Dobrodružství i romantika s motivy Jane Austenové

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Jane Austenovou zná snad každý čtenář, ať už opravdu její knihy četl, nebo jen viděl filmová zpracování. V každém případě je tato dáma každému dobře známa již ze školních lavic. Charlie Lovett, bývalý antikvář a sběratel vzácných knih, si ji vybral jako námět pro svou knihu První dojmy. Čtenáři nakladatelství Paseka už asi tuší, že se jedná o jeho druhou knihu, která vyšla v češtině, a že je na co se těšit.

knihaV knížce sledujeme dvě časové roviny, které se střídají pravidelně po kapitolách. V té první, časově řazené do přelomu 18. a 19. století, se seznamujeme s Jane Austenovou jako mladinkou dívkou, která teprve zkouší psát své romány. Spřátelí se při tom s duchovním, který pobývá na sousedním panství, a s ním začne své práce důkladně rozebírat. Dostává od něj kritiku i vzácné rady, a tak vznikají první díla, která později bude číst celý svět. Hlavním bodem jejich rozmluv je především román nazvaný „První dojmy“, který je nejprve psán v dopisech a stane se předlohou pro budoucí slavnou knihu Pýcha a předsudek.

Druhou časovou rovinou je současnost. Hlavní hrdinkou je Sophie Collingwoodová, která dostudovala vysokou školu a rozhoduje se, co dál. Nečekaně s jejím životem zamává smrt milovaného strýce, zaníceného bibliofila, se kterým Sophie sdílí svou největší lásku – knihy. Strýc jí odkáže svůj byt, kam se přestěhuje a začne si hledat práci. A kde jinde by ji našla, než v antikvariátu strýcova přítele. Její život dostane nový směr, když se téměř naráz seznámí se dvěma naprosto odlišnými muži, s nimiž sdílí svou knižní vášeň. Navíc do obchodu přijdou dva zákazníci, kteří shánějí starý výtisk naprosto nevýznamné knihy. Proč jí jeden z nich vyhrožuje smrtí a slibuje obrovské sumy, když pro něj knihu najde? A jakou to má souvislost s Jane Austenovou? Je jeden z jejích nápadníků zapleten do nekalých intrik?

To všechno jsou otázky, které se hlavní hrdince honí hlavou a spolu s ní i čtenáři. Tím, jak se časové roviny pravidelně střídají, zvyšují napětí a čtenář za chvíli zjistí, že je knihou naprosto pohlcen. Autor dokonale dávkuje romantiku, lásku, sex i živé rozhovory. V části věnované Jane Austenové musím pochválit skvěle zachycenou atmosféru doby. Rozhovory i chování hlavních postav odpovídají skutečnosti a chvilkami máte pocit, že čtete další text Jane Austenové a ne Charlieho Lovetta.

Do hloubi duše, pane. A shledávám, že se o tohle trápení nemohu podělit s nikým doma na faře. Tam hraje moje neteř Anna, na návštěvu chodí bratr Henry, vládne tam radost, příběhy a písničky, takže tam nezbývá prostor pro temnotu v mém srdci. Nepřála bych si ani, aby se o tom dozvěděla moje nejdražší  Cassandra – především ne ona.“
„Snad byste se mohla o své břímě podělit se mnou,“ řekl pan Mansfield. „Koneckonců, nejsem pouze váš přítel, ale i duchovní.“
„Jste pro mě baštou síly, pane Mansfielde.“
„Baštou síly je pro vás Bůh, dítě.“ [1]

Kniha První dojmy se mi od autora líbila ještě víc než prvotina Dobrodružství milovníka knih. Bylo to i tím, že děj nevytvářel žádný chaos, ale plynul poklidně a přesto byl napínavý a dobrodružný. Dokonce mě naladil na vlnu Jane Austenové, takže jsem dostala chuť sáhnout opět po některé z jejích knížek. Co mají obě díla Charlieho Lovetta společné, je láska ke knihám a prostředí antikvariátů. A to je přesně to, co se mi na jeho knihách líbí nejvíce. Není větší potěšení, než číst příběhy, v nichž jste obklopeni spoustou dalších knih.

Ať už máte Jane Austenovou rádi, či nikoli, určitě si Lovettovy První dojmy přibalte do své tašky na letní dovolenou. Je to ideální odpočinkové čtení, které vás uchvátí i pobaví a se kterým se rozhodně nebudete nudit.

[1] LOVETT, Charlie. První dojmy: Román o starých knihách, nečekané lásce a Jane Austenové. Praha: Paseka, 2015, s. 62. ISBN 978-80-7432-593-9.