Spáleniště: Zkouška aneb Labyrint byl teprve začátek

plamen

Žádná pravidla neplatí a pomoc nepřijde. Z pera Jamese Dashnera vzniklo pokračování Labyrintu, knihy, jež během chvilky způsobila ve světě poprask a její filmové zpracování udělalo velký dojem. Ovšem udrží nebo dokonce překoná James Dashner vysokou laťku, již si nastavil v prvním díle, anebo bude Spáleniště: Zkouška patřit k prokletým druhým dílům, které upadají v zapomnění?

knihaVítejte ve světě, který je sužován přírodními katastrofami - země je sežehnutá slunečními erupcemi, je spálená a změnila se v pustinu. Lidé vymírají na infekční nemoc zvanou taktéž erupce. Umírat na ni rozhodně není pěkný pohled, lidé s postupující nemocí pomalu blouzní, až zešílí úplně a tělo jim pokryjí hnisající rány. Nakažení se sami nazývají „raplové“. Vláda jako taková neexistuje, země se spojily a vytvořily skupinu ZLOSIN, jejímž cílem je bojovat s novými problémy tohoto světa.

Thomas s ostatními Placery si mysleli, že jsou konečně zachráněni, ale to se mýlili, protože ZLOSIN s nimi ještě zdaleka neskončil. Hned ráno naleznou své zachránce mrtvé a naopak se někam ztratila Teresa. Thomas se s ní nemůže domluvit ani telepaticky. Ovšem již brzy se objeví člen ZLOSINu, který jim zadá další úkol. Během dvou týdnů musí projít přes nejspálenější část země. ZLOSIN se samozřejmě pojistil a motivací pro Placery má být jejich nakažení erupcí. Pokud se dostanou do bezpečného útočiště, vyslouží si tím lék a bezpečí. ZLOSIN dokonale předvídá jejich chování a vymyslel jim spousty překážek, říká tomu proměnné. Potřebují totiž znát reakce Placerů v těch nejvyhrocenějších situacích. Zvládne se do bezpečného útočiště dostat všech dvacet Placerů? A co se tedy stalo s Teresou? Je možné, že Thomase zradila?

James Dashner je americký autor několika knižních fantasy sérií pro mládež, za něž získal celou řadu ocenění. Série The Maze Runner se stala krátce po vydání bestsellerem. Spáleniště: Zkouška je druhý díl trilogie (k níž existuje i prequel The Kill Order, jenž zachycuje události, které se staly ještě před prvním dílem). Jak jsem již zmínila, podle prvního dílu Labyrint: Útěk byl již natočen stejnojmenný film, který čeští diváci mohli shlédnout v kinech v loňském roce.

Spáleniště: Zkouška zcela navazuje na první díl Labyrint: Útěk. Na čtenáře opět čeká strhující děj, který je nabitý akcí. Napětí způsobuje strach o Placery, kteří bojují o holý život, ale také se v knize objevují scény někdy opravdu až hororové. Koho by také nerozhodily koule neznámého původu a složení, jež vám spolknou hlavu, anebo „raplové“ bez nosů, kteří chtějí ten váš a u toho si prozpěvují morbidní říkanku.

O zvraty tentokrát také není nouze a hlavní zápletka je převážně nepředvídatelná. Do poslední chvíle netušíte, komu se dá věřit. Tentokrát je ale změna v tom, že Placeři nejsou vhozeni do Labyrintu a netuší, co mají dělat, ale naopak dostanou instrukce. Navíc má Thomas záblesky z minulosti, které ovšem zase nejsou takovou výhrou, protože jste díky nim ještě zmatenější a děj je ještě záhadnější. Ale co jistě většinu čtenářů potěší, je zachování slangu Placerů, který vznikl v Labyrintu.

Postav v příběhu přibylo, a tak není divu, že Placeři jsou nedůvěřiví. Bohužel vedlejší postavy zatím nedostaly tolik prostoru, ale ještě se necháme překvapit posledním dílem, zda si pro nás James Dashner nepřichystá překvapení a novým postavám nedá více prostoru. Ovšem hlavní postavy jsou vykreslené dobře. Spolu s Thomasem budete pochybovat, někdy budete tak usilovně přemýšlet, až se budete divit, že se vám neuvařil mozek, a jindy ho budete zase naopak litovat, je to moc hodný chlapec, pro přátele by udělal cokoliv a toto si nezaslouží. I ostatní postavy se vyvíjejí a tentokrát nejvíce překvapí Teresa, o níž budete pochybovat až do posledních stránek.

Bohužel ani druhý díl Spáleniště: Zkouška nepřinesl skoro žádné vysvětlení, a tak čtenáři dále tápou. Teď už jen můžeme doufat, že si James Dashner připravil velké rozuzlení do posledního dílu, jenž tím vygraduje. Ovšem zda bude toto vysvětlení stát za to a vynahradí tak velké čekání a zmatenost z předchozích dílů, na to si ještě budeme muset počkat.

DASHNER, James. Spáleniště: Zkouška. Vyd. 1. Praha: Yoli, 2014, 344 s. ISBN: 978-80-87543-32-0