Felix Jonáš versus Stroje

Úspěšná česká fantasy série Kladivo na čaroděje zažívá svou první spisovatelskou výměnu. Autora prvních dvou dílů Jiřího Pavlovského vystřídal Ondřej S. Nečas. Smršť hlášek a rychlé akce je tak nahrazena detektivní zápletkou a promyšlenými zvraty.

knihaKladivo na čaroděje ve třetím díle navazuje na děj předchozích dvou dílů. Tak si to rychle shrňme: Felix Jonáš upsal duši démonovi a teď musí plnit smlouvu, aby se nestalo něco horšího. Vše okolo démonských peripetií ovšem tají před svými…no pro nedostatek vhodných slov jim říkejme přátelé nebo společníci. Zkrátka kolegové jsou v nevědomosti a myslí, že rozjíždějí poněkud netypickou detektivní kancelář. Každý ze tří Felixových společníků má magické schopnosti, ale v tomto díle je používají jen velmi střídmě.

Tento díl fantasy série z Prahy napsal Ondřej S. Nečas. Na rozdíl od zakladatele a autora prvních dvou dílů Jiřího Pavlovského se Nečas nesoustředí na vtipné hlášky a drsný humor, ale na žánr. Vybral si detektivku a tak spolu s Felixem Jonášem a jeho týmem odhalujeme pachatele tří vražd. K týmu se dostává ještě mlčící Tamara, která je sekretářkou démona.

Felix má stále v těle embryo démona, podléhá Rashilovi a je to právě tento démon, který ho zaúkoloval vyřešením tří úmrtí. Odměnou je Felixovi pár dní života navíc, tedy nic, s čím by se chlubil svým detektivním partnerům. Nečas dodržuje pravidla detektivek a vyšetřovatelé používají jen minimum magie. Přesto je děj magií nasáklý. Ostatně oživlé stroje bez magie nefungují…asi. Věcný nemagický přístup k vyšetřování je asi největší úskalí tohoto dílu. Sledování stop a vyslýchání podezřelých je občas zdlouhavé. Zvláště v kombinaci s rébusy, které jsou detailně vysvětlovány, a pokud nejste milovníky sudoku, může vás časem doplňování a vysvětlování šifry nudit. Ale dojde i na akci a pořádné bitky, ve kterých naši „kladní“ hrdinové přijdou o nějaký ten svršek či kousek těla.

Humoru je v Krutých strojích sice méně, ale je zde. Nečasovi budiž uznáno k dobru, že se nesnaží napodobovat Pavlovského styl, ale uvědomuje si svoje silné stránky a na ty klade v knize důraz. Techniku, počítače, stroje a jejich využití či zneužití, záleží na úhlu pohledu, má Nečas dobře zvládnuté. Zároveň se mu podařilo zachovat charaktery všech hlavních postav. Úkol to byl jistě nelehký, ale povedl se, a to čtenáři ocení.

Jak je z názvu patrné, Felix a jeho parta se budou potýkat se stroji a zjistí, že taková mikrovlnka s mozkem může být pěkná potvora. Ale nejen stroje se snaží detektivy zabít. Něco se skrývá i v bazénu a mykóza nohou to není. A jako by toho neštěstí nebylo dost, svatá inkvizice s Kiliánem není daleko.

První změna autora dopadla tedy více méně dobře, Nečas vymyslel originální příběh, ale knize chybí Pavlovského lehkost a jakási svěžest vyprávění. Tato série je založena na akci, proto je problém, že některé Nečasovy popisy zbytečně retardují děj. Kladivo na čaroděje se ustanovilo jako zábavné akční a odpočinkové čtení. Nečasův příběh však zábavnost neklade na první místo a to je škoda. Nicméně série pokračuje a tento díl rozhodně není zklamáním. Spíše měl příliš velkou konkurenci v prvních dvou dílech.

Teď už nezbývá než se těšit na čtyřku, kterou napsal Dušan D. Fabian a jmenuje se poeticky – Sonáta pro Azazela.

NEČAS, Ondřej S. Kruté stroje. Praha: Epocha, 2013, 184 s. ISBN: 978-80-7425-168-9.