Graham Masterton opět brutálně, ale i kvalitně

Komisařka Katie Maguirová se vrací v dalším napínavém thrilleru od Grahama Mastertona. Rozbití andělé se rozhodně zařadí po bok kvalitnějších knih tohoto žánru.

knihaV posledním měsíci minulého roku jsem měl možnost recenzovat první díl ze série s komisařkou Katie Maguirovou. Název Bílé kosti byl docela výstižný a obsah mě zaujal svou syrovostí i zpracováním. Jen co se objevil další přírůstek tohoto autora, hned jsem se těšil na další příběhy sympatické policistky.

Tentokrát vše začíná nálezem mrtvoly otce Heaneyho, který učil na místní chlapecké škole. Bývalý kantor byl opravdu brutálně mučen, vykastrován a nakonec zavražděn. Katie Maguirová se musí pokusit co nejdříve najít vraha. Tlačí na ni nejen její nadřízení a média, ale samozřejmě i církev.

Zanedlouho je nalezen další mrtvý kněz. V tuto chvíli se již situace stává opravdu vážnou. Policie nemá příliš mnoho stop, které by mohla využít k dopadení pachatele. Bude muset pátrat v Sirotčinci svatého Josefa, který je s oběťmi úzce spojen. Čím dál víc začíná vyšetřovatelům docházet, že budou muset dostat informace především z církevních představitelů. Ale ti umějí svá tajemství uchovávat po dlouhou dobu.

Jestliže jste četli předchozí knihu, rozhodně nemůžete být zklamáni. Obsahová struktura vychází z podobných základů. Tím rozhodně nechci říct, že byste v ní nenašli nic nového. Příběh je zcela nový, ale prostě je znát autorův rukopis.

Jedním z charakteristických znaků tohoto spisovatele je velice věrohodný popis brutálních zločinů. Oběti jsou mučeny způsobem, který bychom nepřáli ani největšímu nepříteli. Znáte spisovatelku Mo Hayder, která je označována za královnu morbidnosti? Oproti počinům Grahama Mastertona jsou její knihy pohádkami na dobrou noc. Tentokrát se populární skotský autor zaměřil na kastraci, která je vylíčena velice přesvědčivým způsobem. Ale nepatří mezi jediná muka, které bude muset několik lidí prožít. Připravte se na škálu činů, za kterou by se nemusela stydět ani španělská inkvizice.

Vedle těchto drsných scén se samozřejmě opět podíváte i na život hlavní hrdinky, komisařky Katie Maguirové. V minulém počinu jste se s ní důkladně seznámili a dozvěděli se podrobnosti z jejího soukromého života. I tentokrát je velká část děje věnována milostnému vztahu s Johnem, který se dostane do menších problémů. Samozřejmě se nejedná o hlavní zápletku. Jejím účelem je pouze donutit čtenáře, aby se více vcítili do ústřední postavy.

Největší prostor opět dostává vyšetřování jednotlivých zločinů. Již v minulosti jsem chválil výborně promyšlené detektivní části a ani tentokrát mě nezklamaly. Komisařka Katie je někdy pěkně tvrdou šéfovou a její podřízení musejí pořádně makat. Tentokrát se zaměří na zločiny na kněžích.

Samozřejmě nechybí ani trocha mysterióznosti, na kterou jsme zvyklí již z Bílých kostí. Motiv pro spáchání zločinu je velice zajímavý a rozhodně vás překvapí. Určitá část děje se věnuje i náboženským tématům, které hrají při zločinech nejdůležitější roli. Ale nebojte se. Nebudete potřebovat znalosti Bible ani nic podobného. Vše je popsáno velice srozumitelně a jednotlivé náboženské věci nepřecházejí do přílišných podrobností. O to ani v ději nejde.

Jedinou negativní věcí může být částečná nedostatečnost zvratů a překvapení. Pachatele celou dobu neznáte a několik zainteresovaných osob můžete brzy odhadnout. Konec se tak nestává klasickým rozuzlením, při kterém vám vypadne čelist z pantů. Ale o to autorovi zřejmě příliš nešlo.

Rozbití andělé v první řadě navozují téměř hororovou atmosféru, která je opravdu vykreslena do nejmenších detailů. Detektivní zápletka je rovněž velice kvalitní, ale stojí trochu v pozadí. Hlavním cílem Grahama Mastertona je šokovat čtenáře a donutit je přemýšlet nad možnou až nemožnou bolestí, kterou může člověk prožít.

V listopadu tohoto roku vyjde třetí díl ze série Katie Maguirové, který se bude jmenovat Červená lucerna. Po zkušenosti s tímto autorem jsem přesvědčen, že ani tentokrát mě nenechá tato připravovaná novinka chladným.

MASTERTON, Graham. Rozbití andělé. 1. vyd. Brno: Host, 2015, 400 s. ISBN: 978-80-7491-443-0.