Recenze: Barbara Wood – Zlatá země

kniha

Barbaru Woodovou jistě mnohým čtenářkám nemusím dlouze představovat. Tato autorka romantických, napínavých i dobrodružných příběhů je v současnosti u nás vydávaná ve dvou nakladatelstvích. Ikar v létě 2015 předložil již ve druhém vydání román Zlatá země. Je plný touhy po novém životě, po úspěchu, ale také lásky naplněné i nenaplněné, zrady, zášti a pomsty. Zkrátka je v něm vše, co by nemělo v dobré knize chybět.

knihaHlavní hrdinkou je Hannah Conroyová, atestovaná porodní asistentka, která žije pouze s otcem, vyhledávaným lékařem, a pomáhá mu v jeho praxi. Získává tak mnoho důležitých zkušeností, které jednou upotřebí při vlastní práci. Když otec nečekaně zemře a navíc je neprávem obviněn, že způsobil smrt rodičky, rozhodne se Hannah opustit rodnou zemi a odpluje do Austrálie.
Na lodi zažije plno dobrodružství, mezi jinými i nebezpečnou bouři, při které se bojí, že všichni zahynou. Oporu nečekaně nalézá v Nealovi, mladém americkém vědci, který pluje do Austrálie objevovat nové části země. Když se po přistání loučí, jsou už do sebe beznadějně zamilovaní. Neal slibuje, že se za Hannah do roka vrátí, pak se vezmou a začnou společný život. Ani jeden netuší, kolik nástrah jim život přichystá a jak dlouho bude trvat, než se znovu setkají.

Zatímco Neal odchází na vědeckou výpravu do vnitrozemí, Hannah se usazuje v Adelaide, aby tam zahájila praxi porodní asistentky. Zjišťuje, že uchytit se jako mladá svobodná žena není vůbec jednoduché, a proto musí hledat správnou cestu, jak úspěšně nastartovat svou kariéru. Potká při tom mnoho nových tváří. Někteří budou její přátelé, někteří jí naopak život ztrpčí.

Woodová zde rozehrála nádherný příběh, který se čte sám. Hannah je sympatická hrdinka, které čtenář drží palce, aby se jí vše dařilo, Neal je dobrodruh, nad jehož cestami se mnohdy tají dech. Čtenářky si mohou poplakat nad dojemným příběhem Alice, Hanniny přítelkyně s popálenou tváří a andělským hlasem, a netrpělivě číst, jak dopadne Hannino dobrodružné cestování s hledaným trestancem Jamiem. Zasáhne její srdce? Zradí Neala?

Příběh zahrnuje několik let zhruba v polovině 19. století, během kterých se hrdinové mění a stávají se zralejšími a zkušenějšími. Prožijí mnoho dobrodružství a životních zvratů, které je více či méně poznamenají. Čtenáře však všechny změny zasáhnou dokonale. Autorka píše natolik poutavě, že uchvátí srdce čtenářů a naprosto si je získá. Postavy mají dokonale vykreslené charaktery a vyvolávají sympatie, vztek i nenávist.

Zlatou zemi považuji za jeden z nejlepších autorčiných románů a není nic, co bych mu vytkla. Ikar dobře ví, jakou oblibu si kniha mezi čtenářkami získala. Jistě i proto u druhého vydání příliš nepozměnila obálku, opět se na ní vyjímá dobová fotografie tmavovlasé ženy. Ať už patří Barbara Woodová mezi vaše oblíbené autory, nebo rádi čtete ságy o osídlování Austrálie v 19. století, určitě po knize sáhněte. Bude to rozhodně výborná volba.

WOODOVÁ, Barbara. Zlatá země. Vydání druhé. Praha: Ikar, 2015, 495 stran. ISBN 978-80-249-2802-9.