Recenze: S.J.Bolton – Volavka

kniha

S.J.Bolton je českému čtenáři již známá autorka. Po úspěšném thrilleru Už mě vidíš? přišla strhující Obětina. Pokud u první knihy ještě někdo váhal nad kvalitami této spisovatelky, Obětinou se mohl ujistit, že Bolton je jedinečný objev nakladatelství Domino a její knihy opravdu stojí za to číst. Také v novince Volavka si můžeme vychutnávat její skvělý styl, čtivost, napětí a schopnost vyvolávat ve čtenáři emoce.

knihaHlavní hrdinkou Volavky je stejně jako v prvotině Už mě vidíš? policistka Lacey Flintová. Pod falešným jménem je nasazena jako studentka psychologie na univerzitu v Cambridgi, kde má jasný úkol. Co nejlépe se začlenit mezi ostatní, tvářit se jako duševně nevyrovnaná a depresemi zkoušená žena a upoutat pozornost těch, kteří dohánějí studenty k sebevraždám. O podivný nárůst sebevražd v tomto středověkém studentském městě se začala zajímat také Evi Oliverová, místní psycholožka, která se sama potýká se zdravotními problémy. Po nehodě je částečně upoutaná na invalidní vozík, stále prožívá těžké bolesti a navíc se vyrovnává s rozchodem s milovaným mužem. Když na množství sebevražd upozorní policii, začnou se v jejím domě dít podivné věci. Stejně jako studentky i ona má pocit, že ji někdo sleduje, že se jí naboural do pošty, snaží se ji děsit podivnými úkazy a přestává se doma cítit bezpečná.

Lacey se stává Evi oporou. Společně se vydají pátrat po stopách pachatelů a zároveň bojují se svými vlastními depresemi. Je Lacey pouze přepracovaná a pokouší se o ni viróza, nebo ji někdo sleduje, stejně jako předchozí studentky a podává jí halucinogenní drogy? Začíná Evi bláznit, nebo se v Cambridgi děje opravdu něco děsivého a zlého? A komu vůbec mohou věřit? Obě ženy zjišťují, že jsou odkázány téměř jedna na druhou, případně na policistu, s nímž je ve spojení Lacey. O těch ostatních, kteří pracují v utajení, nemají tušení a navíc podezírají místí bezpečnostní orgány, že jsou do děsivého tajemství namočeny také.

Stejně jako v Obětině rozehrává Bolton příběh, kde čtenář netuší, zda stojí za vraždami jeden, nebo víc pachatelů. Ač se snaží tipovat, nemůže zjistit, kdo je kladná postava a kdo záporná. Bojí se o hlavní hrdiny a tají dech nad dramatickými scénami. Vše je umocněno skvěle dávkovaným napětím, které vám nedovolí knížku přestat číst. Od první stránky jste pohlceni dějem a krátké výstižné kapitoly ukončené v nejnapínavějších chvilkách způsobují, že ji nejste schopni odložit.

Trochu mi chyběl podrobnější popis středověkého města, neboť by určitě ještě víc umocnil děsivou atmosféru, kterou chtěla autorka vytvořit. Více než prostředí a nastalých situací jsem se bála o hlavní hrdinky. Nedostavilo se mrazení v zádech, jako u jiných, podobně laděných thrillerů. Přesto jsem knihou nadšená a rozhodně se těším na další autorčin literární počin.

BOLTON, S.J. Volavka. Vydání první. Ostrava: Domino, 2015, 488 stran. ISBN 978-80-7498-092-3.