Básník – severská krimi ze Slovenska

Jeden z nejlepších slovenských autorů Dominik Dán je zpět. Nakladatelství Slovart vydává jeho velice úspěšné knihy, které si získaly téměř všechny naše sousedy a bývalé bratry. Tentokrát je na řadě Básník.

knihaUž přes 650 000 knih prodal člověk, který se celý život zabývá kriminalistikou. Vzhledem k úzkému propojení s policií vystupuje anonymně, což mu přidává na tajemnosti. Na Slovensku zná jeho dílo téměř každý čtenář a v žebříčcích prodejnosti pravidelně předhání i největší světové spisovatele.

Jeho již třetí knihu vydává nakladatelství Slovart, přestože ve skutečnosti je pořadí naprosto odlišné. Ale to vůbec nevadí, protože je každý díl této série samostatnou veličinou. Tentokrát se podíváme do éry komunismu a tehdejší obtížné doby. Richard Krauz se rozhodl natrvalo zůstat u kriminálky, ale brzo bude muset o svou kariéru i svobodu bojovat. Podezření z vraždy ho může velice rychle poslat na několik let za mříže. Důvěru si zachovává pouze u kolegů Burgera a Hanzela. Jedinou stopou jsou básně, které vznikly za zajímavých okolností.

Psal jsem už recenzi na předchozí knihu tohoto autora u nakladatelství Slovart, která se jmenovala Bestie. I proto se možná budu občas lehce opakovat. Temné detektivky z prostředí slovenského města jsou postavené na podobných základech, přestože nabízejí odlišnou zápletku. Hlavními spojovacími záležitostmi jsou brutalita, vysoká míra napětí i pohled do osobního života kriminalistů.

Jednou z hlavních postav je jednoznačně Richard Krauz, který je u kriminálky zelenáčem. Jeho kolegové mu to občas dávají najevo, ale na druhou stranu se za něj vždy postaví. Tento detektiv se pyšní vysokou inteligencí, dravostí mládí, ale i občasnou nerozvážností. Právě ta ho přivede do velikých problémů. Tentokrát se blíže podíváme do jeho soukromého života, který vyplňuje většinu prostoru knihy. Právě okolo něj se točí celý případ.

Oproti Bestii je tato kniha výrazně poznamenána politikou. Abych řekl pravdu, ze začátku jsem se toho trošku bál. Poměrně velký prostor dostalo dění okolo protestu proti komunismu. Ocitneme se na demonstraci, mezi vylepovači antikomunistických plakátů i nespokojenými studenty. Určitě je to zajímavé téma, ale obšírněji se do knihy příliš nehodí. Od toho jsou tu odbornější publikace. Naštěstí se podobné “výstřelky“ poměrně brzy téměř vytratí a dostáváme se k zajímavějším částem.

Mezi největší dovednosti autora patří jednoznačně popisy vražd, vyšetřovacích procesů či vztahů mezi jednotlivými policisty. Vzhledem k jeho bohatým zkušenostem v oblasti kriminalistiky se ani nelze divit. V předchozí knize jsem chválil především popisy jednotlivých zločinů. Tentokrát jsou barvitě vykresleny i samotné pitvy obětí. Několikastránkové líčení vyndávání orgánů a jejich zkoumání je sice občas dost nechutné, ale zároveň velice přesvědčivé. Samotné mordy ani tentokrát nezůstaly v pozadí, ale jsou o něco méně drastické.

Zaměření na život Richarda Krauze dodává příběhu osobitosti a výrazně nás seznamuje s jeho soukromím. Ději to určitě slouží ku prospěchu a zároveň si díky tomu čtenáři lépe zapamatují hlavního hrdinu. Budoucím dílům to určitě pomůže, abyste se lépe vcítili do hlavního hrdiny. Navíc jsou jedním z hlavních témat knihy láska a sex, které si vždy najdou své obdivovatele.

Podobnost s kvalitní severskou krimi je zřejmá na první pohled. Dominik Dán je jeden z mála autorů ze Slovenska i Čech, kteří se mohou s tímto oblíbeným žánrem srovnávat. Možná dokonce s tím nejlepším. Nabízí krimi plné pořádného napětí. Největším kladem jsou autorovy vložené zkušenosti.

Básník až na drobné chybičky nezklamal. Lehce politický nádech mi ze začátku trošku vadil, ale postupem času se z knihy stala klasická Dánovka. Jen málo spisovatelů dokáže popsat všechny kriminalistické záležitosti v takto velkém stylu. Na knihách by možná měla být nálepka “Jen pro otrlé“. Ani tentokrát nechybí brutální a šokující scény, které jsou určitým autorovým podpisem. Dominik Dán je téměř slovenský Nesbø.

DÁN, Dominik. Básník. Praha: Slovart, 2015, 328 s. ISBN: 978-80-7391-159-1.