Pomsta je sladká

Rodina je základ státu, a to platí i v takovém prostředí, jako je londýnská mafie. Tento fakt by měli ctít všichni členové, a kdo toto pravidlo poruší, koleduje si o problém. Proto Michaela Flynna trápí jeho nezdárná dcera Jessie. Podaří se mu vštípit jí pravidla jejich světa a uvědomí si to Jessie dřív, než bude pozdě?

knihaMichael Flynn je vládcem londýnského podsvětí, než se ale na tento post dostal, musel udělat mnoho věcí, na které rozhodně není pyšný. Tento svět je ale tvrdý, a pokud se člověk chce udržet na špičce, musí se otáčet a neštítit se žádného činu. Michael takový je, a proto se není čemu divit, že se ho všichni bojí a mají z něho respekt. Tedy všichni kromě jeho dcery Jessie. Ta toto výsadní postavení bere jako samozřejmost a využívá všemi deseti všech benefitů, které jí nabízí. Zpočátku to jejímu otci nevadí, ale postupem času mu dochází, že jeho milovaná krásná dceruška je jen rozmazlený spratek, který si neváží nikoho a ničeho. Když chce Michael začít s tímto problémem něco dělat, jeho dcera nečekaně zmizí. Michael čeká na telefon od vyjednavačů a doufá, že jen zaplatí výkupné a bude vše v pořádku. Bohužel se ale nikdo neozývá, a tak se zdá, že tento problém nebude mít tak snadné řešení, jak se zpočátku zdálo. Podaří se Michaelovi dostat svou dceru zpět? A co stojí za tímto únosem? Nebude to náhodou pomsta? A poučí se z téhle události Jessie? Na vše odpoví kniha Martiny Cole Pomsta, kterou vydalo nakladatelství Domino v lednu 2015.

Vyprávění začíná prologem, ve kterém se čtenář dozví o únosu Jessie. Poté se přenáší o mnoho desetiletí zpět na začátek Michaelovy kariéry. Sleduje, jak Michael začíná pracovat pro tehdejší vedoucí mafiánskou rodinu, která v sedmdesátých letech vládla Londýnu. Časem si Michael vybojuje v této rodině důležité postavení, až se dostane na samotný vrchol a začne městu vládnout sám.

I když je příběh zajímavý a zajisté čtenáře upoutá, tak pro mě byl svým způsobem zklamáním. Kniha totiž potěší člověka jen v případě, kdy nečetl autorčinu předchozí knihu Gang. Ta je totiž ze stejného prostředí, jak mafiánského, tak přímo města Londýn, a má velice podobnou zápletku, takže se může stát, že čtenář bude otrávený z podobnosti těchto dvou knih. Pokud ale člověk Gang nečetl, určitě se bude bavit.

Autorka umí barvitě popsat prostředí, ve kterém se příběh odehrává, a každou postavu přiblíží čtenáři tak, že má pocit, že ty dotyčné zná celý život. Každá postava je propracovaná do hloubky a má svou roli v příběhu. Zdá se, že i když spisovatelka vytvoří negativní postavu, vždy se na ní snaží najít něco kladného. Takže i když je postavou mafiánský bos, který se neštítí zabít člověka, je to zároveň milující manžel a otec. Kromě toho se ve vyprávění střídají všechny hlavní postavy. Příběh je tedy díky tomuto faktu komplexnější a čtenář ho může vnímat ze širšího hlediska, než kdyby ho vyprávěla jen jedna osoba.

Knihu tedy doporučuji a věřím, že si Pomstu náležitě užije.

Michael Flynn v tu chvíli věděl, že za sebou spálil všechny mosty. Od začátku mu bylo jasné, do čeho jde. Chápal, že v téhle branži se vraždí. Mohlo se to stát komukoli z nich, z nejrůznějších příčin. Zrovna jako mu nad lhavou neustále bude viset nebezpečí dlouhodobého uvěznění. Když se člověk rozhodne stát zločincem, musí zkrátka riskovat. Nesmí dovolit, aby mu jedno podělané nedorozumění zkazilo zbytek života. Vypudí ho z mysli a ze své psychiky. Koneckonců udělal jenom to, co po něm chtěl Patrick Costello. Je za to placený a chce se té práci věnovat dál. Rozhodl se.

COLE, Martina. Pomsta. 1. vyd. Frýdek-Místek: Domino, 2015, 568 s. ISBN 978-80-7498-053-4.