Hrob v horách není jen obyčejná severská krimi

Dvojice skandinávských spisovatelů Rosenfeldt a Hjort přišla s již třetím dílem série o policejním psychologovi Sebastianu Bergmanovi. Jmenuje se Hrob v horách a nabízí několik typických rysů severské krimi.

knihaPři pěší túře narazí dvě ženy na pozůstatky člověka, který byl zahrabán v zemi pod sněhem. Okamžitě zavolají policii, která na místě najde celkem šest těl. Případ je natolik vážný, že místní strážci zákona si na pomoc zavolají švédskou kriminálku. Dorazí i věhlasný psycholog, odborník na sériové vrahy, Sebastian Bergman. Bohužel je v případu hodně neznámých a důkazy se hledají velice těžko. Navíc se dlouhou dobu nedaří zjistit totožnost čtyř ze šesti obětí. Jisté je pouze to, že těla byla pohřbena současně.

Přibližně v době zmizení identifikované dvojice se navíc stala podivná dopravní nehoda. Zemřela při ní žena, kterou nebylo možno identifikovat. Auto bylo zapůjčené na identitu, která podle záznamů neexistuje. Podezřelé je i zmizení dvou afghánských přistěhovalců, přestože na první pohled s mrtvolami v horách nesouvisí. Kriminalisté budou muset při vyšetřování případu použít všechny své síly, ale jejich osobní vztahy a problémy jim dost komplikují práci i život.

Dvojice švédských spisovatelů Hjorth a Rosenfeldt nejsou pro knižní svět žádnou novinkou. Jejich kriminální příběhy mají úspěch po celém světě, zejména v rodném Švédsku a v Německu. U našich sousedů se již prodalo více než milión jejich knih a na dlouhou dobu se usadili v tamním žebříčku bestsellerů. I v České republice si získali mnoho fanoušků a rozhodně se není čemu divit. Jejich romány nabízejí poutavé příběhy ve stylu severské krimi té nejvyšší jakosti.

V úvodu zmiňuji svůj názor, že Hrob v horách splňuje několik nepsaných pravidel žánru severské detektivky. Troufám si dokonce říct, že by v některých bodech mohl být učebnicovým příkladem. Začněme u prostředí. Větší část první poloviny knihy se odehrává v chladných horách, které jsou pro tento kraj typické. Právě nemilosrdná příroda dodává nálezu těl na ještě větší dramatičnosti a znesnadňuje práci kriminalistů. Pachatel dobře věděl, že zasněžená a zamrzlá krajina bude více než vhodným místem pro umístění obětí. Skandinávská krajina dokáže být opravdu krásná, ale zároveň je velice vhodná pro neštěstí všeho druhu.

Tito oblíbení švédští spisovatelé staví své knihy zejména na výborném popisu postav, jejich osobních i pracovních vztahů a celkově se velice zabývají psychologickou stránkou lidí. I proto se nemůžeme divit, že jednou z hlavních postav je trochu netypicky psycholog Sebastian Bergman. Právě na něm by měla být postavená celá série, ale množství osob zasahujících do vyšetřování i jejich blízkých je opravdu velké. Vedle pátrání po důkazech a pachatelích sledujeme i lásky a nenávisti policistů. Chvílemi si člověk připadá téměř jako v Beverly Hills 90210. Až natolik se kniha věnuje jednotlivým vztahům. Ale vůbec to není na závadu. Vše je velice šikovně zamotáno do příběhu a díky tomu vzniká velice rozmanitý celek. I přes velké množství vztahových situací je kniha poměrně temná. Není se také čemu divit, obětí je poměrně dost. A navíc se mezi nimi nacházejí děti.

Dalším velice zajímavým faktorem je i rozdělení dějové linky na dvě části. V průběhu čtení přicházíme na kloub dvěma samostatným případům, které se později spojí. Samozřejmě se nejedná o nic nového a světoborného. Na druhou stranu je to učiněno natolik šikovně, že jsem nemohl přijít na společné souvislosti. Na konci knihy vám autoři předloží celou story, kterou byste si sami zřejmě neposkládali.

Hrob v horách mě velice příjemně překvapil. Upřímně jsem nečekal, že se bude jednat o výjimečný román. Přiznávám se, že dva předchozí díly ze série jsem nečetl. V nejbližší době to budu muset napravit, protože ve mně pánové Rosenfeldt a Hjort zanechali velice kladné dojmy. Připravte se na kombinaci výborné severské krimi s příchutí psychologického a téměř společenského románu. Temnota střídá světlo a láska zase nenávist. Tuto autorskou dvojici si rozhodně zapíšu mezi mé oblíbence v daném žánru.

ROSENFELDT, Hans a HJORTH, Michael. Hrob v horách. 1. vyd. Brno: Host, 2014, 472 s. ISBN: 978-80-7491-151-4.