Recenze: Grégory Samak – Tajná kniha

Pokud by existovala možnost, která by člověku pomohla změnit jeho osud, využili byste ji? Pomohli byste sami sobě, nebo byste se zaměřili na historické milníky, jež zvrátily chod celého světa? Hlavní hrdina díla Tajná kniha se jako Žid nemusel rozhodovat dvakrát, rozhodl se změnit osud všech svých druhů.

knihaGrégory Samak napsal knihu s tématem, které je i po tolika letech stále citlivé a aktuální. Jedná se o cílené vyhlazování celého jednoho národa – Židů. Mnoho postav příběhu patří k tomuto národu, a i když už je dávno po válce, existují stále lidé, kteří nemají Židy zrovna v lásce, a tak jim škodí, jak jen mohou.

Hlavní hrdina Elias Ein je postarší osamělý muž, který už na světě nemá nikoho, kromě své stejně osamělé sestry. Ani jeden z nich nikdy nezaložil rodinu, a tak pokud zemřou, vymře s nimi celý jejich rod. Elias se odstěhuje do malého městečka Brunov, kde chce v klidu dožít zbytek svých dnů. Seznámí se zde se starožitníkem Gustavem, který je obklopen duchy z minulosti a jehož jedinou zábavou na stará kolena je zašlá šachovnice. Další spřízněnou duší Eliase je malý sirotek Tomík. Stejně jako Elias i malý chlapec se na světě cítí sám, proto tíhne ke starému pánovi a společně pak tráví čas při možné záchraně světa.

V Tajné knize se snoubí fantazie autora se skutečnými historickými událostmi. Čtenáře zamrazí při scénách, kdy židovští obyvatelé trpí tím, že jsou národem, jenž se Hitler v čele Německa rozhodl vyhladit.  Jsou to situace, při nichž se člověk musí zamýšlet nad tím, co vede jiného člověka k tomu, aby se rozhodl k tak krutému činu, jakým genocida bezpochyby je. Co se muselo takovému člověku v životě stát, že ho vůbec napadne taková myšlenka?

V knize jsou ale i okamžiky krásné a plné naděje. Jsou tu místa, kdy se čtenář zasměje a fandí hlavnímu hrdinovi z plných sil. Elias je totiž laskavý člověk snažící se využít šanci změnit dějiny, nemyslí jen na sebe a svou rodinu, myslí na celý utlačovaný a diskriminovaný národ. Proto čtenář nemá jinou šanci, než s ním soucítit a přát mu jen to nejlepší.

Tajná kniha se čte jedním dechem. Ve chvíli, kdy Elias objeví knihu, v níž jsou zapsány osudy všech lidí na celém světě, se čtenář zamyslí nad tím, co by udělal, pokud by mu taková šance byla dána. Co by změnil? Obohatil by sám sebe? Snažil by se změnit historii ve svůj prospěch, nebo by se stejně jako Elias obětoval?  Hlavní hrdina věří, že ke knize ho přivedla Boží prozřetelnost a že Bůh věří v jeho dobrotu.

Bohužel zatím nic takového neexistuje. Žádné knihy dovolující nám cestovat časem a měnit věci, co se dávno udály, ještě nikdo nevymyslel a nenapsal. A možná je to tak i dobře. Člověk se totiž musí snažit tady a teď a ví, že pokud šlápne vedle, už to nemůže vzít zpátky. Žijme tedy tak, aby až o nás budou budoucí generace číst či přemýšlet, měli radost, že patří zrovna k nám.

SAMAK, Grégory. Tajná kniha. 1. vydání. Praha: Plus, 2015, 217 stran. ISBN 978-80-259-0400-8.