Recenze: Gilles Legardinier – Tentokrát to vyjde!

kniha

Někdo má štěstí a zamiluje se hned na první pohled. Z tohoto pohledu pak vznikne vztah na celý život, který překoná i ty nejhorší životní situace. Mnoho lidí ale takové štěstí nemá. Vloží do vztahu vše, aby nakonec zjistili, že se znovu namáhali zbytečně. I o tom vypráví ve své nejnovější knize nazvané Tentokrát to vyjde! francouzský spisovatel Gilles Legardinier. Knihu vydalo nakladatelství Domino v roce 2015.

knihaMarie Lavigneová žila deset let v naději, že se její přítel konečně rozhoupe a požádá ji o ruku, aby jejich vztah zpečetili. Bohužel se ale nic takového nekoná. Marie totiž nachází v mobilu svého přítele textovou zprávu, obsahující velice pikantní zmínky o možných sexuálních praktikách. Marie se ale nehodlá jen tak vzdát a chce jejich společný život zachránit. Její přítel to ale vidí jinak. Prý mohou zůstat přáteli, ale on chce žít se svou novou, samozřejmě mladší a hezčí, přítelkyní. Marie se tedy ze dne na den ocitá na ulici. Naštěstí má kolem sebe lidi, kteří jsou ochotní jí podat pomocnou ruku, a tak se Marie stěhuje na jednu z nejluxusnějších adres v Paříži. Kamarádka její sestry se totiž chystá na rok cestovat a potřebuje někoho, kdo by se jí o byt během doby, kdy bude pryč, staral. Marie se tedy stěhuje do prostorného bytu, kde si bude moct v klidu srovnat myšlenky a zahojit své rozbolavělé srdce. Aby toho nebylo málo, i ve firmě, kde Marie pracuje, nastávají problémy. Současné vedení totiž chce jen vydělat peníze a nezajímá ho kvalita prodávaných výrobků, pověst firmy a samozřejmě ani zaměstnanci. Ti se ale rozhodnou vzít osud do svých rukou a v čele s Marií bojují za svá pracovní místa. Gilles Legardinier je skvělý vypravěč. Situace, ve kterých se často hrdinové jeho příběhů ocitnou, jsou k popukání. Čtenáři se tedy může stát, že se začne smát při čtení i nahlas. Především ale umí perfektně popisovat okolí, v němž se příběh právě ocitá (Nádražní hala v sobotu odpoledne. Tolik životů se tady navzájem kříží. Mám pocit, jako bych se dívala na zrychlený film. Všichni ti lidé, kteří chodí sem a tam, kteří se shledávají nebo na někoho čekají… Vidím tu ty, kteří si padnou do náruče, objímají se se svými blízkými na rozloučenou nebo na uvítanou. Někteří odjíždějí, jiní se zase vracejí. Mají s sebou zavazadla, hledají informační tabule, z nichž se dozví, kam mají jít, běží na svůj vlak nebo se vracejí do tepla svého domova, čekají u přepážek, v rukou drží děti nebo cestovní tašky, případně s sebou táhnou hudební nástroje nebo zvířata.). Čtenář má tedy dokonalý přehled o místě, kde se nachází hlavní hrdinka, a hravě si představí danou situaci. Kromě okolí ale umí spisovatel skvěle popisovat emoce. Člověk má tedy pocit, jako by byl součástí dané postavy, jako by sám cítil, co ona cítí, jako by prožíval přesně to samé.

Autor ve své knize nepopisuje život nijak růžově, předkládá ho přesně takový, jaký je. Často nespravedlivý, občas nevyzpytatelný, ale neustále plný překvapení. Každý z nás musí mít ale na paměti, že i když nám zrovna štěstí nepřeje, musíme se rvát a bojovat do posledního dechu. Nevzdávat se, i když už to vypadá, že je vše ztraceno. Občas totiž přijde okamžik, který všechno v dobré obrátí, a my se zase můžeme radovat z každodenních maličkostí.

Knihu ráda doporučuji těm, kteří vědí, jak je těžké v životě nalézt lásku. Ti totiž nejvíce pochopí pohnutky, činy i myšlenky hlavní hrdinky. A ti, co mají to štěstí a svou lásku už našli, mohou po přečtení této knihy děkovat osudu, že tomu tak je.

LEGARDINIER, Gilles. Tentokrát to vyjde!. Ostrava: Domino, 2015, 445 stran. ISBN 978-80-7498-051-0.