Dan Brown po polsku aneb i ohrané téma jde napsat originálně

oko

Oblíbený polský autor krimi Zygmunt Miłoszewski se tentokrát rozhodl navštívit neznámé území. Nezaplatitelný je další z mnoha knih navazujících na Šifru mistra Leonarda, ale vzhledem k autorově národnosti nabízí trošku originálnější pojetí.

knihaPokračovatelů tohoto oblíbeného knižního trendu je opravdu mnoho, a proto již mnoho z nich nedokáže naladit čtenáře na tu správnou vlnu. Prostě už máme přešifrováno. Ale jednou za čas se objeví trošku nápaditější román, který si přece jen získá pozornost. Jedním z nich by mohl být i Nezaplatitelný.

Druhá světová válka se blíží ke konci a nacisté se již začínají připravovat na svou prohru. Jeden z předních pohlavárů spravujících Polsko se rozhodne ukrýt svou největší válečnou kořist. Mezi ní je i předmět, který by mu v budoucnu mohl zachránit život.

O mnoho let později se dostanou Poláci k fotografii, která dokazuje existenci mistrovského Raffaelova díla. Vláda jednoho z nejvíce postižených států za druhé světové války se rozhodne, že ho musí za každou cenu získat zpět. Premiér povolává historičku umění Sofii Lorentzovou a dává jí velice těžký úkol. Bude se podílet na krádeži tohoto vzácného díla, protože ho nelze získat legální cestou. Ale nebude na to sama. Jejími pomocníky se stává mladý obchodník s uměním Karel, tajný agent ve výslužbě Anatol a švédská zlodějka Lisa, která je díky tomu propuštěna z vězení.

Tato partička se pouští na divokou honbu za pokladem, který by byl důležitý nejen z uměleckého hlediska. Na cestách je potká mnoho nebezpečí, budou muset spolupracovat s mnoha lidmi a chvílemi téměř nebudou mít kde složit hlavu. Ne nadarmo zůstala cenná umělecká památka desítky let schovaná.

Zygmunt Miłoszewski je známý zejména díky svým detektivkám s prokurátorem Teodorem Szackým v hlavní roli. Za první dva díly Zapletení a Zrnko pravdy obdržel cenu Nagroda Wielkiego Kalibru za nejlepší polský kriminální román. Třetí díl Gniew (Hněv) vyšel v Polsku na podzim 2014. Nezaplatitelný vyšel v autorově rodném Polsku již v roce 2013, ale do našich končin se dostává teprve v letošním roce. Jedná se o menší odbočku od jeho populární série, ale rozhodně neméně kvalitní.

Hlavním motivem je výtvarné umění, zejména ze štětců impresionistických malířů. Polský spisovatel si musel přečíst mnoho odborných knih a mluvit se spoustou lidí, aby získal potřebné informace a určitou způsobilost. V knize samozřejmě nemohou chybět občasné delší přednášky o určitých malířských dílech, samotných malířích i sběratelích umění.

Druhou základní myšlenkou spojenou s první je období druhé světové války a krádeže uměleckých děl nacisty. Toto téma je opravdu vděčné a nabízí široký rozptyl možností pro zabudování do samotného příběhu. Jistě všichni z vás slyšeli o skutečných vyhledáváních kulturních předmětů německými pohlaváry. Hitler a jeho vysoce postavení důstojníci byli přímo omámení touhou získat co nejvíce vzácností. A nejednalo se jen o obrazy, ale o mnohé další historické památky. Bohužel jich zároveň neméně zničili. Román vypráví o vládci okupovaného Polska Hansu Frankovi, který byl touto vášní rovněž pohlcen. Setkáváme se s ním převážně na začátku děje, ale přesto patří mezi zásadní postavy.

Spojením těchto dvou nápadů a přidáním velkého množství akce vzniká velice zajímavý román ve stylu již zmiňované Šifry mistra Leonarda. Hlavní čtveřice pátračů putuje napříč celou Evropou. Právě prostředí je dalším kladným bodem této knihy. Většina děje je zasazena do zajímavé krajiny, městeček nebo historických paláců. Jedná se především o polské Tatry či drsnou švédskou krajinu. Právě horské prostředí je velice dobře popsané a dodává průběhu vyprávění na ještě větší poutavosti. Téměř jako u severských detektivek.

Tentokrát jsem se při čtení přesvědčil, že stačí trošku pozměnit klima a mentalitu jednotlivých osob a tolikrát omílaný žánr dostane něco nového. Evropské prostředí je opravdu natolik odlišné od amerického, že Nezaplatitelný vůbec nepůsobí ohraně. Kniha je plná akce, zajímavých historických faktů i výmyslů a velkého množství informací o umění i druhé světové válce. Autorovi se podařilo najít zajímavá témata, která tvoří velice poutavý a nenudící děj.

MILOSZEWSKI, Zygmund. Nezaplatitelný. 1.vyd. Brno: Host, 2015, 480 s. ISBN: 978-80-7491-172-9