Třináct odstínů smutku

Kniha povídek Michala Viewegha Zpátky ve hře je druhým titulem, který vychází po autorových zdravotních problémech. V prosinci 2012 mu praskla aorta, a on přežil jen zázrakem. Jeho první knihou po této události byl deník s názvem Můj život po životě, který ve formě jednoduchých zápisů přibližoval čtenáři „nový“ život jejich více či méně oblíbeného autora.

knihaVzhledem k tomu, že autorovi nikdy nechyběla odvaha k autobiografii, jednalo se o text, který neskrýval negativní pocity spojené se ztrátou báječného života. Ten, kdo nezažil takový životní zvrat, by předpokládal, že se v textu bude hlavně objevovat vděčnost nad možností žít dál. Ale je to opravdu tak jednoduché? O to víc byla očekávaná druhá kniha Vieweghova „nového“ života, slibující odpověď na otázku, zda bude ještě někdy psát jako dříve.

Pojďme se blíž podívat na povídky, které mne nejvíce oslovily.

Křižovatka

V textu povídky se objevuje smutek pramenící z poznání, že přestože se dva lidé milují, není v jejich silách dál pokračovat společně na životní cestě a ocitají se na křižovatce plné otázek, kde ta nejméně podstatná je ta, kudy vede správná cesta ke hradu. Autor skvěle vystihl patový stav soužití manželů v krizi, kdy se na sebe postupně nabalují jednotlivé, zdánlivě nenápadné a nezásadní křivdičky, kumulující v pocitu nepochopení a neschopnosti rozumné komunikace. Problémy, které se v počátcích vztahu, v období zamilovanosti, zlehka odfoukly jako pírko, se v době vrcholící krize jeví jako balvan, který by neuzvedl ani Bivoj.

Magické kouzlo měsíčního svitu

Iracionální námět povídky pokládá čtenáři otázku, která zůstává viset ve vzduchu i po dočtení poslední věty. Lze urazit Vesmír?

Chuanovy svatební přípravy

Chuan si po vážné srdeční příhodě a částečné ztrátě paměti nevybavuje, že se má ženit. To vyvolává spoustu otázek. Kdo je nevěsta? Kdy a kde?

I on sám pociťoval děsivé prázdno…a samozřejmě taky vztek, bezmoc a znechucení. Znechucení především ze sebe samotného; z toho debila, kterým se stal. [1]

Desigual

Nic už není takové, jako dřív. Paměť je mocná čarodějka, dokáže vytvářet různé reality. On čeká na lavičce na příchod své ženy, ve sladké chvíli zapomnění si neuvědomuje, že ženu už nemá, jen ex-manželku. Smutek se prolíná celou povídkou, jak dříve nenáviděl čekání na návrat své ženy z nákupu, nyní by si ze všeho nejvíce přál, aby mohl na svou ženu před obchodem dál čekat.

Nejemotivnější povídka.

Jedinej opravdovej mimoň

Večírek plný mimozemšťanů a mezi nimi jediný skutečný mimoň, který nepotřebuje ani kostým.

Zmenšený muž a Zpátky ve hře

„Stanu se menším a ještě menším, až zmizím úplně“, je poněkud upravený citát básně Jiřího Wolkera, který vystihuje motiv dvanácté povídky. Z velkého muže sedícího na trůnu české literatury se stal malý muž, který pomalu mizel. Ale jak ukázalo nových třináct povídek, opak je pravdou. Vítejte zpátky, pane Vieweghu!

Když se mi dostala do rukou tato kniha, mým prvním pocitem bylo zklamání, přebal působil na první pohled nevýrazně, ale při druhém, pozornějším pohledu se náhle ze změti čar vynořilo ženské tělo s kočičí hlavou. Obal jsem rázem vnímala úplně jinak, zaútočil na mou zvědavost, přiměl mě, abych knížku otevřela a seznámila se s ní důvěrněji. A tak to je i s  nejnovějšími povídkami z knihy Zpátky ve hře. Při povrchním čtení může uniknout sdělení v nich skryté.

Všech třináct povídek je podbarveno různými odstíny smutku, autor svou otevřeností umožňuje čtenáři vcítit se do života, který již není takovým, jakým byl ještě před pár lety. Pokud bude autor ve své další tvorbě pokračovat tímto směrem a jeho texty budou obsahovat určitou dávku pokory, nové životní hodnoty, půjde více do hloubky, tak jak je tomu v těchto povídkách, bude to pro náročnější čtenáře skvělá zpráva, současně ale určité zklamání pro čtenáře zvyklé na „starého“ Viewegha. Jak už to tak v literárním světě chodí, není ten, kdo by se zavděčil čtenářům všem.

[1] VIEWEGH, Michal. Zpátky ve hře. Vyd. 1. Brno: Druhé město – Martin Reiner, 2015, 222 s. ISBN 978-80-7227-367-6.