Kdo chce zabít modelku?

Clara Sánchezová je jednou z nejznámějších španělských autorů. Ve více než deseti knihách, které vydala, představila už svým čtenářům spoustu poutavých příběhů a zajímavých postav. Nedávno vyšla její nejnovější kniha - Nebe je zpět. V ní se setkáváme s mladou modelkou Patricií, která se vrací letadlem domů z přehlídky. Seznámí se tam s tajemnou Vivianou, která jí prozradí, že někdo v jejím okolí jí chce ublížit. Co byste v takové chvíli udělali vy?

knihaPatricia se rozhodne varování ignorovat. Když se jí ale začnou dít zdánlivě náhodné nehody, napadne ji, že na tom možná něco je. Vypraví se za Vivianou a odhodlá se ponořit do záhady svého života – zjišťuje, že ve věcech, na které se dívala povrchně, je mnohem víc, než se zdá. Celý svůj šťastný život brala za samozřejmost, a až když se jí začal kousek po kousku rozpadat, objevila pravou hodnotu toho, co má. Musela přijít na to, co je pro ni opravdu důležité, za co je třeba bojovat a s čím se raději rozloučit.

Proč by měl být život těžký, aby byl lepší? Krátký, těžký a bez odpovědí.[1]

Kdo by jí ale chtěl ublížit? Její nadřízení? Kolegyně? Služka? Nebo třeba sestra, která na ni možná malinko žárlí? Některý z mužů, které odmítla? A jakou roli hraje její manžel? Jaký je její přístup k nim? A jak se oni dívají na ni?

Člověk nemusí udělat pro lásku všechno, je třeba se trochu šetřit. [2]

Na hlavní hrdinku celé knihy je Patricia velmi povrchní. Je krásná a milá a to jí stačí, aby mohla žít šťastně a v pohodlí. S lidmi kolem sebe má na první pohled dobré vztahy. Proč by také ne? Je upřímná, nemá totiž co skrývat, a ani u ostatních nehledá nic hlubšího, než co sami ukazují. Její život se zdá být naprosto jednoduchý a přehledný – jako takový malý úhledný balíček. Dokud nepotká Vivianu, dokud se nezačne trochu víc zajímat o to, co se kolem ní děje, dokud se v jejím životě neobjeví lidé, kteří jí otevřou oči…

Co na ni čeká v budoucnosti? Ráda věřím, že začne hledat v lidech něco víc, nebo že se snad dokonce změní svůj pohled na svět. Opravdu moc ráda. A i kdyby ne, už takhle měla větší štěstí než spousta ostatních – dostala šanci začít znovu, s čistým štítem. Zjistila, na které lidi se může spolehnout, a s jejich podporou teď může žít život, jaký si bude přát. Budu jí držet palce.

„Možná jsi dřív bývala šťastnější, ale teď jsi lepší.“ [3]

Přestože jsem k ní nijak moc nepřilnula a v mnoha situacích bych možná udělala pravý opak, dokázala jsem se do Patricie svým způsobem vžít. Bylo to díky stylu autorky, kterým popisovala její myšlenky tak, aby se v nich snad každý čtenář více či méně viděl. Možná tím si kniha získala svůj úspěchu tolika čtenářů, zároveň mi ale možná právě proto nedokázala přirůst k srdci – chyběla jí dávka originality a osobitosti, něco, co by se mě hluboko uvnitř opravdu dotklo.

Přiznávám – po předchozích zkušenostech s Clarou Sánchezovou jsem od její nové knihy čekala víc, myšlenky, nad kterými bych se mohla zamyslet, a napětí, jak to všechno skončí… Nebyla jsem úplně nadšená. Nemůžu jí ale upřít, že mě dokázala vtáhnout natolik, že jsem se odpoutala od četných každodenních starostí a s radostí se každý večer ponořila do čtení. A to už stačí k tomu, abych vám ji doporučila.

[1] SÁNCHEZOVÁ, Clara. Nebe je zpět. Vyd. 1. Překlad Alžběta Schreiberová. Praha: Albatros Media a.s., 2015, 318 s. ISBN 978-80-259-0372-8. Str. 107.
[2] Tamtéž, s. 272.
[3] Tamtéž, s. 291.