Recenze: Jana Richterová – Zahrada: Návrat

kniha

Zahrada se přehoupla do druhé poloviny dalším dílem nazvaným Návrat. Stejně jako v předchozích dílech může čtenář očekávat nejen boj dobra a zla, odehrávající se v tajuplném Lese, ale i vývoj vztahů uvnitř skupiny, formující se již od prvního dílu.

knihaPo půl roce se můžeme opět začíst do další části ságy Jany Richterové, oprášit si vzpomínky na děj minulého dílu a hledat si znovu vztah k jejím hrdinům. Autorka na stránkách další knihy kousek po kousku odhaluje základy světa, v němž se odehrává skrytý zápas. Stejně jako dřív jsou vztahy mezi hrdiny velmi komplikované, narušují přátelství a oslabují koalici skupiny, která by měla držet při sobě proti bezohlednému nepříteli.

První, velmi podstatná část knihy představuje detailního průvodce vztahem Nikolaje a Mary, ten se ostatně táhne celým Návratem. Komplikace, jimž musejí čelit, přicházejí ze všech stran, sami dva si to příliš neulehčují, dokážou se navzájem pořádně potrápit. Tomáš Roháč v této souvislosti získal nevděčnou roli slona v porcelánu. Tomáš se, zvlášť na počátku knihy, stal autorčiným otloukánkem, přisoudila mu těžké neúspěchy v lásce a tu a tam zdůrazňuje jeho neotesanost a neosvícenost. Samozřejmě, že nejde o cestu, jak čtenáři Roháčovu postavu znechutit, jde o zcela účelovou přípravu posunu jeho role do dalšího levelu. Korunu tomu všemu nasazuje Michal, snažící se zasahovat do všeho bez ohledu na lidské city, které jsou mu velmi vzdálené.

Důkladnost, s jakou autorka pojala analýzu citových pochybností všech hrdinů, se postupem doby stává až obtížná. Na desítkách stránek čteme o pochybách, o přitažlivosti a odrazování, po určité době už méně odolnému čtenáři docházejí síly a nejraději by Maře poradil, aby si proboha našla někoho jiného, nejlépe normálního. Ostatní postavy na tom nejsou lépe, houština vztahů je neproniknutelnější, než temný hvozd. Takže zatímco se Lovec prodírá Lesem, čtenář se prodírá vztahy.

Až potud to vypadá, že číst novou knihu Jany Richterové je utrpení dobré jen pro masochisty, ale děj se, v okamžiku, kdy už čtenář nedoufá, rozjíždí do vysokých obrátek. Strana zla otevřeně zaútočí a skupina rozkmotřených přátel musí zanechat sporů a opět se semknout, aby neutrpěla vážné ztráty. V této části knihy autorka prokazuje svou schopnost napsat akční text na opravdu vysoké úrovni. Nechybí mu spád, ten je u textů podobného ražení nezvyklý, takže bych ho nezdůrazňoval, pokud bych se nesetkal i s opačnými případy. Jana Richterová však dokáže v toku svých myšlenek zachovat řád a směr, což spolu s kultivovaností projevu vytváří originální fantasy velmi neobvyklého ražení.

Najít si cestu k některému z hrdinů není jednoduché, je jich mnoho a ani jeden z nich nepůsobí bezvýhradně kladně. Tomáš jako jediný působí lidsky a jeho motivace jsou jasné a přirozené. Nikolaj zastává své náboženství fanaticky, autorka jej vymodelovala do podoby jedince, od něhož by měl každý rozumný člověk rychle utíkat a nezaplétat se s ním. Michal má pro svou povahu omluvu – jeho cesta k lidství bude dlouhá, možná delší, než celá sága Zahrada, s jejímž názvem koreluje jeho pozemské příjmení. Johan, jako přeběhlík z temné strany, dostává vyhraněnější rysy, ne nesympatické. Ženské postavy jsou ve třetím díle ságy poněkud matnější, jen Mara trochu vyčnívá, protože řeší svůj vztah s Nikolajem, ale jejímu rozhodování chybí logika. Ale tu bych ani neočekával, Mara se pravděpodobně řídí emocemi, ty jsou však v celkovém kontextu poněkud nevýrazné, dívčina duše je pro čtenáře něco jako černá skříňka. Něco se v ní děje, nevíme co, vidíme jen výsledek tohoto procesu.

Kniha Zahrada: Návrat zachovává dosavadní styl celé ságy, jako kdyby mezi jednotlivými díly neexistoval časový odstup. Ten ovšem nic nevypovídá o způsobu, jakým celé dílo vznikalo. Jak jsem se už zmínil, text představuje neobvyklou fantasy s místy, která mají obrovský spád, ale i s těmi, která děj dlouhodobě retardují. Střídání rytmu děje zabrání nudné jednotvárnosti, ale v tomto případě jsem přesvědčený, že redukce míst, kde se neustále řeší kdo, s kým, proč a jak, by celému projektu pomohlo.

RICHTEROVÁ, Jana. Zahrada: Návrat. Vydání první. Heřmanovice: Kruh, 2015, 294 s. ISBN 978-80-905628-9-9.