Recenze: Samuel Bjørk – V lese visí anděl

V nezastavitelné lavině kriminálních příběhů ze Skandinávie se občas objeví kousek, který si zaslouží více pozornosti. Novinka s názvem V lese visí anděl mezí výjimečné tituly rozhodně patří.

knihaKnih s nálepkou severská krimi se každoročně vydá opravdu velké množství. Není se čemu divit, stále patří mezi nejoblíbenější druh současné literatury. Bohužel stéle častěji dochází k míchání žánrů, tím i lehkému znesvěcení starých tradic. Zářným příkladem může být třeba pokračování série Milénium, která už s původní verzí nemá téměř nic společného. Samozřejmě kromě postav.

Ovšem milovníci temných krimi příběhů mohou tentokrát zajásat. Autor vystupující pod pseudonymem Samuel Bjørk svůj “debut“ staví na klasických základech, na které jsme zvyklí od špiček tohoto žánru. Vlastním jménem Frode Sander Øien není ve světě literatury úplným nováčkem.  Na svém kontě má několik románů, je dokonce i nadaným muzikantem a textařem. Ovšem pod značně stravitelnější přezdívkou žádný jiný zářez nenajdete. Právě proto jsem napsal slovo debut v uvozovkách.

Rozhodl se vytvořit příběh, který formuje na již prověřených věcech. Kořenem jsou velice charismatické a osobité ústřední postavy, policisté Holger Munch a Miu Krügerová. Při čtení se dozvídáte nejen podrobnosti ze samotného vyšetřování, ale i z jejich osobního života. A rozhodně se nejedná o úplně suverénní a bezstarostné osobnosti.

Mia Krügerová před lety z jistých důvodů opustila svoji práci a odcestovala do značně odlehlých končin. Od začátku sledujeme její psychický stav, který není zrovna vyrovnaný. Závislost na prášcích i alkohol jí devastují tělo i mysl a rozhodně si nedokážeme představit, že by ještě mohla někdy hrát důležitou roli. V jejím případě se autor významně zaměřuje na emocionální problémy.

Holger Munch byl po zpackaném případu odeslán téměř do vyhnanství. Pracuje na nudné pozici a sní o návratu mezi policejní špičku. Ani v osobním životě se mu příliš nedaří. Tentokrát má čtenář možnost sledovat rodinné útrapy. Jeho dcera s ním nemá úplně nejlepší vztah. Největší lásku mu věnuje vnučka, kterou si patřičně rozmazluje.

Tato zkrachovalá dvojice tvoří kostru budoucího elitního týmu, který bude vyšetřovat velice zapeklitý případ. Pachatel unáší malé holčičky, převlékne je do bílých šatiček a oběsí na stromě s cedulkou “Cestuju sama“. Vraždy malých dětí samozřejmě nejsou žádnou novinkou, ale dokážete si představit něco mrazivějšího?

Samozřejmě nemohou být na práci sami. Najmou si hackera na pozici ajťáka a zaměstnají i bývalé kolegy. Každý z nich je určitým doplňujícím faktorem, má svou jasnou pozici i povahu. Přestože dostávají znatelně méně prostoru, o jejich zařazení velice brzy nebudete pochybovat.

Vedle hlavní vražedné dějové linky se objevuje i další, která je podle mě trochu zbytečná. Lehce odvádí pozornost od samotných vražd, což má být asi jejím účelem. Přesto bych se bez ní obešel. Navíc se opět neobejdeme bez náboženské zápletky, která už začíná být opravdu ohraná. Přesto se i v tomto případě objevují momenty, které příjemně doplňují již tak temnou atmosféru.

Právě na velice temném podkladu je vystavěn celý příběh. Šťastnějších chvilek se téměř nedočkáme, což by mělo být u podobných knih základem. Bohužel někdy není. Výborné popisy jednotlivých míst činu téměř vyvolávají husí kůži. Celé prostředí je opravdu značně depresivní. Co bychom také chtěli v  krutém světě, kde se malé holčičky nedožijí dospělosti?

Promyšlenost celého děje je na opravdu vysoké úrovni. Vraha takřka nemáte šanci poznat a konečné splynutí všech odboček a hlavní části je provedeno bravurně. Autor velice dobře rozdělil i poměr akčních a popisných scén. Hluchá místa se prakticky nevyskytují. Po mírnější části se rychle objeví příjemný spád, který vás rozhodně nenechá usnout.

Čtenáři i kritici pějí na tuto knihu pochvalné ódy a mně nezbývá, než s nimi souhlasit. Opravdu se jedná o jedno z největších překvapení tohoto roku a rozhodně kandidáta na jednu z nejlepších severských krimi letoška. Samuel Bjørk alias Frode Sander Øien si vzal to nejlepší z tohoto žánru a přidal tomu svou vlastní příchuť. Díky tomu vytvořil velice kvalitní dílo, které nastavilo vysokou laťku pro následovníky. Jedná se totiž o první díl z celé série. Nezbývá než doufat, že se dočkáme minimálně stejně dobrých pokračovatelů.

BJØRK, Samuel. V lese visí anděl. 1. Praha: Plus, 2015, 384 s. ISBN: 978-80-259-0422-0.