Pojďme spolu na ryby

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Chodíte rybařit? Ne? Nevadí. Přestože kniha Michala Šandy Oskarovy rybářské trofeje pojednává o rybách a rybaření, má v sobě potenciál zaujmout i odpůrce tohoto sportu nebo ty, jimž je naprosto lhostejný. Beletrie tuto schopnost má, vždyť ani Ota Pavel nenapsal Jak jsem potkal ryby pro rybáře.

knihaOskar je zapáleným rybářem, rybolov miluje s intenzitou a nadšením dospívajícího chlapce. Těší se, že si o prázdninách skvěle zachytá, ale má smůlu - onemocní angínou. Místo vody a ryb ho čeká postel a antibiotika. Stonat o prázdninách, co horšího může být? Naštěstí je zde svět fantazie, v něm si můžeme vysnít cokoliv, co nás napadne, jeho hranice si určujeme jen my sami. Oskar se v tomto světě ocitne a začne lovit ryby přímo doma. Na koberci, v hodinách, v příborníku, zkrátka kde se dá, či v tomto případě spíše kde se nedá.

Oskarovy rybářské trofeje doplňují bohaté ilustrace Jana Dungela, posouvající knihu na naprosto jinou úroveň ve dvojím směru. Nyní už záleží jen na čtenáři a na jeho již zmíněné fantazii, aby určil, co ve skutečnosti drží v ruce. Může to být prostá krátká novela nebo dokonce povídka o klukovi Oskarovi. Může to ale také být nádherná dárková kniha, kterou je radost listovat, s potěšením obracet stránky, cítit v prstech kvalitní papír a vnímat barvu a vůní obrázků. Do třetice jde o stručnou encyklopedii určenou začínajícím rybářům. Najde v ní obrázky lovných ryb našich vod, způsoby jejich lovu, popis potřebného náčiní, dokonce i Rybářský řád.

Můžeme se jen dohadovat, s jakým záměrem knihu její autor Michal Šanda psal, zda tvořil beletrii, nebo přesáhl do oblasti encyklopedií. Malou nápovědu najdeme na zadní straně přebalu, v textu čtenáři sděluje, že právě on je tím vášnivým rybářem, který by lovu nejraději věnoval všechen svůj volný čas. Dovoluji si tedy odhadnout, že si Michal Šanda Oskarovy rybářské trofeje napsal pro radost. Radost má blízko k humoru, jeho zdrojem je hra - s příběhem i jednotlivými slovy. Michal Šanda rád používá hříčky typu Oslo / osel, miláčku / neříkej mi láčku. Slovní ekvilibristika v jeho podání nepůsobí křečovitě ani prvoplánově, naopak mile, rozpustile a příjemně. Autor svým příběhem stvořil malý soukromý magický svět. Ne snový, i když by se to na první pohled mohlo zdát. Sny se s realitou neprolínají, Oskarovy ryby ano. Snové ryby by si rodina k večeři nedala.

Oskarovy rybářské trofeje je zdařilá kniha psaná očividně s láskou k přírodě, rybám i k jejich lovu. Žijeme v době, kdy existuje sportovní rybolov, lov, při kterém se nezabíjí. Michal Šanda o sobě píše, že ryby, které uloví, pouští zpět. Zážitek nezkalený smrtí. Stejný je i dojem při čtení Šandovy knihy - dobrý pocit nejen z krásy pod vodní hladinou, ale i z probouzející se lásky, která Oskara potkává. Text končí ve chvíli, kdy se cit teprve začíná rozvíjet, v okamžiku vzrušujícího příslibu.

ŠANDA, Michal. Oskarovy rybářské trofeje. 1. vyd. Praha: Novela bohemica, 2014. ISBN 978-80-87683-38-5.