Recenze: Knihy pro dospělé

Erotika (ne)všedních dnů

1 1 1 1 1 (1 hlas)
Recenze
Vytvořeno 4. 9. 2015 3:00
Autor: Michaela Hodorová
pradlo

Prozaický satirický román Malý pražský erotikon je v pořadí druhou knihou režiséra a autora divadelních inscenací Patrika Hartla. Text vtipně poukazuje na osudy dvou generací rodin žijících v těsném sousedství na Babě v Praze. Na rozdíl od Hartlovy prvotiny Prvok, Šampon, Tečka a Karel však nekomentuje jen krizi středního věku, ale osloví čtenáře všech věkových skupin. Díky tomu kniha pozitivně působila nejen na rozmanité spektrum čtenářů, ale i na samotnou kritiku. Kniha získala ocenění Český bestseller 2014. Malý pražský erotikon vyšel pod záštitou nakladatelství Bourdon v roce 2014 a editovala ho Eliška Pospíšilová.

 

knihaKniha náležitě zaujme i formou, děj knihy je zprostředkován skrze vyprávění několika postav. Toto využití formy je velmi složité, ale je zároveň i velmi efektní a dokáže čtenáře ke knize doslova připoutat. Dějovou linii můžeme sledovat očima Táni, Zbyňka, Honzy, Marty, následně také například Tomáše a Petry. Tato forma umožní čtenáři nahlédnout do jednotlivých životů z více úhlů a nese to jistý punc objektivity, jenž se v románech o lásce hledá velmi obtížně.

Příběh začíná v sedmdesátých letech stavbou řadovek na Babě. Dějová linie postupně odkrývá vztahy a životní osudy jednotlivých postav. Zajímavě popsaná „kronika“ dvou pražských rodin, jejichž životy se postupem času protnou, popisuje život ze všech stran, z jeho radostnější části, ale i temných zákoutí. Spolu s postavami strávíme kus jejich života, autor směle popisuje životní osudy a hlavně různé podoby lásky. Autor zároveň mezi řádky vykresluje i život nejen v současné době. S postavami jsme od jejich mládí, prožíváme s nimi zamilovanost, mladou lásku, výběr životního partnera, výchovu dětí, důležitá rozhodnutí, která je ovlivní na celý život, léta pohody, ale i příchod krize a poznání, že ne vždy život člověku přinese to, co by chtěl. Text knihy přináší i odkaz, že člověk by se měl umět radovat i z věcí, které mu život přinese nečekaně, a zároveň se s tím smířit. S hlavními hrdiny stárneme, ale zároveň je i pohřbíváme. Málokdy dokáže text vytvořit tolik emocí v tak krátké době, obzvlášť pokud knihu zhltnete za jediný den. Smích, smutek, pláč, obavy, pocit zadostiučinění, to vše lze v textu nalézt.

Ač v příběhu nalezneme množství situací, které každý dobře zná, tak kniha celkově příliš uvěřitelná není. Je zahalena oparem idyly, která je typická pro většinu umělců. Postavy jsou nevšedně krásné, výjimečné a samozřejmě bohaté. Láska na atraktivním místě, s bohatým a úspěšným manželem a snově krásnou manželkou, jež se prosadí v médiích, a dětmi, jež vystudovaly prestižní školy a obory, čeká je dokonalá kariéra, působí značně uměle. Taková láska pak vypadá jinak, než láska matky tří dětí žijící na předměstí, nebo láska dvou mladých lidí pracujících ve fastfoodu. Nová móda autorů současné literatury – vkládání do příběhu homosexuální lásku – se mi jeví už značně lacině. A ještě laciněji, pokud se jedná o krásné modelky, následně ženy s perspektivní kariérou a fantastickým bohatstvím ve Francii. Tato idylická romantika ve stylu Daniely Steelové o pohádkově bohatých princích a silných sebevědomých ženách je sice dobře čtivá, avšak ničím ohromující. A ač jednotlivé příběhy poukazují na lásky, strasti, životní peripetie, jež se stávají jistou útěchou pro čtenáře, tak poslání knihy je zrazeno přílišnou dokonalostí jejích postav. Petra i Tomáš k sobě od začátku knihy směřují a i když se zdá, že jejich dějová linie by měla být jedna z nejzajímavějších a zároveň nejdramatičtějších, tak je tomu právě naopak. Konec se jeví oproti celkovému vyznění knihy suše a nezáživně, skoro by se mohlo zdát,že autor chtěl knihu rychle ukončit.

Knihy však nemají být uvěřitelné (pokud nejste estetikem zastávajícím názor, že krása tkví v pravdivosti a skutečnosti). Možná právě v její idyličnosti je podstata knihy a možná bychom starosti všedních dnů vždy měli převést na lásku, abychom si uvědomili, co je v životě důležité. Kniha poukázala, že i mezi pražskou „smetánkou“ nalezneme partnerskou krizi, lež, neukojené sexuální touhy a smrt, zároveň však jistou naději a romantický odkaz na lásku, která je pro člověka důležitá a nezbytná. V závěru došlo k jakémusi vnitřnímu smíření postav se svým životním údělem. Není lehké napsat knihu očima puberťáka, mladého člověka, rodiče, osoby ve středních letech, ale i osoby sužované krizí středních let, ženy, muže, starého člověka nebo i psa či holuba. Patrik Hartl však ukázal, že umí stejně výjimečně psát, jako se dokáže smát.

HARTL, Patrik. Malý pražský erotikon. Vyd.1. Praha: Bourdon, 2014, 431 s. ISBN: 978-80-905173-9-4