Vrah podle horoskopu?

Na konci roku 2014 vyšel v nakladatelství Paseka detektivní román autorky Ivy Procházkové Vraždy v kruhu – Muž na dně. Jedná se o románovou předehru televizního seriálu. Hvězdné herecké obsazení a zkušený režisér Ivan Pokorný (Amadeus, Tři veteráni) slibovali, že by se v televizi mohl po delší době objevit kvalitní detektivní seriál. Ale jak již naznačil poněkud rozpačitý křest knihy v listopadu 2014 za účasti Ivana Trojana, který v seriálu hraje hlavní roli - komisaře Holinu, nic nebývá takové, jak se zdá.

knihaIva Procházková (nar. 1953) je zkušenou spisovatelkou, její dílo zahrnuje oblast beletrie pro dospělé i tvorbu pro děti. Část života strávila v emigraci v Rakousku a Německu, kde žila se svým mužem, režisérem Ivanem Pokorným (ano, je to režisér seriálu Vraždy v kruhu) a dětmi až do roku 1995. Žije v Praze a po krátkém působení v České televizi působí jako spisovatelka a scenáristka na volné noze. Dvakrát získala cenu Magnesia Litera.

Románová předehra televizního seriálu, jak je uvedeno na obálce, se odehrává s časovým předstihem dvou let před dějem televizního seriálu a dává nám příležitost nahlédnout do doby, kdy se rodily počátky vztahů hrdinů, jejich antipatie či sympatie. Seznamujeme se s kriminalistou Mariánem Holinou (Ivan Trojan), kolegou Rosťou (Richard Krajčo), jeho ženou a Holinovou láskou Sabinou (Hana Vagnerová).

Děj románu Vraždy v kruhu – Muž na dně se odehrává převážně v Praze. Major Holina řeší případ zavražděného policisty nalezeného na dně jezera. Za podpory svých kolegů postupně skládá mozaiku z jednotlivých dílků a zjišťuje, že motivů, které by mohly vést k vraždě policisty, je víc než dost. Policista Zapletal byl muž dvou tváří, jak se zdá. Major využívá při pátrání plně svou intuici a také díky poznatkům astrologie, které mu zprostředkovává Sabina, se daří postupně odkrývat tajemství zavražděného muže. Odhalí však policisté skutečného pachatele? Nebo se podaří vrahovi kriminalisty svést ze správné stopy? Podezřelých je hodně a všichni mají silný motiv.

Text je psaný čtivým stylem v er-formě, neobsahuje vyloženě nudné pasáže. Je znát, že je Iva Procházková zkušenou autorkou, píše bohatou češtinou a čtenář si opravdu vychutnává požitek ze čtení dobře napsaného textu. Na druhou stranu je děj relativně nenáročný, zvlášť pro toho, kdo propadl kouzlu severských detektivek, major Holina přece jen ve srovnání například s Nesbøho Harry Holem působí poněkud nevýrazným dojmem a ani autorčina snaha ho zviditelnit díky nestandardním metodám, vycházejícím z poznatků astrologie a intuice, tento fakt nemění. Rušivě na mne působil slovenský text, který měl zřejmě charakterizovat Holinovy emoce s důrazem na to, že jeho mateřštinou je slovenština.

Oceňuji charakterovou propracovanost a různorodost velkého množství postav, zvláště potenciálních podezřelých, co podezřelý, to jiný, uvěřitelný motiv, takže čtenář do poslední chvíle váhá, kdo je skutečně tím, kdo policistu Zapletala zavraždil.

Se zvědavostí jsem zhlédla jeden díl televizního seriálu Vraždy v kruhu, který v současné době vysílá Česká televize. Dojem mám stejný jako z knihy. Jedná se o příjemné dílo, po kterém divák rozhodně v noci nemá noční můry, ale zase se může stát, že si občas při sledování televize na chvilku zdřímne a zase o tolik nepřijde. Divák od seriálu očekával více s přihlédnutím k tvorbě tak zkušeného režiséra a hereckému obsazení seriálu.

Doporučuji si knihu Vraždy v kruhu – Muž na dně přečíst, poskytuje požitek ze čtení, jedná se o oddechovou četbu, ideální na deštivý víkend či relaxační dovolenou. Příběh ocení hlavně ženy, protože přece jen horoskopy, intuice a podobné méně racionální záležitosti jsou spíš naší doménou. A právě díky této nadstavbě se kniha Ivy Procházkové liší od průměrných detektivních příběhů, protože kromě vyšetřování zločinu nabízí i příjemné setkání s astrologií.

PROCHÁZKOVÁ, Iva. Vraždy v kruhu – Muž na dně. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2014, 336 s. ISBN 978-80-7432-479-6.