Boj s vodou i životem

tyle=

Nakladatelství Host vydalo na konci roku 2014 knihu Barakuda od australského spisovatele Christose Tsiolkase. Anotace slibuje příběh o nesplněném snu, v knize se ale skrývá daleko víc.

knihyDanny si jde odmala za svým snem. Chce se stát profesionálním plavcem a vyhrát zlatou medaili na domácích olympijských hrách v Sydney. Jako syn řeckých přistěhovalců se chce vymanit z relativně chudého prostředí, aby si mohl užívat života a slávy plnými doušky. Celé dny se točí pouze kolem plavání, a to nejen pro Dannyho. I zbytek rodiny dělá vše pro to, aby měl Danny perfektní podmínky ke svému rozvoji. Snad jen otec se drží zpátky a snaží se soustředit i na ostatní členy rodiny. To ale Danny nechápe a otce za jeho chování začíná nenávidět. Jednoho dne se ale Dannymu nepovede závod, chlapec se nervově zhroutí a záhy s plaváním skončí. Zklamání, které pociťuje, ho pomalu přivádí k šílenství. Přitom by ale rád, aby se z malého plavce Dannyho stal dospělý Dan…

Román Barakuda je dílo, které určitě nesedne každému čtenáři. Příběh střídá scény z minulosti se současným životem hlavního hrdiny, což umožňuje čtenáři Dannyho opravdu poznat. Psychologické vykreslení postav, především té hlavní, je navíc bravurní. Autor nás nechává nahlédnout do nitra Dannyho, kde jsou skryté jeho touhy, názory, pochybnosti, svědomí i sebevědomí a hlavně nenávist, spousta nenávisti. To, co si Danny myslí, ale často i říká či koná, je velmi kontroverzní. Může se tak snadno stát, že si k němu vytvoříte rozporuplný vztah, který může být založen jak na znechucení, tak na pochopení. Mnoho čtenářů bude s Dannym spojovat pocit, že nezapadají do svého okolí, což hlavní hrdina pocítí hned několikrát.

Autor všechny, i ty nejinternější myšlenky, nechává vyplout na povrch, a tak nezůstává opravdu nic skryto. Protože je Danny díky svému selhání plný nenávisti, nebojí se překračovat hranice morální, ale i zákonné. Je tedy možné, že se často budete ptát sami sebe, zda chcete číst dál, zda chcete vědět, co ještě vyvstane hlavnímu hrdinovi na mysli nebo do čeho se rovnou po hlavě pustí.

V knize naleznete hned několik sexuálních scén, které jsou velmi naturalisticky popsané, stejně tak jako mnohdy násilné činy či pouhé myšlenky, kdy hlavní postava analyzuje vzhled nebo pachy svých blízkých. S naturalistickým popisem je spojeno i mnoho vulgárních slov, které se však do příběhu hodí, pokud uvážíme, že se Danny pohybuje hlavně v dělnické třídě. Díky všem těmto rozporuplným, kontroverzním a často tabuizovaným komponentům se čtenář občas při čtení může zastavit a uvažovat, zda je sám takto rozpolcenou osobností, která navíc dokáže zavrhnout úplně každého, i sebe.

Autor Christos Tsiolkas do příběhu promítl kus sebe. Sám je synem řeckých přistěhovalců žijících v Austrálii, což aplikoval i na hlavního hrdinu. Díky tomu dokázal z jiné perspektivy popsat život na nejmenším kontinentu. V knize se zabývá i třídními či rasovými rozdíly, které velká část obyvatelstva nevnímá, lépe řečeno nechce vnímat. Příběh je ale celkově zasazen do dnešního kosmopolitního světa, protože v něm vystupují postavy všech národností a děj se často přesouvá z kontinentu na kontinent. Autor také odhaluje silný vliv domova, tedy rodiny a blízkých.

Knihu Barakuda bych doporučila čtenářům, kteří mají mysl otevřenou a nebojí se příběhů, jež se člověku dostanou pod kůži a nutí ho přemýšlet nad světem i sebou samým. Přestože je v příběhu naznačena výraznější zápletka, daleko zajímavější je psychologický dopad, který kniha na čtenáře má.

TSIOLKAS, Christos. Barakuda. Vyd. 1. Brno: Host, 2014, 445 s. ISBN 978-80-7491-169-9