Recenze: Diane Setterfield – Bellman & Black

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
havran

Děj, který tato nazelenalá kniha s viktoriánským motivem skrývá, se může jevit jako naprosto obyčejný příběh Williama Bellmana, jednoho vzdělaného a snaživého podnikatele, který měl ovšem smůlu a v dětství střelil havrana. Tato postava spatřila světlo světa díky Diane Setterfied a přichází mezi nás, aby ukázala, jak nevtíravě a naprosto klidně, se vší grácií může do života člověka vstoupit smrt.

knihaWilliam měl deset let, když se rozhodl svým stejně starým přátelům ukázat, jak bystré má oko a skvělou trefu. Vytáhl z kapsy prak, namířil na daleký strom a po pečlivém přeměřování a odhadování vypálil. Svůj cíl neminul. K zemi se bezvládně zřítil havran, který do té doby v poklidu dřímal na větvi. Za tuhle trefu si mladý Bellman vysloužil obdiv, na který jeho přátelé vzpomínají i v dospělosti. Však nevzpomínají jen lidé, ale také havrani, kteří se tenkrát slétli nad stromem, aby hlučným projevem uctili památku zesnulého bratra.

Ale od té doby uplynula spousta času a Bellman se stává mužem, který po značných rodinných peripetiích získává místo v textilce svého dědečka. Stává se oblíbeným pracovníkem a po smrti majitele nastupuje na jeho místo. William se nebojí inovací, nebojí se konkurence, má všechny potřebné osobnostní vlastnosti pro plnění funkce podnikatele, a tak neúnavně vkládá svou píli, energii a snaživost do vzestupu textilky. A neskutečně se mu daří.

Zdá se, že život nemůže být lepší. Šťastné manželství, čtyři zdravé děti a prosperující firma. Avšak štěstí se od Williama odvrací, když město zasáhne horečka a odvádí ze světa jeho ženu a tři děti. K čemu jsou peníze, když se mu blízcí ztrácí před očima a nezabrání tomu nic, ale pranic na světě? Ve chvíli, kdy jeho čtvrté a poslední dítě, dceru Doru, dělí od smrti pouhý krůček, odchází William Bellman na hřbitov, kde se chopí lana s odhodláním ukončit toto nesmírné trápení. A v tom se před ním objeví záhadný muž. William ho poznává, tato postava se dosud ukazovala na každém pohřbu, aniž by někdo věděl, kdo to je. Černě oděný chlapík nenápadně stával za náhrobky a pozoroval obřad i Williama. A nyní přišla chvíle si promluvit. Uzavřou spolu podivnou dohodu, jejíž přesné znění si ani sám Will ráno nepamatuje. Ví jediné, má za úkol postavit nový obchodní dům.

Brzy po zvláštním nočním setkání se začnou dít zázraky: horečka z města zmizí a Dora se zázračně uzdraví. Mezitím staví její otec něco naprosto velkolepého a nečekaného – velký obchodní dům se smutečním zbožím. Opět se setkáváme s Bellmanovou precizností, s níž vybírá každou látku, rakev či urnu, jež hodlá ve svém obchodě nabízet. Dalo by se říct, že na své pracovníky klade až puntičkářské nároky, ale opět jej žene přesvědčení obchodního ducha, že jen takto je to správně. Název nákupního centra pojmenuje jednoduše: Bellman & Black. Přestože pečlivě schraňuje zisk pro svého „parťáka“, Blacka od té doby nepotká, a tak mu lidé říkají „tichý společník“.

Jeho dcera se dál zázračně uzdravuje, nový obchod vzkvétá, William pracuje dnem i nocí, a léta ubíhají. Až jednoho večera se u krbu v Bellmanově pracovně objeví Black. Diví se, kudy se k němu dostal, vždyť jediné, co v posledních hodinách zahlédl, byl havran na parapetu okna jeho pracovny … a na to Black odpovídá: „Vzpomínej, Williame Bellmane, vzpomínej …“

Kniha je doslova nabitá informacemi a dějem, respektive ději, které se splétají dohromady, ale autorka se umí obejít bez sebemenší známky chaosu a nikdo se v ději neztratí. Jedinou výjimku mohou tvořit rodinné vztahy, komplikované nejen uvnitř, ale i vně. Zde doporučuji zopakovat si věty ze základní školy jako např.: „Teta mého strýce je moje? …“

Čtenář si jistě oblíbí jazyk, kterým je Bellman & Black napsán, jelikož je nesmírně čtivý, pestrý a přitom jasný a zřetelný. Po dlouhé době kniha, v níž se nesetkáte s příliš dlouhými souvětími, ve kterých se dá tak lehce ztratit. Zde všechno nenuceně plyne a vám postupně dochází souvislosti všech úmrtí, které se v okolí Williama odehrávají. Čeká na vás nevtíravý mráz jedoucí po zádech a zároveň smíření, že takto to prostě muselo být. Autorka umí perfektně vytvářet prostor pro naše vizuální představy a my se tak můžeme ocitnout tváří v tvář záhadným havranům, jakožto ptákům s vlastní historií, kulturou a – pochopitelně – osobitým postojem k člověku.

SETTERFIELD, Diane. Bellman & Black. Vydání první. Praha: Ikar, 2015, 383 stran. ISBN 978-80-249-2752-7