Ve Stockholmu vraždí Papírový chlapec

Drsné a mrazivé Švédsko, horký a dusný Izrael. Dva protiklady, které provází čtenáře celou knihou, spolu s podivnou, příliš nerozšířenou legendou o Papírovém chlapci, který unáší zlobivé děti, aby je mohl potrestat smrtí. Byli dva unesení chlapci ze Stockholmu skutečně tak zlobiví, že kvůli tomu museli zemřít? Nebo zemřeli kvůli (zlo)činům někoho jiného?

knihaKristina Ohlssonová je autorka, kterou znají v Čechách především čtenáři nakladatelství Kniha Zlín. Davidovy hvězdy je pátou knihou v pořadí, kterou vydalo. Hlavními hrdiny jsou dva vyšetřovatelé – Alex Recht a Frederika Bergmanová. Spolu tvoří tým, který má za úkol objasnit nejprve vraždu učitelky z mateřské školy, která je střelena do zad za bílého dne, uprostřed dětí a rodičů. Školka je součástí Šalamounovy obce a tak je dost možné, že má vražda rasový motiv. Když se ze stejné obce ztratí dva desetiletí židovští chlapci, je případ učitelky Frederice a Alexovi odejmut. Mají především najít obě děti. Ale co když spolu oba případy souvisí?

Nastává hon na život a na smrt. Bude policie rychlejší, než únosce? Bude pachatel požadovat výkupné, nebo jde o něco jiného? Následující den ráno jsou slyšet dva výstřely, a záhy na to jsou objevena i těla dvou unesených chlapců. S průstřelem v zádech a papírovým pytlem na hlavě, na nichž je amatérsky namalován obličej. Alex s Frederikou nechápou, co to má znamenat, a zprvu netuší, kterým směrem pátrání vést. Když narazí na legendu o Papírovém chlapci, pátrání nabírá nový směr a zavede Frederiku až do Izraele.

Kniha je psána v krátkých svižných kapitolách, které přeskakují mezi jednotlivými postavami. Chvíli čtete, co dělá Frederika s Alexem, chvíli, kde jsou oběti… Čtenář je tak neustále udržován ve střehu a ani chvilku se nenudí. Poznává mnohem více postav, než jen Frederiku s Alexem. V pátrání se nepřímo angažují tajné služby, jejich agenti, kteří v případu hledají soukromé problémy, ale i Peder, který byl nedávno vyloučen od policie, rád by se vrátil a nyní pomáhá s vyhledáváním stop. Čtenář přitom netuší, zda některý z nich není vrah. Nebo snad vraždil některý z rodičů chlapců? Jaký by mohl mít motiv? A co když vrah nebyl jen jeden?

Je spousta otázek, které se čtenáři honí hlavou. Autorka výborně píše především proto, že rychlým sledem mnoha událostí umožňuje čtenáři, aby sám nad příběhem přemýšlel. Není to jen pasivní čtení, ale aktivní namáhání vlastní hlavy a hledání vraha. Při tom je k dispozici mnoho stop, ať už správných, nebo falešných, které ukazují určitým směrem. Pointu se samozřejmě dozvídáme až na samém konci, což je naprosto perfektní. Až do poslední řádky totiž kniha neztrácí své napětí.

Čím je výjimečná? Především skvěle napsaným příběhem, který vás naprosto pohltí a od kterého se nelze odtrhnout. Když se k tomu přičte prostředí drsného severu střídané s naprosto odlišným Izraelem, atraktivní a stále vyhledávané téma Židů a jejich problematiky a k tomu sice smyšlená, leč opravdu děsivá legenda, je na světě vynikající knižní práce, kterou stojí za to číst.

Pro milovníky severských detektivek nebudou Davidovy hvězdy jistě žádným překvapením a po novince od Kristiny Ohlssonové okamžitě sáhnou. Kdo čte raději klasické detektivky anglického typu, bude určitě překvapen stylem psaní, akčností některých scén i motivem. Určitě však nebude žádný čtenář zklamán, neboť stráví s touto knihou svůj čas velmi příjemně.

OHLSSONOVÁ, Kristina. Davidovy hvězdy. 1. vyd. Zlín: Kniha Zlín, 2015. ISBN 978-80-7473-293-5.