Recenze: Knihy pro dospělé

Osud, vydaný vlastním nákladem

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
lebka

V knižním trhu je patrná komercializace literatury. Jednoduše řečeno, co se neprodá, to se ani nevydá. Existují malá nakladatelství živořící nad propastí bankrotu, která sem tam vydávají nekomerční a čistě literární počiny. Bez laciných vraždiček, krve, upírů, porna. Text, který je více literaturou nežli vyprávěním. Někdy se pochlapí i velká nakladatelství a vydají knihu, která by malého nakladatele zahubila pro svou neprodejnost. Čtenářská obec je zhýčkaná, znuděná a literaturu vlastně nechce. Tu velkou, která mluví, protože trýzeň je příliš veliká.

 

knihaAutor, který píše velkou, nebo aspoň větší literaturu, který se babrá v duši namísto v pohlavních orgánech, je téměř bez šance vydat. Po autorech se chce spolufinancování knihy. Při nabídce rukopisu se, když už, nakladatel ptá, zda má kniha, potažmo autor, na internetu nějakou početnou fanouškovskou základnu. Hledá možnosti prodeje. Je to obchodník. Je tedy logické, že neprodejný kus pod svá křídla nevezme. A to, i kdyby teoreticky chtěl. Vždyť i on je rukojmím vlastních hypoték.

Kniha Caligo Michala Klimka je zvláštní počin. Velmi zvláštní počin. Počin vydaný vlastním nákladem a navíc jen v elektronické verzi. Literární debut, o který nakladatelé neprojevili zájem. Proč?

Kniha trpí několika začátečnickými nešváry. Naházím je na kupu do následujícího odstavce.

První problém. Nejistý začátek. Autor nebyl tlučen redaktorem nakladatele, aby text sjednotil. V úvodu bylo cítit, že autor není jaksepatří rozepsán. Styl psaní byl příliš popisný (př.: šel, tohle udělal, šel jinam a moc se mu nedařilo). Druhý problém. Bohužel vyústění celého příběhu. Bombastický závěr, který postrádal právě bombastičnost. Udál se rychle a bez potřebného podložení výchozích faktů. Což je velká škoda. Problém třetí. Děj se točí kolem hlavních postav. Výborně. Ovšem ostatní postavy dělaly jen statisty. Statisty bez vůle, bez schopnosti, čekající ovce. Lidé takoví nejsou. Autorovi se tedy nepodařilo zachytit onu svévoli obyčejného člověka, který navzdory autorovu příběhu, žije, myslí a neposlouchá tupě příkazy. Některé postavy, ač byly v ději častěji, ve výsledku postrádaly opodstatnění.

Nyní se s nadějí pusťme do předností.

Pro popis použiju trochu expresivní výraz. Prvních deset stran jsem měl pocit, že čtu sračku. Strašlivou a do nebe volající. Po deseti stranách jsem začal být fascinován. Styl psaní se nezměnil. Byl stejný. Jen mi došlo, že text se mi zažral, zalezl, že jsem se poddal jeho vlivu. V půli knihy jsem odběhl. K dočtení jsem přistoupil až druhý den. A opět, deset stran jsem kroutil hlavou a hledal se. Proč, pro boha, proč, za co jsem trestán. Po deseti stranách jsem opět došel k tomu, že se mi text zavrtal do vnitřností a já se zatajeným dechem čtu a nechci přestat.

Nebyla v tom výjimečná literární kvalita, ani děj, který napne k nevydržení. Caligo jako kdyby se nejdřív muselo v čtenáři propracovat k něčemu, co je ukryto velmi hluboko. Pak teprve může dojít k fascinaci a dokonalému zaujetí.

Caligo je hororová literatura. Literatura, která chce děsit. Což se autorovi na mnoha místech dařilo výborně. Pocit, že to stojí, skutečně stojí čtenáři za zády a chystá se skočit. Ten pocit jsem několikrát zažil. A byl velmi nepříjemný. Z toho lze soudit, že autor to v sobě prostě má. Umí vybudovat atmosféru. Umí dát slovům moc. Autor umí, ale musí se ještě vypsat.

Autor se zpočátku neodvažoval jít do experimentů, které s přehledem předváděl později, proto jen vyprávěl děj. Staticky, jako kamera, která sleduje pohyby těla, ale nevidí do myšlení protagonistů. Rukopis by potřeboval měsíc práce se zkušeným redaktorem, který by vedl ruku autorovu. Pak bychom se dočkali skutečně výborného románu. Takto jsme svědky velmi zajímavého debutu. Ale debutu s těmi několika nedostatky, které k debutu často patří.

Doporučení autorovi – psát, tříbit, mazat, přepisovat. Nebát se odevzdat rukopis k posouzení někomu nezaujatému, kdo, třeba i za poplatek, stvoří konstruktivní a konkrétní kritiku z které jde vycházet. Bylo znát, že začátek románu je nejistý. Po první čtvrtině rukopis chytil dech, aby ho před koncem zbytečně ztratil. Román by si zasloužil o dvacet stran víc. Zasloužil by si závěr gotických rozměrů.

KLIMEK, Michal. Caligo. Vyd. 1. Praha. Miloki, 2015, 150 s. ISBN 978-80-88004-29-5

 

Aktuality

  • Prosincové akce v knihovnách

     

    Chcete vědět, co zajímavého se děje v knihovnách a jaké akce si pro své čtenáře připravily? Pak sledujte rubriku Knihovny, v níž vás budeme pravidelně informovat o dění v knihovnách a akcích s nimi spojených.

    Číst dál...  
  • Prosincová Pevnost ve znamení Star Wars

    Opět nastal ten správný čas a na pultech trafik se objevil další díl fantasy a sci-fi časopisu Pevnost. Venku už se značně ochladilo, proto si ho vezměte k hořícímu krbu a při jeho čtení se trošku zahřejte. I když některá jeho témata jsou lehce mrazivá. Na co se můžete těšit?

    Číst dál...  

Doporučujeme

icon 10x10px eKNIHOVNA.cz – knihy, noviny, časopisy 24 hodin denně.
icon 10x10px KURZY ANGLIČTINY Navštivte ukázkovou hodinu zdarma!

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o knihu SexyMamas: Matky matkám

    Ode dneška soutěžíme o knihu SexyMamas: Matky matkám z nakladatelství Biz books. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení