Etta a Otto a Russel a James

znamka

On the Road ve třiaosmdesáti? Proč ne? Splnit si svůj sen a vidět oceán se rozhodne hlavní hrdinka románového debutu Emmy Hooperové Etta.

knihaEttě je třiaosmdesát a rozhodne se splnit si svůj velký sen, vidět oceán. Etta se jednoho dne vydá na dlouhou cestu z farmy v Kanadě, kde žije s manželem Ottou, až na východní pobřeží severního Atlantiku. Etta obuje pohodlné boty, vezme Ottovu pušku, listy papíru, známky, peníze, kousek čokolády, rybí lebku a přechází přes jejich pole směrem na východ. Ráno po probuzení Otto najde na stole vzkaz od Etty „Snad se nezapomenu vrátit“ a hromádku seřazených kartiček s recepty. Otto už oceán viděl, když bojoval ve válce, a rozhodne se, že bude na Ettu čekat doma. Jiný pohled na odchod Etty má Russel, který se rozhodne opustit svou farmu a vydává se ji hledat. Russel Ettu vždy miloval, ale vždy také stál v pozadí za Ottou.

Román se neodehrává pouze v současnosti, ale také v minulosti. Střídá se nejen čas, ale i vypravěč. Mnohdy se stává, že nám stejnou událost zprostředkují ze svých vzpomínek jak Etta, tak Otto. Dozvídáme se o dětství a dospívání Etty, Otta i Russela. O nehodě, při které přišel Russel o nohu, o kariéře Etty jako učitelky a o problémech při odchodu téměř všech mužů do války, ale také o začátcích vztahu Etty a Otta prostřednictvím dopisů posílaných za války. Společníkem na cestě za Ettiným snem se jí stal mluvící kojot jménem Russel. Etta prochází Kanadou, její příběh začínají sledovat noviny a získává si čím dál tím více fanoušků, kteří ji zdraví a podporují při její cestě. Russel Ettu najde, ale ta jej posílá, ať si splní svůj sen. Příběh v současnosti je stejně jako příběh minulosti dotvářen dopisy, které posílá Etta Ottovi, Russel Ottovi nebo Otto Ettě, ty poslední zmíněné však zůstávají ležet na stole vedle dopisů, jež Ottovi přišly. Místo, kde se Etta nachází, Otto pouze odhaduje na svém glóbusu. Otto se vypořádává s odchodem Etty tím, že se učí vařit, avšak jsou tady stále vzpomínky z minulosti, zážitky z války a odloučení od Etty. Prvním receptem, který Otto vyzkouší, jsou skořicové šneky.

Příběh o lásce, ztrátě, vzpomínkách, přátelství, odhodlání, velkém snu a zejména o životě donutí čtenáře k zamyšlení. Hlavní hrdinka Etta zanechá určitě v každém čtenáři nějakou stopu, viditelné odhodlání jít si za svým snem ve více než osmdesáti letech si zaslouží velký obdiv. Myslím si, že se jedná o působivý román, ve kterém i při dalším čtení najdeme opět něco nového.

Emma Hooperová je hudebnice a spisovatelka, která vyrůstala v kanadské Albertě. Láska k hudbě ji přivedla do Velké Británie, kde vystudovala muzikologii. V současnosti vyučuje hudbu na univerzitě a vystupuje se svým sólovým hudebním projektem WaitressfortheBees. Na svém kontě má již řadu povídek i básní, ale kniha Etta a Otto a Russell a James je její nedočkavě očekávaný románový debut, který se už prodal do třiadvaceti zemí. Mezi inspirace k napsání románu patří rodinná historie a recept na skořicové šneky. V současné době žije v anglickém Bathu, ale do rodné Kanady se vrací tak často, jak to jen jde.

HOOPEROVÁ, E. Etta a Otto a Russel a James. Vyd. 1. Brno: Jota, 2015. 324 str. ISBN 978-80-7462-748-4.