Nechte se odstřelit Americkým sniperem

Americký sniper je pohledem do života nejúspěšnějšího odstřelovače Spojených států Chrise Kyla, který byl členem populární jednotky SEAL. V nedávné době vyšel s filmovou obálkou a opět vyvolal lavinu debat.

knihaKolegové z armády ho často označovali slovem “Legenda“, pro nepřátele byl zase “Ďábel“. Chcete nahlédnout do válečného Iráku a poznat podrobnosti této nemilosrdné války? Tato kniha může být vaším průvodcem. Nejedná se o bezchybné literární dílo. Jejím autorem byl voják, který rozhodně není profesionálním spisovatelem. Ani se o to nesnaží. V tomto případě je hlavní především samotná myšlenka díla.

Mnozí vytýkají Americkému sniperovi i přílišnou propagandu a velkou porci vlastenectví. A co byste čekali od člověka, který pro svou zemi zabíjel? Někteří označují Chrise Kyla za nejúspěšnějšího vraha. Pro ostatní je hrdina. Mezi těmito dvěma pojmy je velice tenká hranice, ale ve válkách jsou prostě oběti. Vždy tomu tak bylo a v budoucnu rovněž bude. Tento úspěšný voják rozhodně nezabíjel lidi bezdůvodně, ale v rámci ochrany jiných lidí. A posuďte sami, nebyli byste za určitých okolností rovněž schopni zabít? Co kdyby někdo ohrožoval vaše blízké?

Ale nyní se už obraťme k samotnému ději. Kniha zobrazuje život Chrise Kyla od dětských let a jeho prvních zkušeností se zbraněmi. Samozřejmě nebyl žádný mladý terorista, ale otec ho zasvěcoval do umění lovu zvěře. Vzhledem k jeho velkému vlasteneckému cítění byla armáda jasnou volbou. Pro boj za svoji zem neváhal na měsíce opustit svou ženu, přestože měl i malé dítě. Rodina si ho vždy užila jen na omezenou dobu, než znovu vyrazil zabíjet nepřátele.

Velkou část příběhu zaujímá právě kontrast mezi rodinou a válkou. Vzhledem k obrovskému nebezpečí, které neustále prožíval, nesděloval své ženě příliš mnoho podrobností. Přesto se o něj musela opravdu hodně bát. Některé ze společných telefonátů musely být přerušeny, protože muž volal přímo z bitevního pole. Dokážete si asi představit následné manželčiny obavy. Mnoho z nich i jiných pocitů svěřila právě stránkám této knihy. Její pohled zajímavě doplňuje vyprávění drsného vojáka.

A kdo vlastně byl Chris Kyle? Mnozí ho odsuzují za jeho přílišné vlastenectví a touhu podílet se na válce. Po každém návratu z mise už přemýšlel, kdy opět vyrazí zpátky. Kniha se snaží ukázat čtenářům jeho pocity, i když nebyly ryze zlaté. Vojenská služba je zde zobrazena od úplného počátku. Tím je samozřejmě základní výcvik. Vzhledem k zařazení do jednotky SEAL byl neskutečně tvrdý. Dozvíte se o jednotlivých částech i podrobnostech, souvisejících s tímto “peklem“. Přestože si nelze úplně představit atmosféru výcvikového střediska, určitým náznakem se o ní dozvíte zajímavé informace.

Následuje první odstřelovačská oběť a postupný vývoj ve zkušeného vojáka. Poznáte důležitost přátelství a kolegiality v boji. Pochopíte smysl disciplíny. A hlavně se dozvíte mnoho podrobností o práci tohoto amerického hrdiny a jeho kolegů. Nedílnou součástí je samozřejmě i ztráta. I v této věci se rozhodl být Chris Kyle otevřený a několik vět věnuje padlým vojákům a přátelům.

Ale vyprávění je nejen o lidech, ale i prostředí. Podrobné a všeříkající líčení vám pomůže poznat nepřátelskou zemi i její kladnější stránky. Americká armáda jich asi samozřejmě tolik neviděla. Část textu je věnována popisu prostředí i místního obyvatelstva. Bez toho by šlo jen velice těžko pochopit celý konflikt.

Nechybí ani vzpomínky na poválečné období. Rodina se nakonec stala přednější, protože již hrozilo její rozpadnutí. Manželka amerického vojáka s ním měla opravdu hodně trpělivosti. Několikrát ho žádala, aby se už nevracel zpátky do válečného dění. Přesto ji neposlechl. Ale nakonec ho láska k ní i dvěma dětem přesvědčila a ukončila tak úspěšnou kariéru tohoto snipera. Následně přichází čas na období, které je poznamenáno stresem z války. Téměř každý voják si jím projde. Někdo lépe, někdo hůře. Chris Kyle bohužel propadl alkoholu a měl s ním poměrně velké problémy. Naštěstí včas pochopil blížící se jistou zkázu a rozhodl se opět změnit svůj osud. Ale ten k němu nebyl příliš milosrdný. Jednoho dne byl bývalý voják zastřelen svým bývalým kolegou, kterému pomáhal s posttraumatickým stresem.

Americký sniper je velice zajímavá výpověď o událostech, které se bohužel stále dějí. Nabízí pohled do duše člověka, který neváhal vraždit pro vlastní zemi. Vyvolává opravdu silné pocity, které ve vás zůstanou ještě dlouhou dobu.

KYLE, Chris a kolektiv. Americký sniper. 2. Vyd. Praha: Albatros media – CPRESS, 2015, 400 s. ISBN: 978-80-264-0635-8.