Hercule Poirot v novém obalu

muz

Nakladatelství Knižní klub úspěšně pokračuje ve vydávání detektivních příběhů královny zločinu Agathy Christie. Vedle již zaběhlé „černé řady“ mají nyní čtenáři možnost získat detektivky s Herculem Poirotem i v nové edici, vzniklé k příležitosti vydání zcela nového poirotovského příběhu z pera Sophie Hannah Vraždy s monogramem.

knihaV této nové edici vyšlo již několik knížek a já nyní představím tu nejnovější – Poslední víkend. Hlavními hrdiny jsou zde přátelé a příbuzní, kteří se sejdou na víkend u rodiny Angkattelových v Hollow. Autorka nás nejprve uvádí do celkové situace, v jaké se rodina a její přátelé nachází. Poznáváme tak bláznivou lady Angkattelovou, jejího muže Henryho, příbuzné Edwarda, Davida a dvě mladé ženy, sochařku Henriettu a poněkud obyčejnější a chudší děvče Midge. Vedle toho nás Christie zavádí do ordinace doktora Johna Christowa, který je zapálený pro svou práci, touží najít lék na dosud neléčitelnou chorobu a doma má zcela poddajnou manželku, která dělá vše tak, jak si John přeje. Další kapitola nás pak zavádí do bytu Johna Christowa, kde na něj čeká manželka Gerda s obědem. Je nerozhodná, vynervovaná a nejvíce ze všeho si přeje, aby bylo hlavně vše podle Johna. Čím více se snaží, tím více je vystresovaná a tím více vše kazí. Ve čtenáři tak může vyvolávat soucit i znechucení.

Seznámení s hlavními postavami je opravdu podrobné. Autorka mu věnovala téměř první polovinu knihy a pro čtenáře může být chaotické i poněkud nezáživné. Osobně jsem byla zpočátku zklamaná a příběh mě příliš neoslovil. Ke zvratu došlo ve chvíli, kdy došlo k vraždě Johna Christowa a na scénu přišel náš oblíbený Hercule Poirot. Najednou události dostaly rychlý spád a vyšetřování mě vtáhlo do děje. Jelikož se v druhé polovině opět hodně probírají vztahy hlavních hrdinů a hledá se při nich vrah, jsem přesvědčená, že by tato část knihy klidně postačila k tomu, aby čtenář porozuměl problému. Pro mě osobně byla první polovina příběhu zbytečná a nudná, a i přes snahu autorky se mi postavy hodně pletly. Později jsem musela uznat, že autorka má tentokrát velmi dobře zpracovanou psychologii všech aktérů a dokonce ve mně vyvolávala značné emoce. Některé postavy zkrátka byly natolik protivné a nesnesitelné, že vás dokázaly dráždit samotným jednáním a slovy, které pronášely.

Pokud se chystáte na dovolenou a hledáte knihu s jednoduchým příběhem, napětím a zajímavým vyústěním, určitě si Poslední víkend přibalte do kufru s sebou. Možná, že budete –stejně jako já – spolu s Herculem Poirotem hledat vraha. A možná se vám to i podaří, i když tentokrát je příběh natolik zamotaný, že je opravdu těžké ho odhalit.

CHRISTIE, Agatha. Poslední víkend. 4. Praha: Knižní klub, 2015, s. 288. ISBN 978-80-242-4862-2.