Vraždy s příchutí historie

Nakladatelství Host vydalo na podzim 2014 další skvělý detektivní román. Je jím Istanbulské memento od tureckého autora bestsellerů Ahmeta Ümita. Ač název i anotace vypadají, že se jedná jen o další příběh na téma konspiračních teorií umístěný do současného Istanbulu, opak je pravdou. Pokud hledáte právě takový thriller, budete možná zklamaní. Pokud však chcete číst kvalitní detektivku se složitou zápletkou, je Istanbulské memento to pravé pro vás.

knihaHlavním hrdinou a zároveň vypravěčem celého příběhu je vrchní komisař Nevzat Akman. Spolu se svými dvěma kolegy – cholerickým Alim, který se rád pere, a s krásnou Zeyneb vyšetřuje zločiny v současném Istanbulu. Díky své matce miluje historii města a spoustu toho o něm ví. Bude to však stačit na zločin, který je nucen odhalit?

Příběh začíná ve chvíli, kdy je nalezena mrtvola s podříznutým hrdlem. Leží u sochy Atatürka a tvarem těla připomíná šipku. Jsou to především ruce, které kamsi směřují. Matoucí je také mince odkazující na dobu krále Byzase. Kdo je mrtvý muž a co chtěl vrah říct aranžováním mrtvého a starou mincí? Nevzat zatím netuší, že je to jen první z řady mrtvých, které se v průběhu následujícího týdne budou objevovat na různých historických místech Istanbulu. Každý z nich bude něco sdělovat a každý bude mít u sebe minci. Podezření padá na bývalou manželku zavražděného, současnou ředitelku muzea a jejího milence. Oni však mají jasno. Za smrt může muž, který má v rukou cestovní ruch Istanbulu a na historických místech staví moderní budovy. Nevzat má před sebou dvě skupiny, které se navzájem obviňují, a je jen na něm rozhodnout, kde se skrývá pravda. S dalším mrtvým se objevují noví podezřelí, ke kterým se upne Nevzatův kolega Ali. Je přesvědčen, že za vším stojí teroristická skupina.

Jako vedlejší nit se vine vyprávění o Nevzatově soukromém životě. O jeho mrtvé manželce a dceři, na které není schopen zapomenout, i trpělivé přítelkyni Evžence, která s ním soucítí a vnímá jeho potřeby. Díky nehodě, která se stane jejich psímu kamarádovi Štístkovi, seznamuje Evženku se svými dvěma přáteli z dětství. S veterinářem Demirem a básníkem Yektou. I nad nimi se vznáší duch zemřelé ženy a dítěte. Jedná se o jejich společnou kamarádku a lásku z dětství, kterou si nakonec Yekta vzal a měl s ní syna. I oni tragicky zahynuli, a tak je kniha protkaná smutkem, melancholií a beznadějí.

Autor ji rozdělil na sedm přehledných částí, z nichž každá začíná pohledem do dávné minulosti. Každá odkazuje k jednomu z významných panovníků a jeho historickému dílu/stavbě. Čtenář se tak dobře orientuje v tom, o jakém panovníkovi bude řeč, po pár částech už také ví, že bude nalezena další mrtvola a bude mít v ruce další minci. Krok po kroku se spolu s vyšetřovateli dozvídá plno zajímavostí z dějin Istanbulu, od jeho prvopočátků až po současnost. Dokonale se ponoří nejen do dějin, ale také do jeho podoby současné. Autor s velkou pečlivostí popisuje každý detail, ať už jsou to postavy, jejich povahy nebo architektonická díla. Navíc nespekuluje s konspirační teorií, ale dá se předpokládat, že využívá skutečné historické údaje. Nakolik jsou přesné, však nedokážu posoudit, neboť se dějinami Istanbulu hlouběji nezabývám a ani u autora nedokážu posoudit míru odborných znalostí.

Pokud si tedy chcete přečíst napínavý detektivní příběh se zajímavou a velmi náročnou zápletkou, toužíte dozvědět se více o historii Istanbulu, nebo jen hledáte napínavé čtení pro zimní večery, určitě sáhněte po Istanbulském mementu.

ÜMIT, Ahmet. Istanbulské memento. 1. vyd. Brno: Host, 2014, 576 s. ISBN 978-80-7491-033-3.