Pokračování výpravy za husity

V letošním roce slavíme 600. výročí upálení mistra Jana Husa. Vedle mnoha zajímavých výstav nemůže chybět ani literární oslava této osobnosti a tehdejší doby. Přední český historik a tvůrce napínavých románů Vlastimil Vondruška se rozhodl uctít tohoto muže ve velkém stylu.

knihaV minulém roce vydal první díl Husitské epopeje, která vyprávěla o úplných počátcích husitství, mládí Jana Žižky i upálení Jana Husa. Nedávno se na knižní trh dostalo pokračovaní, které začíná po upálení tohoto velkého světce. Již nyní můžeme potvrdit kvality budoucí sedmidílné ságy. Jedná se o pokračovatele předchozí Přemyslovské epopeje, která si získala velký úspěch.

Roku 1416 se celé Čechy vzpamatovávají z upálení mistra Jana Husa, který oslovil svými myšlenkami tisíce lidí po celé zemi. Bohužel se jeho učení nezamlouvalo církvi a některým vysoce postaveným lidem, proto se rozhodli ho odsoudit k tomuto trestu. Jeho stoupenci v Čechách si to ovšem nechtějí nechat líbit, a proto začíná mnoho let trvající konflikt.

Husitská epopej sleduje kroky členů rodiny Prokopů, kteří se nacházeli na obou stranách. Každý její člen si hledá štěstí jinde a několik z nich významně zasáhne do dějin. Zároveň vás autor neošidí ani o ty nejdůležitější události, které se odehrály mezi roky 1416 a 1425. Zblízka se podíváte na postaršího Jana Žižku, fanatického Jana Želivského i krále Václava IV. Procházka dějinami začíná.

Abych řekl pravdu, první díl této velice zajímavé série jsem prozatím nestihl přečíst. Čtenář alespoň částečně znalý dějin husitství může s klidem začít u druhé části. Přesto samozřejmě doporučuji, aby zahájil své putování u samého začátku. To jen na úvod.

Vlastimil Vondruška má za sebou už pěknou řádku knih. Několik z nich je odborných, ale většina se zaměřuje na dějiny formou románu. Především detektivky o Oldřichovi z Chlumu si získaly velké množství fanoušků. V předešlé Přemyslovské epopeji i současné Husitské se autor rozhodl, že svým čtenářům podá dějiny zábavnějším způsobem. Zůstal u své tradičnější románové verze, ale nabil ji mnoha fakty a skutečnými okolnostmi. Tloušťkou sice trošku připomínají objemné Palackého dějiny, ale jejich čtení je o poznání poutavější.

Husitská epopej je vlastně kronikou, kterou vyprávějí členové rodiny Prokopů. Mezi jednotlivými kapitolami se bratranci Petr a Daniel dohadují, jakým směrem bude sepisování pokračovat. Petr je katolík, zatímco Daniel straní kališníkům. Tento náboženský rozpor ovlivňuje celou knihu. Nečekejte nadržování jedné či druhé straně. Vondruška svým podáním husitských válek chce především upozornit na fakt, že ani jedna nebyla bez viny. Oba tábory se dopouštěly mnoha násilí, drancování i nespravedlností. Oba stály na straně víry, ale přesto se nedokázaly shodnout.

Některé dějepisné knihy či kroniky zobrazují husity jako hrdiny. Přestože svým způsobem právě oni bojovali za České země opravdu urputně, rozhodně bývají představy o nich hodně zkreslovány. Navíc se jednalo o značně nejednotnou skupinu. Mezi nejznámější patří spor mezi takzvanými umírněnými a radikálními husity. Existovalo i několik dalších skupin, které se určitým způsobem vyčlenily z celého hnutí. Mnoho informací a podrobností o těchto rozporech nabízí i Husitská epopej, a tím může některým čtenářům zpřesnit jejich vědomosti.

Kniha se po většinu času příliš nepáře s mluvou. Dočkáte se mnoha erotických scén, sudů alkoholu i vulgárních výrazů. Tehdejší doba byla zcela odlišná oproti dnešnímu modernímu věku. Mnoho zvyklostí vzniklo až v pozdější době a tehdejší mravy byly přece jenom uvolněnější. Navíc ani samotné husitské války lidem příliš nepomáhaly chovat se slušněji. Autor se nesnaží čtenáře nijak klamat a předkládá jim syrovou pravdu. Mnozí mohou být trošku pohoršeni, ale taková prostě byla doba.

Pokračování Husitské epopeje opět nastavuje vysokou laťku všem dalším dílům a nebojí se pustit ani do méně obvyklých okolností. Nabízí velice působivý obrázek dějin i každodenní všední záležitosti Čechů. Kniha je poměrně dost obsáhlá, ale přesto se vám bude číst velice dobře. Snaží se nabídnout historické události formou, která by mohla zaujmout i méně znalé čtenáře. Nemusíte být historikem, stačí se nadchnout pro příběhy obyčejných lidí.

VONDRUŠKA, Vlastimil. Husitská epopej II. Vyd. 1. Brno: Moba, 2015, 616 s. ISBN: 978-80-243-6480-3.