. Hradec Králové: Milan Hodek Paper Jam, 2015, 148 s. ISBN 978-80-87688-42-7.

 

Aktuality

  • Prosincová Pevnost ve znamení Star Wars

    Opět nastal ten správný čas a na pultech trafik se objevil další díl fantasy a sci-fi časopisu Pevnost. Venku už se značně ochladilo, proto si ho vezměte k hořícímu krbu a při jeho čtení se trošku zahřejte. I když některá jeho témata jsou lehce mrazivá. Na co se můžete těšit?

    Číst dál...  
  • Zvláštní literární večer Michela Fabera

    Nakladatelství KNIHA ZLIN ve spolupráci s literární agenturou ULITA připravilo u příležitosti návštěvy Michela Fabera v Praze literární večer spojený se křtem jeho nejnovějšího díla –  Knihy zvláštních nových věcí. Předpokládám, že autora není potřeba příliš představovat, asi stačí zmínit, že mu v roce 2014 vyšel v České republice monumentální román Kvítek karmínový a bílý, zachycující viktoriánskou Anglii v příběhu chytré londýnské prostitutky Sugar. 

    Číst dál...  

Doporučujeme

icon 10x10px eKNIHOVNA.cz – knihy, noviny, časopisy 24 hodin denně.
icon 10x10px KURZY ANGLIČTINY Navštivte ukázkovou hodinu zdarma!

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o knihu Pohádkové nápady pro malé kutily a kuchtíky

    Ode dneška soutěžíme o knihu Pohádkové nápady pro malé kutily a kuchtíky z nakladatelství CPress. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení