Lásky Edgara Allana Poea

havran

Nakladatelství Metafora vydává zdařilé životopisy, v nichž jejich autoři předkládají čtenáři životy slavných osobností, v nichž míchají fakta s vymyšlenými situacemi. Vznikají tak vyprávění zajímavá a velice čtivá, při kterých se člověk pobaví i poučí. Mezi ně patří i dílo od Lynn Cullenové o životě básníka a prozaika Edgara Allana Poea.

knihaVypravěčkou a zároveň ústřední postavou je básnířka Frances Osgoodová, která je vdaná za malíře portrétů, jenž je věčně zaneprázdněn svými milostnými pletkami a svou ženu tak vystavuje posměšným, pohrdavým i lítostivým pohledům lidí ve společnosti. Ve chvíli, kdy se hlavní hrdinka potkává s věhlasným básníkem Edgarem Allanem Poem, žije spolu se svými dětmi u svých přátel, jelikož její manžel zmizel neznámo kam, neznámo s kým. Je tedy závislá na jejich dobrosrdečnosti a svých skromných příjmech za básně, zároveň je taky velmi zranitelná, a tak se stane nevyhnutelné, zamiluje se do pana Poea. Zpočátku se své city snaží oba skrývat a ignorovat, jelikož i Poe žije v manželském svazku, jejich láska je však silnější než oni, a tak se jí poddají, i přes veřejné odsouzení. Poeova manželka se však svého manžela nechce vzdát, a tak se Frances kromě ostudy musí postavit i ženě, která je schopná pro záchranu svého vztahu udělat opravdu cokoliv. Čtenář je tedy svědkem neuvěřitelných a nebezpečných situací připomínající často literární svět slavného básníka. Podaří se dvojici konečně najít klid a bezpečí, nebo bude jejich štěstí jen dočasné? To i mnohem více se dozvíte v knize Mrs. Poe, jež vyšla v nakladatelství Metafora na začátku roku 2015.

Spisovatelka se při psaní knihy inspirovala skutečnými událostmi. O vztahu slavného básníka a nepříliš slavné básnířky existují důkazy v podobě dopisů, různých vzkazů a básní, které si navzájem věnovali. Tato historická fakta jsou pak doplněna smýšlenými momenty, jenž se ale klidně mohly stát. Vše je pak dokonale propojeno do příběhu, který čtenáře zajisté zaujme. Fascinující je i doba, v níž se milostný příběh odehrává. Jedná se o dobu, kdy americká literární společnost byla na vrcholu, pořádaly se bujaré večírky, kde se často probíraly různé skandály, šířily klepy a dámy se snažily ostatní ohromit svými róbami. Byla to doba, kdy se jezdilo v kočárech a New York se teprve stával velkoměstem. Byly to časy, kdy se cizoložství považovalo stále za velký prohřešek a společnost stále pokládala ženu za níže postavenou. Proto se často manželovy pletky přehlížely, ať jich bylo sebevíc. Žena se však něčeho takového nemohla dopustit.

Díky tomu, že básnířka Osgoodová psala v době, kdy svět ohromil právě Edgar Allan Poe, není tak známá, jak by si možná zasloužila. Její básně jsou ale plné vášně, citů i důvtipu a zajisté si zaslouží naši pozornost.

Knihu doporučuji všem milovníkům tohoto známého básníka, který se sice stal slavným díky psaní hororových povídek, ale sám toužil být šťastný jako každý obyčejný člověk a nechtěl nic víc, než žít se svou láskou až navěky.

Ukázka

Nevnímala jsem opilce, pouliční prodejce ani zdivočelá prasata a pospíchala jsem k severu. Návštěva mě silně rozrušila. Chovala se ke mně paní Poeová nepřátelsky, nebo můj úsudek zatemňovaly výčitky svědomí a já si chybně vykládala pouhou společenskou neobratnost? Pořád jsem jí nerozuměla. Zapřísáhla jsem se, že jakmile vyjde ten článek, budu s ní přicházet do styku co nejméně.

CULLENOVÁ, Lynn. Mrs. Poe. Praha: Metafora, 2015. ISBN 978-80-7359-434-3, s. 126.