Štyřka z matiky při pohledu na učitelčiny trojky v podprsence

Říká se – kdo nezvládá matiku, je líný nebo blbý… nebo spíš obojí. Protože matika na základní škole je primitivní, matika na střední škole se dá, zatím, ošulit a na vysoké škole, tam matika zpravidla není vůbec. Matika je totiž hrozně nudná. Nutí člověka dělat v hlavě ale úplně nepřirozené přemety, kotrmelce a břichaboly. Nikdo nic podobného podstoupit prostě nechce. Lepší je ležet na pláži, slunit se a poslouchat hovadiny z úst dalších slunících se.

knihaAlex Bellos, vystudovaný filosof a zároveň i matematik, se vám v knize Alexova dobrodružství v zemi čísel pokusí srovnat tu hrůzu, kterou předvádíte už i při kupecké matematice. Dá vaší matematice pocítit nádech tajemna, nádech touhy po tom vědět, znát, chtít vlastnit ve vlastní hlavě.

Alex Bellos ví, co to je láska k matematice, protože je filosofem. A ví, co je to láska k filosofii, protože je matematikem. A umí oboje nádherně skloubit dohromady. Ukázat filosofii matematiky a matematiku filosofie. A kupodivu, obě výpravy jsou dech beroucí. Ukazují lidské vědění jako zrcadlo vesmíru, přírody, vnitřku každého člověka, který řeší třeba i ty hovadiny na pláži. Protože neukazuje holé a nezáživné počty. Alex Bellos ukazuje fascinaci matematikou. Ukazuje, že matematika je právě ta cesta, která hodila lidstvo na cestu strmé evoluce. Proč? Protože lidský mozek začal dělat něco, co bylo nepřirozené. Začal se věnovat něčemu abstraktnímu. A to je, jak pravil Bellos, cesta z ráje, ale i cesta do ráje.

Věděli jste, například, že nula, pro nás tak obyčejné číslo, byla v Evropě zavedena až v 16. století? Víte, že kdybyste se pokusili člověku ze starého Řecka vysvětlit nulu, desetinná čísla nebo záporná čísla, prostě by vás, před svržením ze skály, kopl do kotníku? Že domorodci neumí zpravidla počítat dál než do tří a zbytek označují jako hodně? A proč tomu tak je? A víte, že na světě existovaly a stále existují tlaky, které chtějí přejít z desítkové soustavy na soustavu dvanáctkovou? A proč? A víte, že s dvanáctkovou soustavou se perete dennodenně při pohledu na hodinky? Protože čas, ten počítáme právě v zajetí dvanáctkové řady. A víte, že v šedesátých letech byly ve výrobě hodinky pracující pod diktátem desítkové řady? Každá hodina měla sto minut. Ale lidem to přišlo pošahané. Hodina má prostě šedesát minut a basta. Víte, že existuje systém, při kterém můžete na jedné ruce napočítat do 999 999? Vymysleli jej kupci z Blízkého východu.

Kniha Alexova dobrodružství v zemi čísel je doslova přecpaná podobnými informacemi. Vše je vyprávěno, ano, vyprávěno, nesmírně čtivě, zábavně. Rozhodně vás při dočtení kapitoly nečekají souhrnná cvičení a ani okénko pro chytré hlavičky. Při čtení historie matematiky totiž budete nahlížet do historie lidstva, protože obě historie jsou velmi úzce spjaty.

Alex Bellos procestoval celý svět, aby našel pozůstatky vývoje matematiky. Hledal okamžik, kdy se kupecká matematika přelila v umění, ve vědu plnou abstraktna, pravítek a kružítek, kdy se matematika stala nohou na plynu rozjíždějící se evoluce lidstva. Aby se oddal tomu nejkrásnějšímu. Správným výsledkům. Spojení filosofie a matematiky má na svědomí tuto výbornou knihu, která prozrazuje to, proč jsme tím, čím jsme. A potvrzuje fakt, že je to vlastně docela fajn.

BELLOS, Alex. Alexova dobrodružství v zemi čísel. Vyd. 1, Praha. Dokořán, 2015, 384 s. ISBN 978-80-7363-534-3.