Co je to vlastně život?!

Hlavní hrdinka knihy Aurélie je studentkou pařížské akademie a jako umělkyně vnímá svět trochu jinak. A tak když přijde na řadu její ročníková práce, neváhá a zvolí si velice netradiční metodu výběru svého uměleckého objektu. Co se ale všechno může stát, když hodíte kámen do davu? O tom vypráví kniha To je život! spisovatele Dana Rhodese, kterou v České republice vydalo nakladatelství Leda.

knihaAurélie čekala všechno. V duchu se připravila na morousa, který nebude ochotný jí stát modelem při kresbě, vysnila si člověka ochotného a s velice nabitým programem, aby ho mohla zachytit v zajímavých a neobvyklých situacích. Bohužel ale nepočítala s tím, že může také trefit někoho, kdo jí nebude schopen svolení ke spolupráci dát.

Aurélie totiž zasáhla malé devítiměsíční dítě, a to rovnou do tváře. Jeho matka se nejprve zachovala jako každá jiná matka. Začala na Aurélii křičet a chtěla volat policii. Pak ale zvolila jiný trest. Aurélie se bude muset o malého chlapečka týden postarat, a za to si ho klidně může namalovat. Aurélie tedy svůj model získala, ale navíc dostala i něco, s čím nepočítala. Na týden se stane náhradní matkou. Co to vlastně obnáší? Co takové dítě potřebuje, jaký má denní režim a zvládne to vůbec? A co je to za matku, která nechá své dítě se ženou, která mu fyzicky ublížila? Všechny tyto otázky se dívce honí hlavou ve chvíli, kdy se s chlapcem přesouvá do svého skromného bytu.

Vyprávění se odehrává v průběhu jednoho týdne. Začíná ve chvíli, kdy Aurélie začne realizovat svůj umělecký projekt, a končí ve chvíli, kdy se chlapec dostává zpátky ke své matce. Kromě Aurélie v příběhu vystupují další zajímavé postavy, které více či méně ovlivňují její a chlapcův život. Čtenář má tedy možnost nahlédnout do myšlenek nejen hlavní postavy, ale i do postav vedlejších. Každá z nich má zajímavý osud a každá z nich je svým způsobem originální. I když je vystupujících osobností poměrně dost, vše do sebe skvěle zapadá a čtenář má tak možnost sledovat spletité osudy lidí, které jsou navzájem provázané víc, než si často lidé uvědomují.

Satirik Dan Rhodes se ve své knize vysmívá mnohým klišé, které ovlivňují naši dobu. Přes umělce, kteří se snaží být za každou cenu osobití, až jsou často jejich výtvory k smíchu či pláči, než aby je člověk obdivoval, k pochybným módním výstřelkům, kterými se často necháváme unést, až ke strachům, které má každý z nás. Nebojí se okomentovat ani chování francouzského prezidenta a jeho ženy a s noblesou rýpe do pracovníků médií.

Kniha To je život je opravdu originální. Je zábavná, je často smutná, čtenář je často nedočkavý a zvědavý, jak bude příběh plynout dál. Má v sobě vše, co má v sobě obyčejný život. Veškerou škálu emocí, všechny možné osobnosti a povahy.

Dílo doporučuji všem čtenářům bez ohledu na věk a pohlaví. Doufám, že je osloví stejně jako mě. Věřím, že se skvěle pobaví a také se zamyslí, co vlastně život obnáší.

RHODES, Dan. To je život!. Praha: Leda, 2015. ISBN 978-80-7335-403-9, 392 s.