Recenze: Nicole Mary Kelby – Kostýmek Jackie Kennedyové

Venku se brzy stmívá, dny se zdají být zamračeně stereotypní a vy máte chuť se aspoň na chvíli přenést do jiného, něžnějšího světa? Pak zkuste sáhnout třeba po knize Kostýmek Jackie Kennedyové od úspěšné autorky Nicole Mary Kelbyové. Melancholický a tak trochu sentimentální příběh vám s tím totiž hravě pomůže.

knihaHlavní hrdinka Kate je talentovaná švadlenka, která žije v jakémsi podivném polosvětě. V proslulém módním salonu Chez Ninon pomáhá tvořit luxusní oblečení pro lidi z vyšších sfér, ale sama patří k chudým irským přistěhovalcům. Kvůli svému citu pro krásu, snivé povaze a sklonu tropit průšvihy, se ve svém okolí setkává s posměchem a nepochopením. Vyšší vrstvy jí zase dávají nepokrytě najevo, že jejím místem je zadní vchod a služební výtah.

Zatímco se Kate podílí na tvorbě šatníku Její Elegance Jackie Kennedyové, stává se životem první dámy Spojených států doslova posedlá. Promítá si do ní své sny o dokonalosti, romantice a přepychu. Zachází dokonce tak daleko, že stejné věci tvoří i pro sestru Maggie. Svůj vlastní život zamotává do nití, látek a snů, ale reálné věci, jako lásku řezníka Patrika, odmítá vidět.

Uvědomí si Kate, že k Patrikovi cítí víc, než jen dlouholeté přátelství? Vymění satén a hedvábné nitě za krev a pach vepřového, které přináší život s řezníkem? Jakým způsobem pozmění její pohled na svět tragická událost listopadu 1963? Kolik „politického pletichaření“ obnáší, když si první dáma Spojených států nechá ušít nové šaty? A jakou roli v tom všem vlastně hraje onen pověstný růžový kostýmek?

Začtěte se do Kostýmku Jackie Kennedyové a seznamte se s Dámami z Chez Ninon, myškami ze zadní místnosti, Její Elegancí Jackie, snivou Kate, gentlemansky staromódním Patrikem a mnoha dalšími. Věřím, že si je zamilujete stejně rychle jako já.

Kostýmek Jackie Kennedyové není dechberoucí román plný nečekaných zvratů. Příběh samotný je vlastně velmi jednoduchý a předvídatelný. Je to ale kniha dokonale navozující atmosféru, určitý matný pocit. Je to jako vzít si své nejlepší šaty ve všední den. Jako dát si do vlasů Chanel No. 5 a jít spát.

Ukázka:

Žena v krásném kostýmku může jít kamkoli, pomyslela si Kate.
Věděla, že by měla odejít. Měla ještě spoustu práce. Ale jen ještě jeden. Ještě jeden šálek čaje. Ještě jeden koláček. Ještě jednu kapku sherry. Ještě jednu chvilku. Nebylo to jídlo a pití, ale atmosféra té místnosti, co Kate nedovolilo vstát ze židle. Látka, linie, barva – kroužila kolem ní neskutečná jiskra života. Muži. Ženy. Děti. Někteří vypadali, jako by vypadli z módních časopisů; měli jejich vláčný půvab.
Kdo hledá krásu, najde ji. To řekl Schwinn. Dokázal vidět krásu tam, kde ji nikdo jiný neviděl. Pro něj nezáleželo na věku. Nezáleželo na vzhledu. Záleželo na linii, barvě a pohybu. Látka a struktura, které byly módní nebo zajímavé, ho chytily za srdce. Nezáleží na tom, kdo to nosí nebo proč, vše na čem záleží, je krása a půvab. Šaty jsou jediný krunýř, který člověk má. [1]

[1] KELBYOVÁ, Nicole Mary. Kostýmek Jackie Kennedyové. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 286 s. ISBN 978-80-247-5369-0. Str. 92