Dex a Em, Em a Dex

Může se zdát, že kniha Jeden den od Davida Nichollse je jen dalším tuctovým románem o romantické lásce se šťastným koncem, opak je ale pravdou. Jeden den je kniha, která kromě romantiky přináší velice zajímavý a poutavý příběh o vztahu dvou lidí.

knihaHlavními hrdiny jsou Dexter a Emma, kteří se poznají při studiu na vysoké škole. I když Emma o Dexterovi ví skoro všechno díky jeho roli alfa samce, Dexter Emmu pořádně poznává až při závěrečném večírku. Přes jejich rozdílné povahy, názory i přístup k životu se z nich stávají velice dobří přátelé, kteří jsou si svým způsobem neustále nablízku, ať už v podobě osobních setkání, nebo jen pohlednic a dopisů z cest. Ví o sobě a jsou si velkou oporou. Román mapuje celých dvacet let jejich vzájemného vztahu, který se postupem času vyvíjí a mění. Někdy se vzájemně odcizí, mnohá léta o sobě ví opravdu jen ten jeden den, ale vždy k sobě najdou cestu zpět.

Na první pohled příběh, který známe všichni. Kamarádi, kteří si po čase uvědomí, že k sobě cítí víc, než jen přátelskou lásku, nejsou ale schopni se sejít ve stejný čas a na stejném místě. Buď je zadaný on, nebo ona, ona si prochází tvůrčí krizí, on se stává slavným moderátorem a zároveň nevhodným partnerem pro život. To všechno sice v románu je, ale vyprávění získává na zajímavosti díky faktu, že čtenář může osudy Dextera a Emmy sledovat pouze v jeden jediný den v roce. Tím je 15. červenec, jelikož toho dne v roce 1988 započal příběh našich dvou hrdinů. Rok po roce tedy sledujeme vzestupy a pády, dospívání, hledání prací i první neúspěšné vztahy obou dvou. Často jen můžeme odhadovat, co se stalo před nebo po 15. Červenci, a mnohdy se ani podrobnosti nedozvíme. Zaměření se autora na jeden určitý den v roce je zajímavým prvkem, který vyprávění odlišuje od běžných romantických příběhů. Čtenář dostává šanci popustit uzdu své fantazii a může vymýšlet, co asi Dexter a Emma dělali v daném mezidobí. Autor občas čtenáři něco prozradí, a pokud čtenář správně odhadne osobnosti hlavních postav, je mu jasné, co se dělo.

Kniha ve čtenáři zajisté vyvolá mnoho emocí. Bude se chtít smát, když ze sebe Dexter dělá hlupáka, bude plakat, když uvidí, jak bezmocně se Emma cítí ve chvílích, kdy ví, že se její život neubírá tím směrem, jímž by chtěla. Bude bezmocný, zamilovaný, nespokojený, zoufalý i neskonale spokojený, a to vždy podle toho, v jakém rozpoložení budou hlavní hrdinové. Autor totiž dokázal svůj příběh podat tak, že není možné, aby čtenář necítil s Emmou a Dexterem.

Román byl v roce 2011 zfilmován a hlavní postavy si zahráli Ann Hathaway a Jim Sturgess. Díky tomu, že autor románu si vzal na starosti i scénář, je film skoro věrným obrazem knihy a kopíruje hlavní myšlenku celého vyprávění. Pokud tedy čtenář již viděl film a bojí se, aby po přečtení knihy nebyl ze snímku rozčarován, rozhodně se tomu tak nestane. Obě formy vyprávění mají své kouzlo.

Knihu doporučuji, jelikož mě zaujal nejen pěkný příběh o přátelství, dospívání i o životních vzletech a pádech, ale i forma vyprávění. Fakt, že nám jeden den může změnit celý život, je známý a občas i děsivý, ale zároveň i krásný. A proto se mi tak moc líbí, že o tom někdo napsal příběh.

Dílo vyšlo v roce 2014 v nakladatelství Argo již jako druhé vydání, první vydání v České republice vzniklo v roce 2011.

Ukázka

Když teď odejde, samozřejmě to bude znamenat, že už ji víckrát neuvidí. Chvíli přemítal, jestli jí to bude vadit. Usoudil, že bude. Holky si to většinou dost berou. Ale bude to vadit jemu? Existoval bez ní celé čtyři roky a nedělalo mu to nejmenší potíže. Až do včerejšího večera žil v domnění, že se jmenuje Anna, a přesto z ní na tom večírku nedokázal spustit oči. Jak to, že si jí všiml až teď? Zkoumavě se zadíval na spící tvář.

NICHOLLS, David. Jeden den. Praha: Argo, 2014. ISBN 978-80-257-1221-4, s.23