Anglická klasika v novém hávu

Jméno Thomase Hardyho jistě nemusím příliš představovat. Jeden z nejvýraznějších autorů konce 19. století v Anglii je znám především romány Tess z d´Urbervillů a Starosta casterbridgeský. Velmi oblíbený je také román Daleko od hlučícího davu, který nyní upoutal pozornost filmařů, a tak můžete v současné době tento název zaznamenat mezi filmovými novinkami v kinech. Nakladatelství Argo k té příležitosti vydalo román nově v brožované edici s filmovou obálkou.

knihaHlavní hrdinkou je Batsheba Everdenová, dívka, která se přestěhuje k příbuzným na venkov, kde také poprvé potká Gabriela Oaka. Muže, který se rozhodl vybudovat vlastní hospodářství, a půjčil si peníze, aby nakoupil vlastní ovce. Do krásné dívky se okamžitě zamiluje a požádá ji o ruku, ale Batsheba, jako by tušila, že pro ni osud chystá mnohem víc, jeho žádost odmítne. Krátce na to zdědí po svém strýci velké hospodářství a odstěhuje se. Naopak Gabriel o své stádo ovcí přijde, proto rozprodá zbytek hospodářství, splatí dluh a vydá se hledat práci, jako ten nejchudší ovčák.

Osud chce, aby se ti dva znovu setkali. Když se Gabriel nachomýtne k velkému požáru stodoly, přiloží ruku k dílu, pomůže zachránit majetek a je mu nabídnuto místo ovčáka. Překvapením pro oba je, že se jeho novou paní stává právě Batsheba. Mladá žena je tak trochu obětí své krásy. I když osud sama popíchne, brzy si ji všimne majitel sousedního hospodářství a začne jí nadbíhat. Její srdce patří jinému, ale pýcha jí nedovolí si to přiznat. Proto už téměř hospodáři kývne na nabídku k sňatku, když do jejího života vstoupí voják s komplikovanou povahou a šlechtickým původem a zcela jí poplete hlavu.

Hardy rozehrává příběh, jehož kulisami je anglický venkov se všemi problémy i radostmi. Hlavní postavy jsou velmi psychologicky propracovány a téměř všechny mají nějaký vnitřní problém, se kterým se potýkají. Zároveň je tu však námět jako z červené knihovny, kdy zprvu rozumná a odmítavá Batsheba naprosto ztratí hlavu a bláznivě se zamiluje. Stejně tak její sousedský nápadník se jí vyznává ze svých citů naprosto bezhlavě. Čtenář dnešní doby si říká, že jejich chování je až příliš naivní a nepravděpodobné. Otázkou zůstává, jak se na stejný text mohly dívat čtenářky a čtenáři Hardyho doby.

Jelikož se jedná o klasiku anglické literatury, nečekejte, že vás příběh strhne od samého začátku. Pokud nejste zvyklí Hardyho styl číst, bude vám pravděpodobně chvíli trvat, než si na něj zvyknete. Pak však zjistíte, že čtení tohoto románu je velmi návykové a vy se nebudete moct odtrhnout.

Jistou výhradu bych měla k samotné vazbě knihy. Přestože mám slabost pro paperbacky, u klasických románů je příliš ráda nevidím. Svým způsobem mi k tomuto druhu literatury nesedí. Přesto nevidím problém v tomto zpracování, neboť je jasné, že se jedná o komerční tah a nakladatelství tím upozorňuje čtenáře, že kniha je předlohou nového filmu. A protože filmové adaptace mnohdy přivedou ke čtení klasiky i ty, kteří by po ní normálně nesáhli, schvaluji i tuto knižní edici. Ostatně přebal s filmovou obálkou je velmi pěkný a lákavý. Problém jsem měla spíše se samotnou vazbou, neboť desky knížky byly z hodně tenkého papíru, musela jsem proto dávat maximální pozor, aby se při čtení nepoškodily. Škoda. Stačilo využít pevnější materiál.

Z výše uvedeného důvodu bych nedoporučovala knížku nosit ven k vodě. Na letní večery je to však čtení ideální a proto neváhejte a určitě si nejprve přečtěte knižní předlohu, než se vydáte shlédnout filmové zpracování.

HARDY, Thomas. Daleko od hlučícího davu. 2. Praha: Argo, 2015. 453 s. ISBN 978-80-257-1529-1.