Všechny tváře odcházení

Rádi byste si přečetli zábavnou odpočinkovou knihu? Třeba zamilovaný román pro ženy? V tom případě dejte raději ruce dál od nového románu Odešel, jehož autorkou je americká spisovatelka Deb Calleti. Prvoplánově krásná obálka totiž skrývá daleko hlubší obsah, než byste čekali. Mistrně napsané psychologické drama se zabývá tématy jako domácí násilí, nevěra, pocity ztracení v konzumní společnosti, nedostatek sebevědomí a snaha dostát všem nárokům partnera, jehož hlavním rysem je kritičnost.

knihaDani Kellerová, hlavní hrdinka a zároveň vypravěčka románu, se probudí po trochu nevydařeném večírku. Je klidné ráno, její manžel Ian není doma, a tak si užívá, že má celý dům jen pro sebe. Hodiny však pomalu ubíhají a emoce se střídají jedna za druhou. Něco je špatně, Ian není k nalezení na žádném z obvyklých míst, nikdo ze známých o něm nic neví a na mobilu je k zastižení jen jeho nahraný hlas. Klid je vytlačen naštvaností, která se mění v nervozitu a nakonec v panickou jistotu, že se stalo něco strašného.

Zatímco policie neúspěšně pátrá, snaží se Dani pochopit, co se doopravdy stalo. Měl Ian nehodu, leží někde zraněný, či dokonce mrtvý? Vrátil se ke své bývalé manželce? Začal mu chybět sice povrchní, ale dokonale nalinkovaný život, který dříve vedl? Nebo si našel novou milenku, se kterou se spokojeně prochází po pláži, zatímco jej všichni jeho blízcí marně hledají? Dani se v myšlenkách vrací do minulosti, do okamžiků, které raději dávno vytěsnila z paměti, a prozkoumává všechna zákoutí svého srdce, aby našla odpověď. Bez ostychu odemyká čtenáři svou třináctou komnatu a odhaluje mu všechny své chyby, pády, strachy i ponížení.

Téměř vždy, když se mi dostane do rukou kvalitní kniha, pociťuji nutkavou potřebu přečíst ji celou na jediné posezení. U knihy Odešel to však bylo jiné. Přistihla jsem se, že knihu musím velmi často odkládat a vracet se k ní až s odstupem. Deb Caletti totiž dokáže svého čtenáře mistrně vtáhnout do děje a nechat ho odžít všechny pocity, s nimiž se hlavní hrdinka Dani musí potýkat, což není vždycky příjemné.

Odešel je kniha nutící k zastavení a přemýšlení. Jaké to je setrvávat v manželství, kde vás partner neváhá brutálně zmlátit? Jaká síla vás dokáže přimět skočit do prázdna a z takového vztahu odejít? Je možné nalézt útěchu v náručí ženatého muže? Jaké to je ukrást jiné ženě manžela, otce dvou dětí? A je vůbec možné vybudovat štěstí na troskách dvou manželství? Věřit ve věrnost muže, který už jednou nevěrný byl – s vámi? Ale hlavně, co vás to bude stát, abyste muži, který kvůli vám všechno opustil, připadala jako dostatečně dobrá výhra?

Kniha má i svá slabší místa, jako například neustálé zmiňování psa Poluxe, který v celém románu nehraje žádnou důležitější roli. Trochu to na mě působilo, jako by k rozepsanému dílu spisovatelky přistoupilo třináctileté dítě a tvrdohlavě připsalo několik povrchních, zbytečných poznámek do jinak velmi kvalitně zpracovaného textu. Napínavý příběh, do hloubky zpracovaná psychologie postav a nečekaný závěr však tato hluchá místa snadno zastíní. Pokud vás baví psychologická dramata, věřím, že nebudete zklamání. Já dávám knize Odešel čtyři hvězdičky z pěti a určitě se k ní v budoucnu nejednou vrátím.

Dočíst knihu Odešel je jako poskládat puzzle, jehož motiv vás děsí a zneklidňuje – cítíte jisté uspokojení z toho, že všechny díly do sebe dokonale zapadly, a zároveň smutek z obrazu, na který se tak musíte dívat.

Ukázka:

„Zvenku taky každý život vypadal stejně. Stejný dům s jiným půdorysem; stejná auta; stejné dvorky s grilem a keramické květináče z prémiového řetězce Costco; stejné ženy s oblečením sladěným s manikúrou. Moje nehty nebyly nalakované a měla jsem svá tajemství, proto jsem si připadala jiná. Dveře mého domu byly natřené stejným odstínem jako ty jejich, ale to, co se dělo za nimi, bylo jen moje. Každopádně jsem si to myslela. Nejspíš jsem nebyla jediná žena, jejíž žaludek se sevřel strachy pokaždé, když se začaly otvírat dveře do garáže, když zazněl ten skřípavý zvuk, který znamenal, že manžel je doma. Ale připadala jsem si, jako bych byla. Předměstí je jedno z nejopuštěnějších míst na zemi.“ [1]

[1] CALETTI, Deb. Odešel. Vyd. 1. Praha: Motto, 2015, 318 s. ISBN 978-80-267-0351-8. Str. 19.