Může to potkat i vaše dítě

Šikana. V dnešní době se milující rodiče děsí toho, že si někdo ve škole na jejich ratolest bude dovolovat víc, než je zdrávo. Pozorujeme dítka, zda chodí do školy ráda, zda se nesnaží z povinné školní docházky vyvléct a příliš často nepředstírají nemoc. Protože to už bereme jako signál, že asi bude něco špatně. Jenže co když šikanovaný má dysfunkční rodinu a nikdo si jeho trápení nevšímá? O tom, jaké to je, si můžete přečíst v knize Jeho královna z pera české autorky Ireny Pilouškové.

knihaAneta je obyčejné patnáctileté děvče. Chce projít školou, být populární, mít pěkného chlapce, jehož by jí ostatní dívky záviděly, a samozřejmě mít své obdivovatele. Jenže nic z toho se jí teď nedaří. Přítel Lukáš je starší a ona má podezření, že jí zahýbá. Kamarádka Jana se stěhuje a ani doma už to není, co to bývalo. Táta přišel o práci a utápí se v žalu, matka je věčně v práci, aby zvládli zaplatit všechny účty a starší bratr Tony je neustále někde v trapu se svou překrásnou přítelkyní Alesandrou. A tak se Aneta s nedostatkem pozornosti a podpory vypořádá po svém. Vymetá diskotéky, pije a dokonce dojde i na sex. Jenže již brzy zjišťuje, že jí její nový způsob života přerůstá přes hlavu a někdo jí to dává pěkně sežrat.

Vypadala jsem prostě přesně tak, jak jsem se cítila, ošklivá, špinavá, unavená a smutná. Zakroutila jsem hlavou a nepřestávala se sama sobě dívat do očí. To sis dala holka. „No pěkný,“ utrousila jsem na vlastní účet a pokusila se odtáhnout si vlasy z čela, ale okamžitě se vrátily zpátky. Neposlušné chuchvalce spálené trávy. Řasy se mi lepily k sobě, za nimi schované rudé oči. [1]

Irena Piloušková se narodila 18. září 1993 v Karlových Varech. Po osmiletém gymnáziu studuje v Praze Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy – sociologicko – ekonomická studia, a nadále pokračuje v psaní. Svou prvotinu s názvem Hvězdy s nadějí napsala v patnácti letech a poté vydala v roce 2012 ve spolupráci s nakladatelstvím Akcent. Od roku 2015 spolupracuje s nakladatelstvím Egmont, a to v nedávné době vydalo její druhou knihu s názvem Jeho královna. Svůj volný čas věnuje Irena Piloušková především psaní, svým dvěma kocourům, tanci a plnému vysokoškolskému životu.

Jeho královna má v sobě tak uvěřitelný příběh, až vás místy bude mrazit. Na jednu stranu si pomyslíte, že hlavní hrdinka si o to tak trochu říkala. Aneta je totiž povrchní, velmi nesympatická a většina z vás by si ji za kamarádku rozhodně nevybrala. Pro to, aby byla populární, je ochotna udělat opravdu cokoliv a její myšlenky se nezabývají ničím jiným. Jenže již s postupem času zjišťujete, že přeci jen není taková ledová královna, jak se zprvu zdálo. Právě naopak, je to citlivá dívka, která si své chyby později uvědomí a snaží se napravit, jenže to už je bohužel příliš pozdě.

Celý příběh rozhodně vede k zamyšlení nad tím, kam celá společnost spěje. Děti ve školách se předhánějí, kdo má značkové oblečení a lepší mobilní telefon, kdo nejede na dovolenou do zahraničí, jako by nebyl. Ano, teď se můžeme ptát, kam jsme to dopracovali. Jeho královna je plná velmi zajímavých a trefných zamyšlení, jež vám budou vrtat v hlavě ještě chvíli po dočtení. Aneta si za to totiž mohla sama, v patnácti letech by měla být již zodpovědná, navíc u ní nemůže být řeč o nedostatečné psychické vyspělosti. Ovšem na stranu druhou, byl to její způsob volání o pomoc. Jenže místo toho, aby si všiml změny v jejím chování někdo z jejích blízkých, kdo by jí mohl pomoci, zaregistroval to a využil někdo, kdo Anetu poté šikanoval.

Velmi čtivý příběh s psychologickým podtextem doporučuji všem čtenářům. Nejde totiž o knihu vhodnou jen pro určitou věkovou kategorii. Odnese si z ní něco každý. Jak rodiče, tak náctiletí. Irena Piloušková dokázala přímo bravurně vykreslit tragický osud patnáctiletého děvčete, které okolnosti dohnaly k večerním útěkům z domova, a jehož nezodpovědné chování umožnilo šikanu.

[1] PILOUŠKOVÁ, Irena. Jeho královna. Vyd. 1. Praha: Egmont, 2015, 168 s. ISBN 978-80-252-2485-4. Str. 28.