Alex

zamek

Nakladatelství Kniha Zlín vydalo velice zajímavý thriller, který nabízí mnoho nečekaných okamžiků. Jmenuje se Alex a jeho autorem je francouzský spisovatel Pierre Lemaitre. Francie za své hranice nevyváží příliš velké množství podobně zaměřených knih. Rozhodně se počtem nemůže rovnat severským či americkým velikánům. Ale občas vydají nějakou lahůdku, která si najde nemalý počet příznivců. Zářný příklad mám právě před sebou.

knihaJednoho temného dne je unesena pětatřicetiletá ošetřovatelka Alex Prévostová, která na první pohled každého zaujme svou oslnivou krásou. Mezi její největší libůstky patří paruky, které si chodí zkoušet a nakupovat do místního obchůdku. Tento koníček je pro ni velice praktický, protože ráda často mění vzhled. Od nečekaného uvěznění ji to však neochrání. Probouzí se v opuštěném skladišti, kde pro ni únosce připravil ohavné mučení s konečným cílem – smrtí.

Velitel pařížských detektivů Camille Verhœven se při pátrání po unesené ženě nemá čeho chytit. Důkazů je málo a ani svědkové nenabízejí příliš spolehlivé výpovědi. Naděje na záchranu mizí s každou přibývající hodinou. Policie vyvíjí maximální úsilí, ale někdy to prostě nestačí. Najednou přichází opravdu nečekaná zpráva a následné rozuzlení je ještě dramatičtější. Podaří se dívku najít živou? A jaký měl pachatel motiv k jejímu únosu?

Tento francouzský autor se dostal na český knižní trh teprve v loňském roce. Vedle brilantního thrilleru mu u nás vyšel i román Na shledanou tam nahoře, který zaznamenal veliký ohlas v zahraničí. Alex se může rovněž pochlubit nemalou oblibou. Dokonce vyhrál i prestižní cenu CWA International Dagger za nejlepší kriminální román roku 2013. Recenzovaná kniha je druhou částí z volné série, které vévodí detektiv Camille Verhœven.  Prvotina se k nám prozatím nedostala, proto si na ni budete muset chvíli počkat.

Nejsilnější vlastností knihy je její nadměrná překvapivost. Děj nabízí originální prvky, které nejsou u většiny detektivek běžné. V podstatě se jedná o příběh složený z více částí, z nichž by každý mohl fungovat i samostatně. V půli knihy máte pocit, že již brzy musí být konec. Ale najednou se vše otočí naruby a začíná zcela nová zápletka. V podstatě se ukončí jedna story a začne úplně odlišná. Víc vám nemůžu prozradit, ale rozhodně se nebojte zklamání. Nudit se opravdu nebudete.

Další silnou stránkou jsou i hlavní postavy. Camille Verhœven je velice malého vzrůstu. Jeho výška nedosahuje ani stopadesáti centimetrů. I díky tomu si vypěstoval veliký cit pro odrážení vtíravých poznámek a stal se velice silnou osobností.  Některé scény mohou díky jeho hendikepu působit lehce směšně, ale zároveň poskytují temným směrům knihy trochu humorného odlehčení. Polovina vyšetřování se odvíjí od jeho soukromého života a ztráty manželky při únosu. Bohužel ho nepřežila, a proto se z velitele detektivů stal zahořklý až agresivně jednající člověk. Únosům se z pochopitelných důvodů nevěnuje, ale tentokrát se bude muset přemoci. Pohled a působení tohoto jedince nabízí srovnání se severskou krimi. Především díky významnému vlivu jeho soukromí na případ a celkovému vykreslení jeho charakteristiky. Navíc bude po dlouhé době spolupracovat s kolegy, kteří ho výborně doplňují. Louise a Armand jsou sice jeho podřízenými, ale zároveň ho usměrňují správným směrem. Bez jejich obnoveného přátelství by možná kvůli depresím dopadl velice špatně.

Druhou zásadní osobou je Alex Prévostová, oběť únosu. Její scény se napříč kapitolami střídají s vyšetřováním. Mladá a nádherná žena ráda mění svůj vzhled a užívá si života. Najednou je z něj díky únosu vytržena a musí bojovat o holý život. Snese všechna ponížení, ale umřít ještě nechce. Po počátečním zmatení se rozhodně konat. Zažijete s ní chvilky utrpení a budete jí chtít pomoci. Kapitoly, které se jí věnují, jsou opravdu detailně a barvitě vykreslené. Únosce ji zavře v kleci, která visí ve vzduchu na provazu. Zároveň ji obšťastní nemilou společností krys. Postupně musí pochopit jejich záměry a díky tomu se pokusit bojovat o přežití.

V tuto chvíli jsem vám vykreslil polovinu příběhu. Ve druhé se děj zcela promění a v podstatě začínáme nanovo. Je velice těžké tuto část popsat, protože bych vám tím pokazil veškerý požitek. Prostě se musíte spokojit s tím, že vám překvapením možná vypadnou oči z důlku. Což by byla obrovská škoda, protože byste skončili se čtením.

Téměř každý den vychází nová detektivka či thriller. Většina je postavená na stejných základech a obsah je dost podobný. Na konci se nachází překvapivé rozuzlení, ale těžce vydobyté dlouhou četbou. Alex je zcela jiný. Ze začátku se sice tváří jako klasická forma tohoto žánru, avšak náhle vás vytrhne ze zasnění a několikrát profackuje. Na konci budete opravdu litovat, že jej nemůžete zapomenout a přečíst znovu. Velikou zvědavost ve mně vzbuzuje první díl série, kterého se snad v budoucnu rovněž dočkáme. Určitě by si to český čtenář zasloužil.

LEMAITRE, Pierre. Alex. 1. vyd. Zlín: Kniha Zlín, 2014, 320 s. ISBN 978-80-7473-230-0.