Kam mizí mladé dívky z okolí Fjällbacky?

postel

Camillu Läckbergovou zná mnoho čtenářů po celém světě. Díky nakladatelství Motto mají možnost ji dobře znát i ti čeští. Po mnoha úspěšných detektivních případech přichází autorka s novou knihou s názvem Krotitel.

knihaTentokrát zavádí své čtenáře do prostředí koní a závodů. Na silnici v okolí Fjällbacky je totiž nalezena dívka, kterou srazilo auto. Na následky nehody zemřela. Mnohem děsivější jsou však odpovědi na otázky, co se jí stalo před nehodou. Dívka má totiž po těle spoustu zranění, přičemž některá z nich ji zcela odřezávala od okolního světa.

Jedná se o devátý případ, který vyšetřuje Patrik Hadström. V tomto díle je již několik let manželem spisovatelky Eriky Falckové, se kterou má několik dětí. Erika však není jen tak ledajaká spisovatelka. Soustředí se především na kriminální případy, ke kterým hledá spoustu nových informací a tím jsou její knížky oblíbenější a cennější. Díky této praxi je schopná mnohdy pomoci vyřešit případy svého manžela a jeho kolegů.

Erika v tomto díle připravuje knihu o ženě, jež údajně zavraždila manžela a týrala své děti. Starší z nich, dceru Luis, dokonce poutala ve sklepě v okovech a nechávala jí tam jen vodu a jídlo v miskách. Otřesný případ, za který byla žena odsouzena, má však mnoho otázek, které nebyly nikdy zodpovězené. Erika začne pochybovat, zda žena odsouzená za vraždu svého manžela skutečně tento čin spáchala. Rozhodne se s ní setkat a odhalit vše dosud skryté. Až když Patrik začne řešit případ zohyzděné a autem sražené dívky, dochází k názoru, že by se mohl třicet let starý případ prolínat s tím současným.

V knize se vyskytuje řada postav, především vyšetřovatelů, u kterých se řeší jejich osobní životy. Je znát, že autorka předpokládá, že čtenáři četli i předchozí díly a všechny popisované osoby již znají. Nezdržuje se proto vysvětlováním, kdo je kdo a jaký osud má, místo toho jen navazuje na předešlé knihy a pokračuje v životech svých hrdinů – vyšetřovatelů. Kniha Krotitel sice byla první, kterou jsem měla možnost od autorky číst, chvilku mi proto trvalo, než jsem se v jednotlivých policistech a jejich rodinách zorientovala, rozhodně jsem však uvítala, že se nezdržovala vysvětlováním předchozího. Jen by to odvádělo pozornost od hlavního děje.

Vedle vyšetřovatelů se postupně seznamujeme také s novými postavami, které více či méně souvisejí s novým případem. Läckbergová svižně střídá jednotlivé kapitoly a tím také jednotlivé postavy a události. Udržuje nás tím neustále ve střehu a v napětí. Když už se zdá, že policisté něčemu přicházejí na kloub, kapitola končí a následuje několik dalších, které se věnují jiné situaci. Čtenář tak nedokáže knížku odložit a musí číst dál, aby se dostal k tomu nejnapínavějšímu, na co čeká.

Myslím, že z mých předchozích slov je již jasné, že se mi kniha Krotitel líbila. Je vystavěna jako klasická detektivka s vodítky i matoucími informacemi a rychle vtáhne čtenáře do děje. Má však mnohem více linií a případů, které se zdají, jakoby spolu vůbec nesouvisely. Čtenář si říká, proč o tom autorka vůbec píše, podvědomě však vnímá, že to s hlavním případem souvisí, a láme si hlavu, kde je pojítko mezi příběhy. Postavy jsou v knize vystavěny psychologicky velmi dobře, dokážeme si je představit před sebou, mít z nich nepříjemné pocity, nebo naopak ty dobré. Zároveň se však autorka jejich duševní stránce nevěnuje tolik, aby čtenáře nudila. U toho typu knihy to skutečně není nutné a Läckbergová ví velmi dobře, jak své popisy dávkovat.

Prostředím stájí a koní, i příběhu souvisejícího s tzv. Domem hrůzy, mi byla detektivka velice blízká. Rozhodně ji doporučím nejen milovníkům severských detektivek, ale i těm, kteří až dosud četli spíše detektivky britského typu. Rozhodně se nebudete nudit, protože příběh umístěný do mrazivé zasněžené krajiny vás rozhodně pohltí.

LÄCKBERG, Camilla. Krotitel. Vydání první. 360 stran. Detektivka (Motto). ISBN 978-80-267-0394-5.