Recenze: Mo Hayder – Vlk

tyle=

Mo Hayder je v Čechách už dobře zavedená svou sérií s detektivem Jackem Cafferym. Vlk je v pořadí již sedmou knihou a podle událostí v příběhu bych řekla, že i závěrečnou. Vedle Cafferyho dějové linky se opět odvíjí nový případ, který dává název celé knize.

Co nebo kdo je Vlk se čtenáři dozví v příběhu, tudíž to nebudu prozrazovat. Kniha začíná ve chvíli, kdy tzv. Chodící muž – osoba, která je Cafferymu dobře známá a stejně jako on pohřešuje někoho blízkého, najde v lese malého psa s útržkem „Pomoc“ na obojku. Navrhne Jackovi výměnný obchod. Pokud zjistí, komu pes patří, a pomůže jeho majitelům, prozradí mu nové informace o bratrovi, kterého Caffery již léta hledá. A tak se Jack dává do pátrání…

Vedle toho sledujeme příběh rodiny Anchor – Ferrersových, Matildy, Olivera a jejich dcery Lucii, které spojuje děsivá minulost, brutální smrt Luciina bývalého partnera Huga. Proč se najednou v blízkosti jejich domu objevila na stromě střeva, stejně jako kdysi po vraždě Huga? Vrátil se snad zpátky vrah, který má sedět ve vězení? A kdo jsou podivní muži, kteří je vězní a mučí v jejich domě? O co jim vlastně jde?

Autorka rozehrává velmi zajímavý příběh, ve kterém hraje roli tajemná rodinná minulost, tzv. „kostlivci ve skříni“ jednoho z jejích členů, i tajný obranný systém odhalený v chystané biografii. Zda Caffery najde včas majitele psa, jak to souvisí s Anchor – Ferrersovými a zda se zachrání a prchnou svým trýznitelům, to prozrazovat nebudu. Skutečností je, že Mo Hayder, stejně jako ve svých předchozích knihách, vsadila na brutalitu a morbidnost, krátké kapitoly opět „usekává“ v tom nejlepším, snaží se napínat čtenáře a donutit ho číst dál a dál. Bohužel, to poslední se jí daří až někdy ke konci knihy. První dvě třetiny se mi sice příběh zdál zajímavý, ale nějak zvlášť mě nezaujal. Nebylo, proč číst dál. Jen zkušenost s touto dobrou autorkou udržela mou pozornost do poslední třetiny, kde příběh nabral ty správné obrátky a začal být skutečně napínavý. Tentokrát se však nedostavil strach o hlavní hrdiny, mrazení v zádech a zatajování dechu. I když kniha skrývala dávné rodinné tajemství, což je mé oblíbené téma, nenapínalo mě to tak, jak jsem očekávala. Možná to bylo i tím, že autorka psala mnoho informací okolo, které s příběhem moc nesouvisely a připadaly mi až zbytečné. Kdyby knihu o třetinu proškrtala, byla by mnohem napínavější, lépe by udržela pozornost čtenáře a výsledek by byl efektnější.

Přesto jsem přesvědčená, že Mo Hayder stojí za to číst a že jsou její knihy skvělým společníkem pro dlouhé zimní večery. Tomu, kdo ještě žádnou z jejích knih nečetl, doporučím začít číst Cafferyho sérii postupně, aby čtenář pochopil jeho osobní příběh prolínající se všemi knihami.

Za co musím nakladatelství Domino opravdu pochválit, je krásná obálka, která dokonale koresponduje s příběhem ukrytým uvnitř knihy. Evokuje hororovou představu spojenou se starými domy a krutými vraždami, tak, jak je můžeme znát z některých filmových hororů.  Proto pokud se rádi bojíte, určitě sáhněte po Mo Hayder.

HAYDER, Mo. Vlk. Vydání první. Ostrava: Domino, 2015, 475 stran. ISBN 978-80-7498-106-7.