Loď ke hvězdám

Výjimečná doba, výjimečný hlas, výjimečný člověk. Letos si přátelé, známí i fanoušci připomínají smutné výročí, od smrti Petra Muka uplynulo pět dlouhých let. Někdy se nám to ale může zdát jako chvilka, protože jeho písničky s námi stále zůstávají. Zaplať bůh, chtělo by se říct.

knihaKarel Deniš, dlouholetý spolupracovník a přítel pěvecké legendy, vydal při této příležitosti knihu, která mapuje život Petra Muka. Člověka s velkým Č, jak pochopíte, pokud se do ní začtete. Přiznám se, že jsem ke knize přistupovala se dvěma hlavními pocity – nadšením a strachem. Nadšení samozřejmě převažovalo, ale strach, že Petr bude postaven na zlatý piedestal, stejně přetrvával. Zbytečně.

Petr Muk: Oceán, Shalom, slavíci, on (a já) je rozdělena do několika částí, každá mapuje kus zpěvákovy osobnosti, aby dohromady poskládala celistvý obraz muže, jakých je ve světě české pop scény skutečně málo. Vidíme tak nejen úspěšného interpreta a skladatele, ale také přítele, partnera, manžela, otce. Zažíváme s ním vzestupy i pády, sledujeme boj jeho rozervané a citlivé duše. Přesto mu autor nedává aureolu svatosti. Takový totiž nebyl, ani nemohl být. Petr Muk byl mužem mnoha tváří, otevřeným šoumenem i uzavřeným introvertem, veselým společníkem i zadumaným trpitelem stíhaným běsy. Přesto vždycky zůstával svůj.

Těžko se více zabývat „dějem“ knihy, neopakovatelný zážitek z její četby se dá jen velmi těžce interpretovat. Je třeba samozřejmě zmínit, že Karel Deniš přistoupil k tématu velmi citlivě. Vyzdvihuje jeho úspěch, jeho lidskost, opravdovost, ale nestaví mu nedotknutelný pomník.  Nevyhýbá se skandálům, do nichž se úmyslně i neúmyslně zapletl, ale na bulvárních výkřicích jeho kniha rozhodně postavena není. Nemůže se jim však vyhnout, protože i takový byl Petr Muk. Pod všemi jednotlivými vrstvami, kterým je kniha věnována, se totiž ukrýval člověk složitý a neuchopitelný.

Knihu velmi citlivě a vkusně doplňují fotografie. Oficiální, fanouškovské i ze soukromého alba. Tvoří tak z jeho životního příběhu mozaiku plnou barev a podob. Je výhodou, že fotografie, na nichž je Petr Muk zachycen, jsou autenticky pěkné. Protože co si budeme nalhávat, Petr Muk byl prostě fotogenický a foťák jej měl rád, ať v jeho jevištní, či civilní podobě.

Co říct závěrem? Snad jen, že vřele doporučuji si knihu koupit. Místy se nejedná o lehké čtení, Mukovy myšlenky nebyly vždy snadno uchopitelné. Ale právě proto. Lidí jako on je zoufale málo. A je obrovská škoda, že mu navždy bude pětačtyřicet. Rozhodně by měl co říct i dnes.

DENIŠ, Karel. Petr Muk: Oceán, Shalom, slavíci, on (a já). 1. vydání. XYZ. ISBN 978-80-7505-079-3.