Francouzská dívka vládnoucí Anglii

Isabela je v pouhých dvanácti letech provdána za krále Anglie Eduarda. Své budoucnosti se sice bojí, ale nechce zklamat svého královského otce, a tak se již od začátku svého pobytu v nové zemi snaží pomáhat svému manželovi, jak se dá. Čím je starší, tím je prospěšnější a její choť si jí konečně začíná vážit. Ale je v tomto vztahu víc než vzájemná důvěra, je v něm vůbec láska?!

knihaRomán Isabela - neohrožená královna napsal Colin Falconer a v České republice ho vydalo nakladatelství BBart v roce 2014.

Isabela se o svém manželovi velice brzy dozvídá nemilé tajemství, ovlivňující nejen jeho vládu nad zemí, ale i jejich pomalu se rozvíjející vztah. Jeho pletky s muži od dvora jsou všem pro smích a ona se cítí navíc. Ale místo toho, aby boj o svého manžela a jeho srdce vzdala, začíná dokazovat, že to malé děvčátko, které si před lety vzal, není jen hezkou tvářičkou, ale že má i schopnost kralovat. Nějaký čas se zdá, že vše konečně nabralo ten správný směr, najdou se ale další, kteří budou stát královně v cestě. A tak jí nezbývá nic jiného, než se svým manželem a celou Anglií bojovat.

I když nakonec dosáhne svého a má se svým manželem i intimní vztah, ze kterého vzejdou čtyři potomci, není Isabela tak spokojená a šťastná, jak si od svého života slibovala. Manželovi mužští milenci mají totiž často přednost nejen v názorech a radách při vládnutí, ale bohužel i v loži panovníka.

Hlavní hrdinka bude čtenáři jistě velice sympatická díky svým vlastnostem. Je to houževnatý člověk, nebojící se obětovat své pohodlí pro své potomky nebo i poddané. Zároveň je to také bojovnice stojící vždy na té správné straně a rozhodující se pro dobro nejen své, ale i svého lidu. Co se týče jejího zevnějšku, je to neobyčejně krásná dívka, rostoucí postupně v neodolatelnou ženu, která i pomocí své krásy dokáže okouzlit skoro každého muže u dvora i mimo něj. Ve chvíli, kdy si tuto vlastnost uvědomuje, začne ji využívat úmyslně, aby dosáhla svého. Není to ale žádná necitelná intrikánka, vždy myslí na to, aby její rozhodnutí nikomu neublížilo. A přeci je často využívána jako dcera Francie a jí samotné je ubližováno víc, než by ženě jejího postavení mělo.

Historický román o královně, která si dokázala získat Anglii a pomohla svému manželovi této zemi vládnout, je napsaný jako velice poutavý příběh. Vyprávění je často pikantní a plné nechutných podrobností a intrik, které jsou součástí vztahu prvního páru i dvora, jenž ho obklopuje. Autor Colin Falconer dokázal holá historická fakta zapracovat do příběhu, který zajisté zaujme nejednoho milovníka historických románů. Dobře stavěné dialogy i myšlenkové pochody hlavní hrdinky dodávají četbě na zajímavosti a díky poutavosti vyprávění vše rychle plyne a čtenář ani nevnímá, že se u četby i zároveň vzdělává.

Knihu doporučuji všem, kteří s oblibou sáhnou po dobrém historickém románu, jelikož v tomto případě nebude rozhodně zklamáni.

Ukázka

Vypadal jako chlapec v mužském těle. Chvíli ho pozorovala. Stejně jako čeledíni ze statku seděl na střeše a upevňoval nové došky. S děsivě vyhlížejícím nástrojem na seřezávání došků se oháněl velice zručně. Jak byl vysvlečený jen do nohavic, vynikly pevné svaly na pažích a zádech. Rozechvělo ji to. Slyšela jeho smích a obhroublé žerty, které si vyměňoval s prostými muži. Gaveston spal na slámě a vypadal k zulíbání nevinně.

FALCONER, Colin. Isabela - neohrožená královna. Praha: BBart, 2014. ISBN 978-80-7507-026-5, s 27-28.